Wednesday, June 6, 2012

Meninggal Dengan Tangan Bengkok Ke Atas

KEKAYAAN itu hanya titipan Allah. Dia boleh menjadi sebongkah ujian. Sudah semestinya harta titipan itu membuat orang ingat dan selalu bersyukur. Tetapi, tidak demikian dengan Muniroh, 50. Dia dikira beruntung kerana bertemu jodoh dengan suami yang kaya, sebut namanya Munarwan, 60. Seorang usahawan tani pisang yang kaya di Kampung Durian. Kelebihan harta itulah yang membuat dia sombong, congkak dan suka memarahi orang lain. Lebih dari itu, dia sering memburuk-burukkan kejelekan orang dan kerap  merendahkan orang; sebaliknya merasa darjatnya lebih tinggi. Akibatnya, dia tak disukai jiran tetangga. Akibat ucapannya yang cela itu, dia kerap berbalah dengan tetangganya hingga berakhir dengan pertengkaran. Kelakuan Muniroh itu ternyata baru sebahagian dari sifatnya. Sebab, selain tak baik kepada orang lain, dia juga tergamak berbuat kurang ajar terhadap ibunya, Supinah dan adik kandungnya, Sofiah, 45.

Derhaka Kepada Ibu Kandung
Sofiah memiliki rumah tepat di sebelah rumah Muniroh. Di rumah Sofiah itulah tinggal Supinah, ibu Sofiah dan Muniroh, yang sudah uzur. Tapi, Muniroh seakan acuh tak acuh sahaja pada ibunya. Dia tak mahu merawat ibunya yang uzur itu, merasa terbebani dengan hidup ibunya yang sakit-sakitan terbaring di tempat pembaringan saja itu. Suatu hari, Sofiah harus menghantar makanan buat suaminya, Sobari, 55, yang sedang bekerja di sawah. Tetapi, dia agak bingung juga kerana ketiga anak lelakinya bersekolah. Maka, mahu tak mahu dia menitipkan ibunya sebentar kepada kakaknya Muniroh untuk menjaga selama dia ke sawah. Fikirnya, ibu kandungnya, ibu kandung Muniroh juga. Terlebih, rumah Muniroh berdekatan sehingga hal itu tak membebankan sangat kakak untuk melayani ibunya. “Kak, saya mahu pergi ke sawah sebentar, mengantar makanan buat suami. Saya minta kakak tengok-tengokkan ibu. Sebab di rumah tidak ada siapa-siapa. Anak-anak semuanya sekolah.” Tapi, Muniroh diam saja. Dia tidak menjawab sepatah kata pun. Dia tak menjawab sanggup atau menolak. Semula, Sofiah ragu-ragu juga meninggalkan ibunya. Tapi, apa yang dapat dia lakukan? Dia berfikir, tak apa meninggalkan ibu sebentar dan menitipkan ibunya pada kakaknya. Dia berniat akan cepat-cepat pulang. Sebelum pergi, dia berpesan kepada ibunya: jika ada apa-apa, ibunya diminta memanggil Muniroh saja kerana dia mahu pergi ke sawah menghantar makanan. Usai berpesan singkat, dia pun pergi. Tapi, tak lama setelah pergi, setelah sosoknya hilang di selekoh jalan kampung, ternyata dari dalam rumah, tiba-tiba ibunya yang sudah tua itu memanggil-manggil. Namun, Sofiah sudah terlanjur pergi dan tidak dapat mendengar panggilan ibunya. Dalam keadaan seperti itu, sudah seharusnya Muniroh yang dititipi ibunya cepat dan segera berbuat sesuatu. Tapi, seperti hari-hari yang lain, Muniroh hanya diam saja. Dia tak ambil indahpun dan tak mahu peduli. Padahal, ibunya itu sudah separuh lumpuh; tidak dapat makan dan minum sendiri kecuali harus disuapi. Demikian juga dengan halnya membuang air besar dan kecil. Ibunya sudah tidak lagi boleh merangkak pergi ke bilik air berseorangan. Semuanya serba dibantu. Kini Sofiah tidak ada di rumah. Dan sudah seharusnya, Muniroh sedar dan mahu membantu ibunya yang sedang perlukan pertolongan itu. Sayang, lagi-lagi, panggilan ibunya itu seperti angin lalu. Dia membiarkan ibunya itu menjerit kesakitan, padahal wanita yang dulu melahirkannya itu perlukan pertolongan.
“Muniroh...! Tolong...!” ibunya berteriak memanggil namanya. Hati Muniroh tetap tidak tergerak. Di rumahnya, dia berlunjur kaki dan asyik menikmati waktu rehatnya. Meskipun ibunya di rumah sebelah terus memanggil-manggil, dia tetap diam seribu bahasa. Dia berpura-pura tak mendengar jeritan ibunya, bahkan dia seperti tak mendengar kesakitan yang dirasakan ibunya. Hingga akhirnya si ibu berteriak dengan lantang, berkali-kali dan tak henti-henti. Rupanya, panggilan ibunya itu membuat telinganya panas. Sebab, ibunya terus berteriak, tidak henti-henti lantaran memang perlukan pertolongannya. Dia pun kesal dan jengkel ketika mendengar ibunya terus memanggil-manggil. Tapi dia bukannya bertindak segera ke rumah sebelah untuk menolong ibu kandungnya, dia malah berlari ke belakang rumah lalu mengambil air satu timba dari bilik mandi, kemudian buru-buru ke rumah adiknya. Begitu masuk, dia langsung menuju bilik tempat ibunya berada. Dengan hati yang kering, dia siramkan air satu timba itu ke sekujur tubuh ibunya! Malang tidak dapat ditolak, ibunya sudah terlanjur basah. Si ibu terkejut lantaran perbuatan anaknya yang biadap itu. “Dasar nenek nyanyuk! Sudah tua, bau bangkai, masih saja suka mengganggu orang,” maki Muniroh.
Tentu, ibunya bingung dan terkejut melihat ulah Muniroh yang kurang ajar dan berbuat di luar dugaan itu. Sungguh tercela. Tapi, dia tak dapat berbuat apa-apa selain hanya menerima perlakuan kurang ajar itu dengan memendam kecewa dan perih. Bahkan, dalam hati, dia pun menggumamkan kata-kata penyesalan kerana telah melahirkan anak yang kurang ajar seperti Muniroh. Walau demikian, Muniroh tidak merasa bersalah. Bahkan, tak lama kemudian, dia masih menimpali lagi dengan kata-kata yang lebih pedas. “Lebih baik, kamu mati saja daripada hidup tapi menyusahkan orang lain.” Hati ibunya benar-benar bak disayat sembilu. Pedih dan perih. Tapi, apa yang boleh dia perbuat? Dia sudah tua dan tidak dapat bergerak dan berbuat apa-apa. Dia tak henti-henti hanya memandang tajam wajah anaknya dengan tatapan tak percaya sekaligus dibenam rasa kecewa. Semuanya bercampur aduk dengan kemarahan tertahan. Muniroh sungguh berbeda dengan Sofiah yang selalu lembut dan sopan memperlakukan ibunya. Sofiah selalu penuh perhatian, bahkan tidak pernah sekali pun berkata kurang sopan terhadap ibunya. Dia halus dan penuh kasih sayang. Itu tidak lain sebab dia merasa ibunya dulu telah banyak berkorban, mempertaruhkan nyawa ketika melahirkannya. Itu yang membuat dia merasa harus membalas segala jerih payah, kebaikan dan pengorbanan ibunya.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Jun 2012 di pasaran...

No comments: