Wednesday, June 6, 2012

Pesan Rasulullah s.a.w.: Selepas Kencing

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, katanya: “Kami berjalan bersama Baginda Rasululullah, lalu kami melalui dua kuburan, lalu baginda berhenti dan kami pun ikut berhenti. “Tiba-tiba baginda gementar sehingga nampak pada lengan bajunya, kemudian kami pun bertanya: “Kenapa jadi begini ya Rasulullah? Baginda menjawab: “Tidakkah kamu mendengar apa yang telah kudengar? Kami bertanya lagi: “Apakah yang sedang anda dengar itu? Baginda menjawab: “Dua lelaki yang ada didua kubur ini sedang diseksa kerana meringan-ringankan hal yang sememangnya penting.” Kami bertanya ingin tahu: “Apakah dosa yang dilakukan Ya Rasulullah? Baginda menjawab: “Salah seorang tidak beristinjak (menyuci) bila kencing, sedangkan seorang lagi suka menyakiti hati orang lain dengan kata-kata, dia suka menyebarkan fitnah. “Kemudian Baginda berdoa sambil memegang dua pelepah kurma yang kemudian di letakkan di atas kuburan keduanya itu, kami pun bertanya: “Adakah daum kurma ini boleh mendatangkan keringanan bagi mereka? Baginda Rasul menjawab: “Benar seksaan yang diterimanya akan diringankan selagi daum kurma itu belum kering.”
Penjelasannya bahawa ada pun yang dimaksudkan dengan istinjak ialah membersihkan badan dari najis, sama ada dilakukan dengan air bersih, atau dengan benda keras seperti batu, kayu dan seumpamanya.

MELAMBATKAN MANDI WAJIB
Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda yang ertinya: “Terdapat tiga golongan manusia yang tidak dihampiri para malaikat, iaitu orang yang sedang berjunub. Orang yang mabuk. Orang yang dilumuri Za’faran.” (Riwayat Al-Bazzar) Sebuah lagi hadis Nabi s.a.w. yang ertinya: “Diriwayatkan daripada Ali k.w. bahawa Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda: “Barang siapa yang tidak membasahi sehelai rambut tubuhnya ketika mandi junub, maka diseksa kerananya dalam neraka.” Ali (seterusnya) berkata: “Kerana itu aku bermusuhan dengan rambut dikepalaku.” Justeru Ali selalu memotong rambutnya. Penjelasannya bahawa wajib mandi ke atas orang yang sedang berjunub. Mandi junub itu adalah membasahkan seluruh tubuh dengan air tanpa ada pengecualian. Dengan demikian tidak terkecuali rambut, kuku dan selainnya. Sedangkan wanita yang bersanggul, hendaklah menghuraikan sanggulnya agar air dapat masuk ke dalamnya. Begitu juga bahagian luar (zahir) kuku.

LEWATKAN WAKTU SOLAT
Rasulullah s.a.w. bersabda yang ertinya: “Awal waktu adalah kesukaan Allah. Pertengahan waktu adalah rahmatnya, dan diakhir waktu adalah maqhfirah dan keampunan Allah yang maha mulia dan Maha Agung.” (Riwayat Ahmad) Penjelasannya adalah bahawa bersegera pergi mengerjakan sembahyang pada awal waktu adalah sunat, sedangkan melambat-lambatkan sembahyang hingga habis waktunya adalah haram.

SUNAT SUBUH
Rasullullah s.a.w. bersabda, ertinya: “Sembahyang dua rakaat (subuh) lebih utama daripada dunia dan segala isinya.” (hadis riwayat Muslim dan Termizi) Penjelasannya bahawa adalah disunatkan sembahyang sunat dua rakaat sebelum menunaikan sembahyang subuh. Sebagai sembahyang sunat, maka disunatkan pula mengerjakannya dengan ringkas. Dengan kata-kata lain tidak disuruh  membaca ayat yang panjang, tetapi memadailah ayat yang pendek-pendek. Bahkan disunatkan membaca surah al-Ikhlas pada rakaat pertama, dan surah al- Kafirun pada rakaat kedua. Alangkah besar pahala yang akan diperolehi oleh orang yang sembahyang sunat sebelum subuh ini.

SUNAT ZUHUR
Nabi s.a.w. bersabda yang ertinya: “Sesiapa yang mengerjakan (sembahyang sunat) empat rakaat sebelum zuhur, dan empat rakaat pula sesudahnya, maka diharamkan Allah neraka kepadanya.” (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Termizi dan Nasa’i) Penjelasannya ialah sebelum menunaikan sembahyang zuhur yang sudah tiba waktunya disunatkan mengerjakan sembahyang sunat ini ialah dengan satu takbiratul ihram dan sekali salam.
Namun lebih afdal lagi jika dikerjakan dua-dua rakaat. Ini bererti dua takbiratul ihram dan dua salam pula.

SUNAT 4 RAKAAT
Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda yang ertinya: “Sesiapa sembahyang empat rakaat sebelum asar, Allah mengharamkan dia masuk neraka.” Penjelasan sunat mengerjakan sembahyang sunat sebelum sembahyang asar. Tetapi diharamkan sembahyang sunat sesudah asar kecuali sembahyang (tidak mempunyai sebab tertentu) secara tiba-tiba datang jenazah yang akan disembahyangkan.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Jun 2012 di pasaran...

No comments: