Monday, July 8, 2013

Pakaian Muslimah: Bermewah Atau Menunjuk-Nunjuk

“Kamu tahu tak berapa harga pakaian muslimah yang dipakai model ini?” Tanya sahabat saya seraya menunjuk sebuah majalah wanita muslim edisi terbaru. “Tak...” jawab saya sambil geleng-geleng kepala.
“Cuba kamu teka-teka aje...” Pintanya lagi. “Hmm. Paling-paling RM500...” Jawab saya agak-agak saja.
“Hahaha. Salah besar tu...”  balasnya penuh kemenangan, mentertawakan “kebodohan” saya soal trend busana muslimah saat ini.  “Cuba teka lagi...” kerana penasaran, saya meminta sahabat saya itu untuk segera menghentikan kuiz teka-tekaan ini.  “Cukup! Berapa memangnya?” “RM5,000 la saudara...” Hah! 5 ribu ringgit. Patut-patutkah. Benar-benar tidak masuk dalam akal saya. Kala itu, jujur, saya sempat istighfar berkali-kali ketika sahabat saya itu menjelaskan maklumat lainnya. Bahawa butik-butik busana atau pakaian muslimah sekarang memang mempunyai pelanggan wanita-wanita muslim, kaya raya, dan ingin bergaya dan menunjukan kedudukan sosialnya. Bahawa “label” busana muslim itu seperti tak ubahnya pakaian bukan Islam.  “Anda adalah apa yang anda pakai,” kian menegaskan bahawa pakaian (dalam dunia Islam) sudah terlajak pemaknaannya; menjadi berlebihan dan menjerumuskan budaya kemewahan.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Julai 2013 di pasaran...

1 comment:

Anonymous said...

mengikut kemampuan masing-masing.