Friday, July 18, 2014

Cahaya Malam Jumaat Di Kubur Lelaki Alim

KALAU bukan kerana kelawar yang terbang terbabas masuk ke rumahnya, Hanizah barangkali tidak tahu bahawa waktu itu sudah pukul sebelas malam. Haiwan malam itu telah mengusiknya, memindahkan pandangan matanya yang sejak pukul sembilan tadi asyik menikmati program TV, ke arah jam dinding.
Bergegas ia bangkit menuju ruang depan rumah, bermaksud menutup dan mengunci pintu yang sejak petang dibiarkan terbuka. Sesampainya di sana, Hanizah malah tertegun. Matanya membulat melihat sinar yang muncul dari balik semak-semak, tak jauh dari rumahnya. ”Ada orang meninggal lagi ke?, Mengapa terang cahayanya? Tapi, tak ada pula suara sama sekali?” bisiknya di dalam hati. Rasa penasaran dan ingin tahu Hanizah mendadak muncul. Berbekal doa-doa yang ia kuasai dan rasa percaya diri yang cukup tinggi, ia berjalan seorang diri, mendekati sumber cahaya yang berada di kawasan tanah perkuburan kampung itu. Setelah beberapa saat berjalan, ia hairan, kerana tak ada seorang pun yang dia temui di sana. Meski muncul rasa takut, ia mencuba bertahan, kerana rasa penasarannya semakin besar. ”Mengapa tidak ada sesiapa? Biasanya, kalau ada orang yang dikebumikan selalu ramai orang,” kata Hanizah dalam hati. Ketika jaraknya sudah semakin dekat, Hanizah kembali tertegun. Ia hampir tak mempercayai penglihatannya sendiri. Cahaya yang dilihatnya ternyata bukan dari lampu lektrik seperti layaknya jika ada pengkebumian jenazah pada malam hari. Cahaya itu berasal dari gundukan tanah yang masih tampak baru. ”Masya Allah, sinar terang itu berasal dari kuburan Maulana, yang jenazahnya baru dikebumikan siang tadi,” kata hati kecil Hanizah.   
Dengan tergopoh-gopoh, Hanizah kembali ke rumahnya. Dibangunkannya suaminya, yang sudah lelap sejak pukul sembilan tadi, dan diceritakannya peristiwa yang baru saja dialaminya. Si suami sendiri mulanya tidak percaya. Namun, setelah menyaksikan sendiri keanehan tersebut, ia tidak dapat membantah lagi. Mereka tak habis fikir, mengapa kuburan Maulana begitu terang. Bagaimanakah kehidupan Maulana semasa hidupnya, sehingga ia mendapat nikmat kubur seperti itu?

Lelaki Alim

Malam itu adalah malam Jumaat. Banyak tanya yang menggelayut di benak pasangan suami isteri itu. Keesokkan harinya, mereka tidak menceritakan keanehan yang terjadi malam itu kepada siapa pun, khuatir tidak ada yang mempercayainya. Seminggu telah berlalu, malam Jumaat kembali tiba. Lagi-lagi mereka menyaksikan peristiwa yang terjadi seperti malam Jumaat yang lalu. Kuburan Maulana kembali memancarkan sinar terang benderang. Melihat keadaan seperti itu, mereka pun tidak kuasa lagi menahan hasrat untuk menceritakan kepada penduduk kampung yang lain. Masyarakat Desa Sukamaju, Tanggamus, pun gempar. Orang selalu membicarakan keperibadian Maulana ketika masih hidup. Di masjid, di warung, atau sawah. Apalagi di sepanjang jalan menuju sekolah rendah Sukajadi, tempat Hanizah mengajar.
Mereka penasaran, kemudian mencari-cari, apa yang lebihnya Maulana, hingga terjadi keanehan di kuburnya. Sebahagian yang lain bahkan memaksakan diri untuk melihatnya secara langsung gundukan tanah kubur yang sudah beberapa minggu itu. Sampailah khabar tersebut ke telinga kiai setempat. Bagi Kiai Safar, demikian nama kiai tersebut, peristiwa itu tidaklah aneh. Sebab, menurutnya, Maulana adalah seorang muslim yang taat beribadah, sederhana dalam hidup dan selalu bersikap baik terhadap siapa pun. Wajar saja jika ia mendapat kurnia Allah tersebut. ”Apa yang terjadi pada Maulana merupakan sebahagian kecil tanda kasih sayang Allah kepada hambaNya yang selalu melaksanakan solat dengan cara berjemaah dan berlaku baik kepada semua orang. Lebih dari itu, sungguh Allah masih memiliki banyak rahsia,” kata Kiai Safar.
Kiai Safar pun menceritakan perihal kehidupan sehari-hari lelaki berusia 65 tahun itu. Ketika hidupnya, katanya, Maulana menafkahi keluarganya dari hasil kerja sebagai buruh tani. Ia juga senang membantu orang lain jika ada yang memerlukan pertolongannya. Setiap solat lima waktu, Maulana selalu berusaha melaksanakan solat berjemaah di masjid. Kecuali ada halangan tertentu.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Julai 2014 di pasaran...

No comments: