Friday, July 18, 2014

Khalid Bin Abdullah Dan Pencuri Kain

SUATU hari ketika Khalid bin Abdullah Al-Qusari, Gabenor Basrah, sedang berbincang-bincang dengan beberapa pembantunya, tiba-tiba datang sekumpulan orang yang mengheret seorang anak muda. Ketika kumpulan itu sudah dekat, segera dilihat oleh Khalid bahawa anak muda yang mereka heret itu berwajah tampan, berpakaian kemas, dan berpenampilan mengesankan. Sebaik tiba di hadapan Khalid, salah seorang dari mereka pun berkata, “Tuan gabenor! Anak muda ini semalam mencuri di rumah kami.” Lama Khalid memandang wajah anak muda tersebut. Segera ia tertarik oleh ketampanan, penampilan, dan ketenangan anak muda yang diikat itu. Sulit baginya untuk membayangkan kalau anak muda itu telah mencuri.
Khalid lalu mendekatinya dan bertanya, “Anak muda, apa yang mendorongmu mencuri? Padahal kamu tampan dan berpengetahuan?” “Keserakahanku terhadap dunia itulah yang mendorongku mencuri,” jawab anak muda tersebut sambil menundukkan kepala. “Memalukan! Apa gunanya ketampananmu dan ilmumu!” ucap Khalid bin Abdullah sambil menahan marah. “Lupakanlah semua itu, Tuan Khalid! Lebih baik laksanakan apa yang diperintahkan Allah kepada kita,” ujar anak muda tersebut. Mendengar ucapan anak muda tersebut, Khalid bin Abdullah merasa ada sesuatu yang tidak kena.  “Pengakuanmu yang begitu cepat menimbulkan syak wasangka. Menurutku, kamu bukan mencuri. Bukankah demikian anak muda?!”
Anak muda tersebut tetap berkeras mengaku bahawa dirinya seorang pencuri. Khalid bin Abdullah pun memerintahkan supaya anak muda tersebut ditahan. Ia juga meminta pengawalnya untuk mengumumkan hukuman potong tangan yang akan dijatuhkan pada pencuri berwajah tampan dan berpengetahuan itu di depan Mesjid Basrah. Anehnya, saat anak muda tersebut dimasukkan ke dalam penjara, ia menarik nafas lega. Seakan baru lepas dari beban yang amat berat. Lalu dengan suara merdu, ia mendendangkan sebuah syair: Khalid mengancamku memotong tanganku. Pabila aku tak mahu menceritakan kisah cintaku. Tidak! Aku takkan mengaku. Potong tangan bagiku lebih ringan. Daripada kisah cintaku kepada kekasih hatiku diceritakan. Dendang puisi ini terdengar oleh pengawal yang kemudian memberitahu pada Khalid.
Ketika malam tiba, Khalid bin Abdullah memerintahkan agar anak muda tersebut dibawa bertemu dengannya. Setelah lama terlibat dalam perbincangan dengan si anak muda, Khalid lalu berkata, “Anak muda! Aku tahu, kamu bukan seorang pencuri. Kerana itu besok, bila orang-orang dan para hakim datang dan aku bertanya kepadamu apakah kamu benar-benar mencuri, kemukakanlah suatu alasan yang menimbulkan keraguan terhadap tuduhan yang ditujukan kepadamu.” Keesokan harinya orang-orang pun berdatangan ke depan Masjid Basrah, untuk menyaksikan hukuman yang bakal dijatuhkan terhadap si anak muda itu. Tidak berapa lama, Khalid dengan rombongannya pun tiba. Tidak lama kemudian ia memerintahkan agar si anak muda dibawa menghadap. Khalid berpaling kepada si anak muda dan berkata kepadanya, “Orang-orang menuduhmu masuk ke dalam rumah salah seorang di antara mereka dan mencuri beberapa potong baju. Benarkah?”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Julai 2014 di pasaran...

No comments: