Friday, July 18, 2014

Selami Rahsia Wuduk Dan Puasa

KETAHUILAH bahawa wuduk dapat merangsang irama tubuh secara alami atau semula jadi. Rangsangan ini muncul pada seluruh tubuh, khususnya pada kawasan yang disebut Biological Active Spots (BASes) atau titik-titik aktif biologis. Menurut kajian yang dilakukan, BASes mirip dengan titik-titik refleksologi Cina. Bedanya, untuk menguasai titik-titik refleksi Cina dengan sempurna paling tidak diperlukan waktu 15-20 tahun. Sementara amalan wuduk sangat sederhana. Keutamaan lainnya, refleksologi hanya berfungsi menyembuhkan, sedangkan wuduk sangat bekesan mencegah masuknya bibit-bibit penyakit.

Wuduk Menghindari Berbagai Kuman
Wuduk hendaknya dilakukan secara benar. Lakukanlah hal-hal yang disunahkan dalam amalan wuduk baik yang diwajibkan ataupun sunat. Pasalnya, berwuduk yang benar tidak saja dianjurkan oleh Nabi s.a.w., tapi juga berkesan positif bagi kesihatan tubuh. Nabi s.a.w. bersabda, “Sempurnakanlah wuduk, ratakanlah air diantara jari jemari, dan bersungguhlah dalam istinsyaq, kecuali kamu berpuasa.” (HR. Bukhari dan Muslim). Penelitian di Universiti Alexandria oleh Dr. Musthafa Syahatah, dekan fakulti THT, meneliti bahawa jumlah kuman pada orang yang berwuduk lebih sedikit dari pada orang yang tidak berwuduk. Dengan beristinsyaq dapat mencegah timbulnya penyakit hidung.
(Nota: ‘istinsyaq’ ialah perbuatan memasukkan air ke dalam hidung dan kemudian menghembus/membuang air itu semula. Disunatkan melakukannya tiga kali berturut-turut)

Solatnya Orang Bodoh dan Tidurnya Orang Alim
Satu hari Rasulullah s.a.w. datang ke masjid. Di muka pintu Nabi s.a.w. melihat syaitan tampak ragu-ragu masuk. Nabi s.a.w. bertanya, “Hai syaitan, apa yang kamu lakukan?” Syaitan menjawab, “Saya akan masuk masjid untuk mengganggu orang sedang solat. Tetapi, aku takut pada lelaki yang sedang tidur itu.” Nabi s.a.w. bertanya lagi, “Kenapa kamu takut pada orang tidur dan bukan pada orang sedang solat?” Kata Syaitan, “Orang sedang solat itu bodoh, sehingga mengganggunya mudah. Tapi, orang sedang tidur itu orang alim. Kalau ia terbangun, ia segera membetulkan solatnya orang bodoh itu.”

Solat dapat Melenturkan Urat Syaraf
Gerakan solat ternyata menyihatkan tubuh badan. Madyo Wratsongko, MBA, dalam bukunya berjudul Mukjizat Gerakan Solat, mengungkapkan bahawa gerakan solat dapat melenturkan urat syaraf dan mengaktifkan sistem keringat dari sistem pemanas tubuh. Selain itu juga membuka pintu oksigen ke otak; mengeluarkan muatan lektrik negatif dari tubuh; membiasakan pembuluh darah halus di otak mendapatkan tekanan tinggi; serta membuka pembuluh darah di bahagian dalam tubuh atau arteri jantung.

Solat Mengurangi Berbagai Penyakit
Solat secara teratur boleh mengurangi berbagai penyakit seperti punggung bahagian bawah (lower back pain), letak rahim yang miring (cervical misaligments) dan lainnya. Abdul Ahad dan Mehdi Hassan dalam artikel “Some Medical Aspects of Shalat” menyatakan bahawa perbuatan sujud berpengaruh pada sendi intervertebral, mulut rahim, dan tulang belakang. Ketika seseorang sujud, otot-otot aktif dalam berbagai darjat yang membantu peredaran pada pembuluh balik, dan terjadi pemijatan pada  otot-otot ini.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Julai 2014 di pasaran...

No comments: