Thursday, April 7, 2011

Adik Ipar Tony Blair Peluk Islam

TONY BLAIR adalah lelaki hebat. Sehabis menamatkan jawatannya sebagai Perdana Menteri Britain (2 Mei 1997-27 Jun 2007), dia masih dikehendaki negaranya untuk urusan antarabangsa, terutama merangka perdamaian di wilayah Timur Tengah. Malangnya, pemikiran Blair dipenuhi kecurigaan terhadap Islam. Dia memberi arahan positif pengharaman jilbab di sejumlah sekolah Britain. Di matanya, busana atau pakaian muslimah hanyalah pengekangan terhadap wanita. Sebelumnya, Cherie isteri Blair tidak kalah garangnya menyerang pemakaian cadar yang disebutnya menghalangi hak wanita untuk menjadi ‘manusia’. Tony Blair juga berperanan dalam mencetuskan Perang Iraq yang mengerikan itu. Dalam konflik Timur Tengah, dia cenderong menyokong kepada Israil dan menunjukkan sikap bencinya terhadap Palestin.

Adik Ipar Blair
Namun cahaya terang itu justeru datang dari ufuk yang lain. Lauren Booth seorang penyiar dan wartawan, adalah adik dari isteri Blair. Booth menggemparkan masyarakat di Britain setelah menyatakan dirinya memeluk Islam.
Pada Januari 2005, Lauran Booth tiba di Tebing Barat, Palestin, untuk liputan The Mail on Sunday. Pemikirannya telah disesaki fikiran negatif akan berjumpa orang Arab, atau muslim yang ekstremis, radikal, fanatik, kahwin paksa, dan pengebom berani mati. Waktu itu, Tebing Barat sedang dilanda cuaca sejuk yang ekstrem, sementara Booth tidak memakai pakaian sejuk. Saat berjalan di Ramallah dalam keadaan hampir membeku, tiba-tiba seorang wanita tua Arab menggamit tangan lantas menariknya ke dalam rumah. Apakah saya diculik oleh seorang ‘teroris tua’? fikir Booth. Anehnya wanita tua itu mengeluarkan baju sejuk, topi dan sarung tangan dari almari pakaian anak perempuannya. Setelah dilengkapi dengan pakaian penghangat badan, Booth kembali dihantar oleh wanita itu kembali ke jalan dan dipeluk hangat. Tidak ada percakapan di antara mereka, kerana bahasa yang berbeza. Kejadian indah itu tersimpan di sanubari Booth.Lalu Booth mengunjungi Lebanon pada 2007, selama 4 hari bergaul dengan mahasiswi yang berpakaian muslimah lengkap. Ternyata mereka wanita mengagumkan, berwawasan luas, terbuka, dan bebas berbicara. Jauh berbeza dari yang dibayangkan sebelumnya bahawa gadis muslim itu “rendah diri”, tertekan hingga boleh dipaksa kahwin. Sejak itu Booth jadi sering bertanya pada diri sendiri, apakah saya siap masuk Islam? Apa nanti kata dunia? Bertahun-tahun pertanyaan itu terbenam di benaknya. Hingga Booth mengunjungi kota suci Qom di Iran. Dia merasakan kebahagiaan spiritual yang amat menggugah perasaan. Ketika kembali ke Britain, wanita Inggeris itu memutuskan untuk memeluk Islam. Dan negeri Ratu Elizabeth itu pun menjadi gempar. Booth menikmati keislamannya dan tetap tenang menghadap reaksi pro-kontra. Terlebih dulu, dia memaklumkan pada dua orang anak gadisnya. Suatu kali Booth duduk di dapur dan berkata pada anaknya, “Girls, aku mahu memberitahu kamu. Sekarang ibu menjadi seorang muslim.” Anak sulungnya berkata, “Bolehkah kami mengajukan beberapa pertanyaan?” Booth setuju dan mempersilakan mereka mengeluarkan padangan secara terbuka. Anaknya bertanya, “Apakah ibu akan minum arak lagi?” Booth menjawab, “Tidak!” “Yuhuu...” anak-anaknya menjerit riang. “Apakah ibu masih merokok?” tanya mereka lagi, Booth berkata, “Tidak!” Sampailah ke pertanyan mengejutkan, “Apakah ibu akan mendedahkan payudara ibu di depan umum lagi?” kali ini jawabnya tegas, “Kini aku seorang muslim. Aku tidak pernah lagi mendedahkan payudara di depan orang ramai.” Serentak anak-anak gadisnya berseru, “kalau begitu, kami pun cinta Islam!”
Para wartawan gemar mencungkil gaya hidupnya, dan terbukti Booth amat istiqamah. Bahkan Booth juga ikut takjub dengan perubahan dirinya, “Sekarang saya tidak makan babi lagi. Saya juga belum pernah minum beer lagi dalam 45 hari terakhir. Ini masa terpanjang dalam masa 25 tahun. Hal aneh sejak masuk Islam saya tidak ingin menyentuh minuman arak. Padahal sebelumnya saya selalu menginginkan minum segelas atau dua gelas anggur setiap hari.” Kecintaan terhadap Islam digalinya dengan giat belajar. “Saya membaca Al-Quran setiap hari berserta terjemahannya. Al-Quran adalah teks yang serius. Ini akan membantu saya belajar bahasa Arab. Saya berhubungan dengan beberapa masjid di London Utara, dan berharap dapat mengunjunginya untuk waktu-waktu tertentu, setidaknya sekali seminggu,” ujar Booth. Sudah banyak selebriti atau tokoh dunia yang memeluk agama Islam. Sayang, di antara mereka sulit untuk berkomitmen dengan agama baru yang dipeluknya. Terkadang ada yang masih malas bersolat, suka mabuk-mabuk dan melakukan perbuatan haram lainnya. Sebetulnya ajaran Islam itu tidaklah berat, asalkan ditaati dengan sepenuh hati.

Selanjutnya dapatkan Hidayah April 2011 di pasaran...

No comments: