Thursday, April 7, 2011

Masyarakat Muslim Cham Di Negeri Seribu Candi

SUHU udara di Kota Siem Reap Kemboja panas dan berdebu. Musim panas melanda Kemboja. Terminal bas yang sederhana tanpa simen menghasilkan debu berterbangan ketika angin bertiup. Asap kenderaan berpadu dengan debu tayar kereta. Sebaik turun dari bas, sekelompok penarik beca berebut menawarkan perkhidmatan untuk menghantar ke mana pun tujuan kita. Beberapa di antaranya menawarkan hotel dan ‘Rumah Tumpangan’. Dengan harga 1 dolar Amerika mereka akan menghantar ke berbagai tempat di kota Siem Reap. Membentang sepanjang sungai, Siem Reap adalah ibu kota daerah yang tidak terlalu luas. Kotanya merupakan jenis perkampungan yang masih asli walaupun di pusat kotanya sudah nampak unsur-unsur moden. Siem Reap juga merupakan gerbang untuk menyaksikan candi-candi peninggalan semasa kerajaan Angkor dari sejarah bangsa Khmer yang pernah wujud dalam ribuan tahun lampau. Sebagai salah satu dari World Heritege yang ditetapkan oleh UNESCO, Taman Arkeologi Angkor memiliki peninggalan candi yang bentuknya sangat artistik yang secara arkeologi mengesankan bagi sesiapa pun yang memandangnya. Tidak hairan jika kawasan Angkor ini menjadi destinasi utama pelancong di Kemboja dan telah didatangi ribuan pelancong asing dari berbagai pelosok dunia.
Kerajaan pertama di Wilayah Siem Reap ini didirikan oleh Panggeran Khmer Jayavarman II yang lahir dan dibesarkan di Jawa semasa dinasti Sailendra. Beliau kembali ke Kemboja dan mendirikan kerajaan pertama pra-Angkor di daerah Rolous (13km dari pusat kota Siem Reap). Selanjutnya ibukota kerajaan dipindahkan ke Phnom Bakheng pada masa Yasivarman I yang merupakan candi pertama yang didirikan di kawasan Taman Arkeologi Angkor. Keturunan-keturunan berikutnya membangun candi lainnya sampai pada zaman kegemilangannya dengan Angkor Wat yang unik yang dibangun oleh Suryavarman II. Selanjutnya Angkor Thom yang luas didirikan sebagai ibukota kerajaan oleh Jayavarman VII.

SEBUAH MASJID
Matahari mulai terasa terik pancarannya, ternyata waktu menunjukkan hampir pukul 11 pagi. Tentu yang terfikir adalah mencari makanan yang sesuai untuk mengisi perut yang mulai keroncong dan berikutnya pergi ke masjid untuk solat Jumaat, walaupun belum tahu di mana masjidnya. Waktu semakin mendekati saatnya solat Jumaat, yang ada di fikiran ialah mencari masjid. Sayangnya penduduk kota Siem Reap ini majoriti beragama Buddha sehingga masjid jarang ada ditemui, tidak seperti di negara kita yang masjid mudah di temui. Otak terpaksa bekerja keras untuk mencari di mana Masjid di kota Siem Reap ini. Ketika bertanya kepada tukang beca yang berbahasa Inggeris agak terbatas, untuk kata “Mosque” saja dia terlihat bingung walaupun sempat dijelaskan maksudnya. Beruntung warung internet terlihat di beberapa tempat. Setelah dicari, ternyata dalam bahasa Khmer masjid diistilahkan dengan pray-uhH vihee-uh cham. Suatu istilah yang cukup panjang untuk menjelaskan perkataan masjid. ternyata usaha tersebut cukup berhasil, dengan bantuan menggunakan perkataan tersebut yang disebutkan kepada tukang beca, ternyata mereka mengetahui tempat tersebut. Beca bergerak lancar, masuk ke sebuah lorong yang jalannya yang berlekok-lekak tidak rata. Debu-debu beterbangan. Sepanjang perjalanan terlihat deretan rumah penduduk yang masih belum tersentuh kemodenan dan ada sebuah papan tanda di muka lorong yang ditulis dalam bahasa Khmer dan Inggeris yang ertinya adalah kawasan Komuniti Muslim Cham Siem Reap. Bangunan masjid nampak cukup megah di tengah perkampungan yang rumah-rumah penduduknya nampak sederhana sekali. Begitu juga dengan penampilan mereka yang berpakaian bersahaja. Terlihat jelas bahawa kemakmuran belum menyentuh ekonomi mereka. Namun ciri-ciri muslim masih tetap nampak pada sarung, kopiah khas dan baju gamis yang mereka kenakan. Terdapat beberapa wanita menggunakan kerudung dari kain Krama (kain khas Khmer) walaupun belum terlihat ada yang berjilbab. Nampak beberapa orang pemuda sedang memasak bersama. Mungkin mereka sedang menyiapkan sesuatu acara dengan sesama komuniti muslim Cham sambil menunggu masuknya waktu solat Jumaat.

Selanjutnya dapatkan Hidayah April 2011 di pasaran...

No comments: