BILA anda pergi dari Kuala Lumpur menuju Kedah, berangkat dari pagi hingga selesai solat asar menggunakan kenderaan awam, tentu anda tidak akan dapat menjalankan solat zuhur secara normal bukan? Sebab kala waktu zuhur tiba, anda masih berada di dalam kenderaan – kalau pun boleh bersolat pasti dengan keadaan seadanya dengan niat ‘Solat menghormati waktu’. Atau anda berangkat dari satu kota di waktu zuhur dan baru tiba di tempat tujuan sehabis isyak. Dengan demikian anda tidak boleh menjalankan solat asar serta maghrib di tempat yang normal (di masjid atau surau). Atau saat berpergian itu anda sedang berpuasa di bulan Ramadan sehingga perjalanan tersebut terasa sangat berat. Bagaimana solusinya jika berada dalam situasi seperti di atas? Tenang saja, jika semua itu ternyata terasa memberatkan atau membuat anda bingung bagaimana menjalankan solat wajib, puasa Ramadan atau ibadah lainnya, agama memberikan keringanan. Dalam agama dikenal dengan istilah rukhsah (keringanan). Artinya anda mendapatkan keringanan menyiasati ibadat-ibadat wajib. Sebagaimana diketahui, aturan mengenai solat fardu adalah dilakukan pada waktunya (QS. An-Nisa’: 103), dengan jumlah rakaat yang sudah ditentukan, tidak boleh ditambah atau pun dikurangi. Puasa Ramadan juga demikian, ketentuannya tak boleh berbuka dari terbitnya fajar hingga terbenamnya matahari. Akan tetapi, mengingat anda sedang dalam safar (bermusafir), anda diperbolehkan untuk berbuka puasa, anda juga boleh-menurut pendapat kebanyakan ulama - menjamak dan mengqashar solat. Inilah satu kemudahan dalam menjalankan agama, dalam keadaan tertentu memberikan jalan keluar. Allah berfirman, “Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan” (QS. Al-Hajj: 78).
Erti Safar
Berpergian (safar) di sini adalah menempuh jarak dan tujuan tertentu sehingga boleh memberi pengaruh terhadap ketentuan suatu hukum. Kerana safar boleh berpengaruh terhadap ketentuan hukum suatu ibadah dari yang berat (‘azimah) kepada yang ringan (rukhshah). Hanya saja ada khilafiyah di antara para ahli fikih mengenai sifat perjalanan yang mempengaruhi ketentuan hukumnya. Sejumlah imam mazhab, seperti dijelaskan dalam Ensiklopedia Hukum Islam, berbeda soal ini. Menurut Imam Ahmad bin Hanbal, perjalanan yang mempengaruhi ketentuan hukum ialah perjalanan yang bersifat ibadah, baik wajib mahupun sunnah. Contoh safar yang wajib adalah ibadah haji, jihad dan umrah, sedang yang sunnah seperti silaturrahmi, pergi untuk takziah dan sebagainya. Imam Ahmad mengemukakan dalil bahawa Rasulullah s.a.w. tidak mengqashar solat kecuali dalam perjalanan yang bersifat ibadah. Imam Malik dan Imam Syafi’i mengatakan bahawa di samping perjalanan yang bersifat ibadah, yang mubah pun dapat mempengaruhi suatu hukum. Lain lagi Imam Abu Hanifah. Menurutnya, semua jenis perjalanan dapat mempengaruhi ketentuan hukum, entah perjalanan yang bersifat ibadah mahupun yang maksiat. Sebab al-Quran berbicara secara umum, “Apabila kamu mengadakan perjalanan di atas bumi, maka tidaklah mengapa kamu mengqashar solatmu….” (QS. An-Nisa’: 101). Menurut Abu Hanifah, ayat ini hanya menyebut ‘perjalanan’, tidak ada penjelasan apakah yang dimaksud adalah perjalanan ibadah atau maksiat. Kerana itu, semua bentuk perjalanan boleh mempengaruhi ketentuan hukum solat. Berangkat dari pemahaman Abu Hanifah ini, perjalanan yang terlarang, seperti: untuk menghindarkan dari jangkauan hukum, untuk mengedarkan ubat terlarang, perjalanan untuk berjudi atau perjalanan maksiat lainnya, maka yang bersangkutan tetap mendapatkan bahagian yang sama.
Selanjutnya dapatkan Hidayah April 2011 di pasaran...
Thursday, April 7, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment