Monday, May 12, 2014

Hajar, Kegigihan Iman Seorang Ibu

BUKAN pada seorang bangsawan, manusia suci ataupun seorang lelaki perkasa, melainkan Allah jatuhkan kurniaan ini kepada seorang hamba sahaya perempuan, miskin, dan berkulit hitam. Dialah Hajar, ibu perintis pembangunan tanah suci. Itulah syair indah dari Dr. Ali Syariati. Begitu mempesona, menghentak kembali primordialisme jatidiri manusia, bahawa manusia hanyalah kumpulan tulang – temulang yang di bungkus daging dan dialiri darah merah bagi menggerakkan kehidupan. Namun manusia sentiasa kreatif menciptakan “daya-daya ketidaksetaraan” untuk membezakan status sosial, ekonomi, keturunan, pada sesamanya demi memupuk kesombongan dan keangkuhannya. Dan melalui Hajar-lah, Allah memerintahkan manusia untuk mengejar semula erti dan hakikat kebenaran siapa sebenarnya manusia itu. Sebagai seorang isteri yang setia dan percaya kepada pertolongan Allah, dipadu dengan naluri seorang ibu yang cuba menyelamatkan buah hati yang dicintainya, perjuangan dan pengorbanan beliau layak dijadikan teladan serta diambil hikmahnya.
Rukun haji yang tegak hingga saat ini, salah satunya adalah ukiran perjuangannya, ribuan tahun lalu. Perjalanan dari bukit Shafa hingga Marwa adalah bentuk penghormatan umat Islam mengenang ibunda Nabi Ismail a.s. ini.

Kurnia Allah kepada Hajar
Nabi Ibrahim, bapa kaum beriman, sudah sekian lama menikahi dan berdampingan dengan Sarah. Namun hingga Sarah berusia melebihi separuh abad, tiada ada tanda-tanda bagi keluarga orang beriman ini untuk mendapatkan keturunan. Walau pun begitu, mereka sentiasa bermunajat kepada Allah. hingga memasuki usia senja, Allah masih belum mengurniakan mereka seorang anak. Melihat kesedihan si suami, Sarah tak sampai hati, kemudian ditawarkannya Siti Hajar, hamba mereka untuk dinikahi oleh Nabi Ibrahim. Hajar adalah hamba sahaya berkulit hitam dari negeri Ethiopia. Sarah melihat, akhlak Hajar cukup terpuji. Mereka berdualah yang memperkenalkan Hajar untuk mengenal Allah dan memujiNya secara betul. Dengan harapan akan memperolehi seorang putera bagi Nabi Ibrahim a.s., Sarah rela dimadu dengan Hajar. Allah Taala memberikan kurniaNya, akhirnya Hajar mengandung. Tak lama berikutnya Hajar melahirkan bayi lelaki yang cantik, sehingga bertambah rasa sayang Ibrahim a.s. kepadanya. Rasa cemburu yang telah menjadi fitrah wanita, pun menyelimuti Sarah. Rasa sayang dan perhatian kepada Hajar semakin mengigit rasa gundah Sarah, cemas jika Ibrahim akan melupakan dirinya. Suatu hari Sarah berkata, “Suamiku Ibrahim, aku takut engkau melupakan diriku setelah Hajar menjadi isterimu, ia wanita yang beruntung dapat memberikan keturunan kepadamu.” Melihat kedukaan yang dalam di mata isterinya, Ibrahim menjadi hiba sedih, dan berusaha menghiburnya, “Sarah, Hajar adalah hambamu. Engkau dapat melakukan apa saja kepadanya, engkau dapat berbuat sesuka hatimu.”

Hajar Diasingkan
Semenjak Ismail lahir, perhatian dan kasih sayang Ibrahim tertumpah kepada Hajar dan puteranya. Melihat kebahagiaan mereka, kepedihan Sarah semakin tak terbendung lagi. Sarah pun menemui Ibrahim, “Demi Allah, aku tidak tahan lagi hidup sebumbung bersama Hajar.” Setiap hari Sarah terus mendesak Ibrahim untuk membawa Hajar pergi jauh dari dirinya. Hingga pada suatu hari Ibrahim mendapat perintah Allah untuk membawa Hajar dan bayinya pergi ke arah selatan. Akhirnya Ibrahim membawa Hajar dan Ismail, puteranya ke daerah tandus dan kering, daerah yang kosong tanpa penduduk. Namun daerah tersebut aman bagi Ismail dan ibunya. Baitil ‘Atiq, adalah rumah tempat beribadah pertama di muka bumi, Baitil ‘Atiq merupakan rumah Allah untuk orang-orang beribadah, dengan tawaf, iktikaf, serta bersujud kepadaNya. Di situlah Hajar dan Ismail hidup di bawah lindungan Allah s.w.t. Di sebuah bukit, dengan hati yang tegar Nabi Ibrahim meninggalkan isteri dan anaknya, demi memenuhi perintah Allah. Didirikannya sebuah pondok sederhana, sekadar untuk dapat berteduh. Sekarung kurma dan sekantung air, adalah harta yang ditinggalkan Nabi Ibrahim untuk isteri dan anaknya. Namun tiada lupa Nabi Ibrahim berdoa, yang diabadikan dalam QS. Ibrahim: 7, “Tuhan kami, sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di dekat rumah Engkau(Baitullah) yang dihormati, Tuhan kami (yang demikian itu) agar mereka mendirikan solat, maka jadikanlah hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka dan beri rezekilah mereka dari buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2014 di pasaran...

No comments: