Monday, May 12, 2014

Jenazah Berasap Ketika Dimandikan

Aku tak kuasa menahan tangis kesedihan saat iring-iringan kenderaan ambulan yang mengantar jenazah suamiku sampai di rumah. Suamiku meninggal ditembak akibat mencuba melarikan diri dari salah satu hotel yang ada di Jakarta saat diserbu pihak polis. Yang menyedihkan, suamiku ternyata sedang bersama wanita simpanannya saat itu. Rupanya kesetiaanku selama ini dibalas dengan pengkhianatan cinta oleh suamiku.
Suamiku, Anto, memang telah menjadi buruan polis sekitar dua bulan yang lalu kerana disyaki sebagai pengedar dadah dan memasarkan barangan haram tersebut kepada mahasiswa dan pelajar di Jakarta.
Aku sempat mendengar beritanya di tv mahupun membacanya di media cetak. Rasanya tak kuasa menahan malu di tengah cubaan yang datang kepadaku. Hingga suatu ketika datang beberapa orang polis berpakaian seragam dan menyiasat keberadaan suamiku. Mereka juga sempat menggeledah rumah kami namun tak ditemukan suami ataupun apa-apa barangan bukti. Pada saat itu mereka juga sempat meminta keterangan dariku mengenai Anto. “Puan, apakah puan isteri dari Anto?” tanya salah seorang polis tersebut.
“Ya, saya isterinya. Memangnya ada apa, tuan? Apa yang terjadi pada suami saya?” jawabku.
“Begini, puan! Suami puan terlibat kes pengedaran dadah dan saat ini kami sedang mencari tempat persembunyiannya. Apakah puan mengetahuinya?” jelas mereka. “Saya tidak tahu apa-apa tuan. Suami saya sejak 7 bulan lalu pergi dengan alasan merantau. Dia meninggalkan kami. Setelah itu memang tidak ada khabar di mana suamiku,” ujarku penuh kejujuran. Kemudian polis tersebut mengangguk, mengerti penjelasanku, dan memberitahu rakannya agar pergi. Sebelum pergi mereka sempat meninggalkan nombor handphone dan berharap dapat memberitahu jika suatu saat aku mendapat khabar tentang keberadaan suamiku. Sejak kedatangan polis itu hidupku jadi gelisah. Suamiku di perantauan ternyata melakukan pekerjaan jenayah. Aku pun tetap menjalani hari seperti biasanya. Meski kadang kudengar tetangga membicarakan tentang apa yang terjadi pada suamiku, aku hanya menanggapinya dengan diam. Jika mereka bertanya padaku paling kujawab tidak tahu sambil menggelengkan kepala. Bagiku ini adalah cubaan dan ujian dari Allah untuk keluarga kami. Tak lupa dalam setiap saat aku berdoa agar masalah ini cepat selesai. Aku selalu menutupi masalah ini dengan anak-anakku kerana mereka masih kecil. Aku khuatir masalah ini boleh mengganggu  sekolah mereka. Sejak kepergian suamiku 7 bulan yang lalu, ia baru sekali mengirimkan wang dalam jumlah sangat banyak. Aku sempat berfikir dari mana suamiku mendapatkan wang begitu banyak. Suatu saat suamiku menelefon, lalu aku bertanya keberadaannya. Tapi pertanyaanku sepertinya tidak dipedulikan sama sekali. Ia hanya berkata: “Aku baik-baik saja. Kamu jangan susah hati. Yang penting jaga anak-anak kita dengan baik,” ujar suamiku. Kemudian telefon pun terputus. Selama suami merantau, aku bekerja menjadi tukang cuci beberapa rumah tetangga sekitar rumahku. Saat aku menggosok baju cucian sambil menonton tv ada berita bahawa suamiku ditembak polis ketika cuba melarikan diri dari buruan polis. Ia terbunuh di tempat kejadian, akibat peluru yang menembus belakangnya dan mengenai jantung. Waktu diserbu dia sedang bersama seorang wanita yang akhirnya kuketahui bahawa wanita itu adalah perempuan simpanannya di salah sebuah hotel di Jakarta. Aku pun menangis setelah tahu suamiku telah mengkhianati cintaku. Ternyata selama ini suamiku telah menyeleweng. Hatiku begitu sedih dan pedih kerana aku harus menjadi janda setelah suamiku tiada. Yang membuatku makin sedih adalah kedua anak kami yang masih kecil dan belum mengerti apa-apa. Tatkala aku tengah menangis seorang diri, tiba-tiba pintu rumah diketuk dari luar. Aku pun segera membukanya sambil mengusap air mataku. Setelah pintu kubuka ternyata yang datang adalah kakak iparku Shinta. Sambil menangis aku pun menceritakan semua yang terjadi. Rupanya Shinta sudah mengetahuinya, itulah sebabnya dia datang ke rumahku.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2014 di pasaran...

No comments: