Monday, May 12, 2014

Nicole Queen: 'Islam Mengubah Gaya Hidupku'

NAMAKU Nicole Queen. Aku anak jati Dallas, Texas, Amerika Syarikat. Seperti umumnya masyarakat USA, aku diasuh, dididik, dan dibesarkan di tengah keluarga dan lingkungan agama Kristian. Aku termasuk penganut agama yang taat. Aku rajin beribadah di gereja dan selalu mengikuti tuntunan agama.
Meskipun rajin beribadah, aku juga tidak terlepas dari pergaulan anak muda-mudi Amerika pada umumnya. Aku suka minum minuman keras, pergi ke disko-disko, dan itu merupakan kebiasan masyarakat Amerika lazimnya. Boleh dikatakan aku termasuk ‘gadis pesta’. Aku gemar sekali ke disko dan menghabiskan masa berhibur dalam dunia malam. Apalagi, menginjak usia 20an aku berkerjaya sebagai jurufoto di sebuah kelab malam yang menuntut untuk sentiasa berada di sana. Aku dekat dengan para pemilik kelab malam, para pengunjung, para DJ, dan semua yang berhubungan dengan dunia kelab malam. Pada suatu malam, aku bertemu dengan seorang lelaki keturunan Arab di sebuah kelab malam. Aku lalu berkenalan dan saling tukar nombor handphone. Saat berkenalan dan berbincang, aku memperhatikan apa yang dipesan lelaki itu di kelab tersebut. Lelaki itu ternyata tidak minum minuman keras seperti para pengunjung kelab malam umumnya. Lelaki itu hanya memesan jus biasa. Hal ini membuatku musykil dan ingin tahu lebih banyak tentang lelaki itu. Dipendekkan cerita, aku menjalin hubungan dengan lelaki itu. Aku mulai belajar tentang Islam tanpa sepengetahuan dia. Aku lalu mulai banyak bertanya kepada temanku yang berasal dari Bangladesh tentang Islam. Ini aku lakukan agar aku tetap jernih dalam memahami Islam. Aku tidak mahu mempelajari Islam hanya kerana kekasihku adalah seorang muslim. Jadi, secara diam-diam aku belajar tentang Islam tanpa ia ketahui. Temanku itu menunjukkanku tayangan tentang Islam di Youtube. Aku lalu melihat dan mencari tahu segala hal tentang Islam. Dari situ, aku justeru ketagihan untuk terus menonton, aku terus berada di depan komputer menontonnya hingga pukul lima pagi. Namun, aku tak menyangka bahawa beberapa tayangan yang sederhana di Youtube itu membawaku pada pemahaman tentang Islam. Aku sedikit demi sedikit mulai tertarik dengan Islam. Keyakinan itu kian menguat hingga aku mulai mempertanyakan hal-hal yang fundamental. Aku yang rajin beribadah mulai mempertanyakan hakikat ibadah. Aku mulai mempertanyakan tujuan hidup dan kehidupan mendatang. Apakah syurga itu benar-benar ada? Apakah neraka memang benar adanya? Jika benar lalu apa yang akan terjadi? Apa yang akan dikatakan kepada Tuhan saat bertemu denganNya? Beberapa pertanyaan ini lalu aku tanyakan kepada kawanku itu. Temanku itu hanya menjawabnya dengan video-video sederhana di Youtube. Di samping itu aku juga menonton tayangan tentang kisah para mualaf (saudara baru) di Amerika Syarikat. Perjalanan para warga Amerika hingga mendapatkan hidayah untuk memeluk agama Islam. Nicole merasa apa yang mereka rasakan dan alami amat mirip dengan kehidupanku. Tampaknya semua orang mengatakan hal yang sama bahawa aku akan melaluinya. Semua orang merasakan hal yang sama seperti yang aku rasakan. Jadi, aku merasa seperti berhubungan dengan mereka. Mereka menghadapi cabaran dan menemukan jawapan atas apa yang mereka cari. Dan itulah yang aku inginkan. Aku ingin jawapan. Hingga akhirnya aku memiliki keyakinan kuat tentang Islam dan aku pun matang untuk memutuskan menjadi seorang muslimah. Aku memutuskan pergi ke masjid untuk mendapatkan apa yang aku cari. Beberapa buku dan maklumat pun aku dapatkan dari masjid tersebut. aku tekun mempelajarinya hingga tibalah saat keputusan untuk bersyahadat. Tak banyak keraguan, aku pun mantap untuk memeluk Islam. Aku bersyahadat di masjid tersebut.

Mengenakan Jilbab
Setelah menjadi muslimah, aku sepenuhnya menjadi seorang Islam. Aku benar-benar ingin mengubah total hidupku agar menjadi lebih baik. Aku meninggalkan segala kegiatanku dengan teman-teman. Aku pun meninggalkan pekerjaanku sebagai jurugambar di kelab malam. Segala pakaian lama kuganti menjadi pakaian muslimah. Setelah mengucapkan syahadat, aku tak pernah melihat lagi kebelakang. Aku mengubah segala hal dalam hidupku, baik teman, pakaian, pekerjaan Semuanya. Aku segera berubah dan itu tidak sulit kerana aku tahu itu semua adalah hal benar untuk dilakukan.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2014 di pasaran...

No comments: