Sunday, February 12, 2012

Empat Pemeluk Agama Mengaku Beriman

ADA sebuah perbincangan yang menarik di sebuah kampus Islam di Jakarta. Diskusi itu bertajuk Relasi Islam, Kristian dan Yahudi. Ada seorang peserta diskusi yang menyebutkan bahawa Islam, Kristian dan Yahudi adalah agama Allah, yang sama-sama benar. “Bukankah sebahagian dari mereka beriman kepada Allah dan Nabi di zaman mereka? Kalau memang demikian, bererti mereka juga orang beriman?” kata dia. Diskusi semacam ini tentu menarik. Apalagi, jika diskusi itu mengaitkannya dengan QS. Al-Baqarah: 63. Pasalnya, ayat ini sering difahami dengan pemikiran yang nyeleneh. Bahkan, ada yang menganggap bahawa ayat ini merupakan hujah bahawa semua agama adalah benar di mata Allah. Alasannya, sambil mengutip ayat tersebut, orang Islam, Yahudi dan Nasrani, selagi mereka beriman kepada Allah, percaya pada hari Kiamat dan gemar menjalankan amal salih, maka mereka tergolong sebagai orang yang mukmin. Mereka akan mendapatkan balasan dan ganjaran atas apa yang mereka perbuat. Ada dua ayat lain yang isinya hampir menyamai dengan ayat ini, iaitu QS. Al-Maidah: 69 dan QS. Al-Hajj: 17.

Siapakah Mereka?
QS. Al-Baqarah: 63 (bermaksud): “Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang Yahudi, orang-orang Nasrani, dan orang-orang Shabi’in, siapa saja di antara mereka yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir serta beramal salih akan menerima pahala dari Tuhan mereka; tidak ada kekhuatiran bagi mereka dan tidak pula mereka bersedih hati.” (QS. Al-Baqarah: 62) Dalam ayat ini ada empat golongan umat beragama yang Allah sentuh. Tiga kelompok pertama merupakan penganut agama Samawi (langit), yakni, pertama, orang yang beriman (mukmin); kedua, orang Yahudi; ketiga, orang Nasrani; dan keempat, orang Shabi’in. Yang disebut orang-orang beriman (mukmin), menurut Buya Hamka dalam Tafsir Al-Azhar, ialah orang yang telah terlebih dulu menyatakan percaya kepada segala ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w., yaitu mereka yang telah berjuang kerana imannya, berdiri rapat di sekelilling Rasulullah dengan sama-sama menegakkan ajaran agama. Dalam ayat ini mereka dimasukkan dalam kedudukan yang pertama. Selain dari pandangan ini, ulama tafsir lain juga memiliki pandangan yang berbeda tentang siapa yang disebut orang beriman itu. Setidaknya ada tiga penafsiran mengenai siapa yang dimaksud dengan “orang-orang beriman” dalam ayat ini. Pertama, menurut Ibnu Abbas r.a. dalam kitab tafsirnya, orang-orang yang beriman kepada Nabi Isa a.s. yang hidup sebelum diutusnya Rasulullah s.a.w. Pada saat yang sama mereka berlepas diri dari kebatilan agama Yahudi dan Nasrani. Di antara mereka ada yang sampai menjumpai Rasulullah s.a.w. dan menjadi pengikut Nabi; ada pula yang tidak sempat.
Kedua, orang-orang munafik yang mengaku beriman. Penafsiran itu dikemukakan Sufyan ats-Tsauri, az-Zamakhsyari, dan an-Nasafi. Ketiga, orang-orang yang beriman kepada Nabi Muhammad s.a.w. secara benar. Diantara yang berpendapat demikian adalah al-Qurthubi, ath-Thabari, asy-Syaukani, dan al-Jaziri. Dua pendapat terakhir ini dibenarkan oleh al-Baidhawi. Menurutnya, kata ‘orang-orang yang beriman’ mencakup semua orang yang memeluk agama Muhammad (Islam), baik yang mukhlis mahupun yang munafik. Tampaknya, pendapat ini lebih dapat diterima. Alasannya, jika Yahudi adalah pemeluk agama Musa a.s., Nasrani merupakan pengikut agama Isa a.s., maka mukmin adalah sebutan untuk umat Nabi Muhammad s.a.w. Disebut mukmin, kata Ibnu Katsir, kerana banyaknya keimanan. Mereka mengimani seluruh nabi yang terdahulu dan perkara ghaib yang akan datang. Adapun kata al-ladziina haaduu merujuk kepada para penganut agama Yahudi. Menurut az-Zujaj, secara bahasa kata haaduu bermakna taabuu (bertaubat). Mereka dinamai demikian kerana mereka pernah bertaubat setelah melakukan penyembahan terhadap al-ijl (patung lembu betina). Sementara itu, kata Nashaaraa adalah bentuk jamak dari kata Nashrani, yang bererti para pengikut Nabi Isa a.s. Ada juga yang berpendapat bahawa kata Nashaaraa, diambil dari nama kampung tempat Nabi Isa al-Masih dilahirkan, iaitu kampung Nazareth (dalam bahasa Ibrani) atau Nashirah (dalam bahasa Arab). Disebut Nashrani juga kerana di antara mereka yang menjadi pengikut setianya —al-hawariyyin— pernah menyanggupi permintaan Nabi Isa a.s. untuk menjadi anshaar Allah (penolong agama Allah). Allah s.w.t. mengabadikan jawapan mereka: “Nahnu anshaar Allah: kami adalah penolong-penolong agama Allah.” (lihat QS Ali Imran: 52 dan Ash-Shaff: 14).
Sementara itu, ulama tafsir juga berbeda pendapat mengenai siapa yang dimaksud dengan ash-Shaabi’iin. Menurut Wahab bin Munabbih, mereka adalah kaum yang mengetahui keesaan Allah, tidak memiliki syariah yang diamalkan, dan tidak membicarakan kekufuran.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari 2012 di pasaran...

No comments: