Sunday, February 12, 2012

Sebab Allah s.w.t. Ciptakan Syaitan

KADANG-KADANG timbul dalam benak kita, kenapa Allah ciptakan Syaitan? Bukankah Syaitan itu peranannya menggoda manusia ke jalan yang dilarang oleh Allah? Bagaimana pun perkara ini jarang kita dengar dijelaskan oleh para tokoh agama kita dalam kuliah-kuliah agama dan forum dan dimana saja majlis-majlis yang berbentuk dakwah atau pun berbentuk agama. Sebenarnya, Allah s.w..t. menjadikan atau pun menciptakan “syaitan” ada hikmahnya. Allah mahukan, dan perintahkan kita supaya patuh dan taat kepada Allah semata-mata.
Allah juga perintah dan arahkan kita melalui lisan nabi kita Muhammad s.a.w. supaya tidak tergoda dan tidak terpengaruh dengan unsur-unsur lain dari meninggalkan perintah dan suruhan Allah s.w.t. itu. Perintah taat dan patuh kepada Allah s.w.t. itu diiringi dengan adanya “godaan”. Siapalah yang menjadi “penggoda” terhadap kita yang diperintahkan melakukan taat itu? Kita mestilah faham bahawa sekiranya tidak ada “godaan”, maka perintah “taat” dan patuh itu hanya akan menjadi perkara biasa saja, atau pun akan menjadi persoalan biasa bagi manusia.
Taat, patuh kepada perintah yang sejati, kemudian ada dorongan, dan ada pula rayuan supaya melakukan maksiat, dan kita mampu menahannya dari melakukan semuanya itu, maka disinilah syaitan memainkan peranan dan itulah hikmahnya ia diciptakan. Dan bagi menusia yang mampu menahan dari sebarang rayuan dan godaan itu merupakan satu hikmah yang paling besar sekali dalam hidupm dan itulah yang dinamakan “IMAN”. Allah s.w.t. mahukan kita supaya ketaatan dan kepatuhan itu timbul kerana rasa takut kepada Allah s.w.t., dan inilah yang dinamakan “IBADAH”. Biasanya apabila kita melakukan amal beribadah kepada Allah s.w.t. akan wujudlah godaan, rayuan supaya kita jangan melakukan sebarang ketaatan. Kita mestilah faham bahawa ibadah hanya untuk Allah semata-mata bukan untuk selain dari Allah. Walau sebesar mana sekali godaan syaitan kepada kita untuk mengalihkan tujuan itu, maka iman kita tetap menjadi pendinding yang kukuh dari masuknya sebarang unsur luar. Allah menjadikan syaitan ada hikmahnya, serupa juga hikmahnya Allah jadikan kejahatan, maksiat dan mungkar. Semua ini untuk menggoda kita dari ketaatan. Manusia diuji apakah kuat imannya atau pun tidak. Apakah kuat dan mantap iman untuk menolak sebarang ajakan dan godaan syaitan.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari 2012 di pasaran...

No comments: