Sunday, February 12, 2012

Jenazah Digantung Batu

ANEH dan menyedihkan! Sebuah balasan Allah telah ditampakkan kepadanya. Sebut saja namanya Aksan. Dia seorang penganggur dan pemalas di kampungnya. Namun, dikenal degil dan derhaka kepada kedua ibu bapanya. Sehari-hari pekerjaannya hanya berlaga ayam, mabuk-mabuk dan berjudi. Padahal, di rumah, ibu bapanya selalu menunggu kepulangannya. Di usianya yang tidak muda lagi, Karsim dan Marsinah berharap anak sulungnya itu berubah dan kembali kepada jalan yang benar. Nyatanya, semakin berusia kian menjadi-jadi. Mereka pun hanya termampu mengurut dada saja. Ya, Aksan memang anak yang amat keterlaluan. Saat ibunya sakit keras, dia malah sibuk dengan teman-temannya di luar. Padahal sebenarnya, dia sepatutnya menunggu si ibu di rumah dan melayani permintaannya yang sewaktu-waktu diperlukan. Sebagai bapa, Karsim yang usianya sudah lanjut lagi itu hanya mampu menangis dalam hati. Padahal, seperti anak-anak kecil pada umumnya, saat kecil Aksan pun dihantarkan oleh kedua ibu bapa itu untuk belajar mengaji Quran kepada ustaz. Aksan juga disekolahkan, meski hanya sampai tingkat sekolah menengah kerana ketiadaan biaya. Tetapi, hidup prihatin yang dijalani kedua ibu bapanya justeru tidak membuat hatinya peka dengan lingkungan sekitar. Dia malah terjebak dalam pergaulan yang salah. Saat menginjak dewasa, Aksan pun tampil garang sebagai ‘samseng’ kampung. Karsim dan Marsinah selalu tak pernah habis fikir dengan tingkah laku anaknya itu. Tidak saja membuat resah masyarakat setempat, Aksan juga kerapkali mengganggu orang kerana kebiasaannya yang seringkali menggangu ketenteraman awam.
Dikatakan, Aksan sebenarnya pernah terlibat dalam merompak rumah mewah di desa berdekatan. Tetapi, jejaknya tidak dapat dikesan dan dibuktikan kerana dia licin bagai belut. Sementara itu yang menyedihkan lagi, tidak sedikit perempuan yang menjadi mangsa korban rayuan cintanya. Dengan wajahnya yang agak kacak, kulit agak kuning, dan rambut lurus, dia menjadi magnet sendiri bagi para perempuan. Tak sedikit perempuan yang “kehormatannya” direnggut. Hairannya, Aksan tidak pernah mahu bertanggungjawab. Baginya, perempuan seperti dia “tukar baju” saja. Ketika perlu dipakai, tetapi saat tidak lagi diperlukan, dibuang. Ya, begitulah Aksan dalam kehidupan sehari-hari. Kita dapat menjangka sendiri, bagaimanakah nasib lelaki seperti ini kelak jika dia tak mahu bertaubat?

Kematian Tragis
Dipendekkan cerita, di kampung sebelah ada upacara pesta dangdut. Sebagai anak muda yang senang dengan pesta-pesta seumpama itu, Aksan pun mendatangi tempat tersebut untuk menonton para penyanyi dari tempat tersebut mendendangkan beberapa lagu yang berirama dangdut tersebut. Tapi, sebelumnya, Aksan lebih dulu minum minuman keras dulu agar saat dirinya berjoget nanti dia boleh melakukannya dengan bebas lepas. Dalam keadaan setengah mabuk itu, Aksan pun berbaur dengan ratusan orang yang sebahagiannya ikut berjoget saat penyanyi utama sedang bernyanyi. Aksan pun ikut berjoget. Awalnya, perlahan-lahan saja, lalu berubah menjadi liar hingga orang-orang di sekitar meminggirkan badannya kerana merasa terganggu. Sambil berteriak-teriak bagaikan orang sasau saja. Tiba-tiba tubuh Aksan yang dalam keadaan setengah sedar itu menyenggol seorang samseng kampung berbadan basar, sehingga membuat dirinya sempat terjungkal ke tanah. Sudah kenalah, samseng bertemu samseng...Tidak dapat menerima dengan aksi Aksan, ia pun segera mendorong Aksan. Aksan pun membalas pula. Dia kembali mendorongnya. Maka keributan pun tak terelakkan lagi. Suasana menjadi kecoh dan tidak lagi selamat. Dengan amarah yang dikuasai oleh syaitan, samseng kampung itu tiba-tiba mengambil sebilah pisau kecil dari balik seluarnya yang memang telah dia persiapkan sejak dari rumah. Lalu ia menghujamkannya ke tubuh Aksan. Aksan tidak sempat mengelak kerana suasana malam, jadi tidak tahu persis apa yang dilakukan samseng kampung tersebut. Tiba-tiba saja Aksan tersungkur ke tanah sambil menjerit kesakitan. Melihat ada orang yang jatuh, spontan orang ramai di sekitar pun melarikan diri. Darah berceceran keluar dari perut Aksan. Oleh teman-temannya, Aksan lalu dibawa ke sebuah klinik, sementara samseng kampung itu sendiri telah lenyap dari pandangan. Dia menghilang di tengah kepanikan orang ramai.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari 2012 di pasaran...

No comments: