Sunday, February 12, 2012

Istimewanya Hari Jumaat

JUMAAT selalu membuat hati saya merasa kelainannya. Ada hal-hal personal sekaligus spiritual (kerohanian) yang memenuhi batin saya. Namun, hari ini seringkali juga membenamkan benak saya dalam memori melankolik; tentang hal-ehwal yang menurut saya remeh temeh, tapi selalu hadir dalam waktu tak menentu, dalam suasana tak pasti dan keluar begitu saja. ‘Diriwayatkan’, menurut ibu saya, Jumaat itu hari dimana saya pertama kali menghidu bau bumi ini. “Berdekatan sangat dengan orang-orang baru lepas sembahyang Jumaat, kamu pun lahir” Demikian tuturnya, mengenang, dalam loghat Betawinya, saat saya masih berseragam sekolah rendah dulu. Sejak itulah, saya merasakan Jumaat menjadi hari yang istimewa. Namun, saya baru tersedar ia menjadi hari yang terlalu istimewa setelah mengenyam pendidikan di dunia pondok pesantren. Jumaat, ternyata, adalah senarai kebaikan dalam urusan ibadah; baik ibadah yang sangat ritualistik dan yang sunat-sunatnya... Jumaat serupa mata air untuk mereguk pahala sebanyak-banyaknya. Syahdan, inilah hari yang disebut-sebut sebagai sayyidul ayyam [pemimpin (penghulu) para hari]. Hari yang banyak fadhilatnya dibanding hari-hari lain. Dalam laman http://nu.or.id, misalnya, dipapar jika nama-nama hari lain menunjukkan urutan angka (ahad [Minggu] ertinya hari pertama, itsnain atau Isnin adalah hari kedua, tsulatsa atau Selasa adalah hari ketiga, arbi’a atau Rabu adalah hari keempat dan khamis adalah hari kelima), maka Jumaat adalah jumlah dari kesemuanya. Secara bahasanya, kata Jumaat sendiri dinukil dari kata jama’a yang ertinya berkumpul, yang dalam tarikh Islam disebutkan sebagai hari perjumpaan Nabi Adam a.s. dan Siti Hawa a.s. di Jabal Rahmah selepas mereka dikeluarkan dari syurga. Diriwayatkan, dalam hadis juga disebutkan, Nabi Adam diciptakan, diwafatkan dan dimasukkan ke syurga pada hari yang sama, Jumaat. Nabi s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya hari yang afdhal bagi kalian adalah hari Jumaat; padanya Adam diciptakan dan diwafatkan, pada hari Jumaat juga sangkakala (pertanda Kiamat) ditiup dan padanya juga mereka [roh-roh] dibangkitkan, kerana itu perbanyaklah berselawat kepadaku kerana selawat kalian akan diperhadapkan kepadaku.” Mereka [sahabat] bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimana selawat yang kami ucapkan untukmu dapat diperhadapkan kepadamu sedangkan jasadmu telah hancur ?” Baginda bersabda, “Sesungguhnya Allah telah mengharamkan bagi tanah untuk memakan jasad para nabi.” (HR. Abu Daud, Nasaai, Ibnu Majah dan Ahmad dengan sanad yang shahih) Yang paling nampak sebagai sebuah keistimewaan hari Jumaat adalah disyariatkanya solat Jumaat. Sebuah surat ke 62 bernama Jumu’ah mengabadikan hari ini. Di dalamnya, ayat ke-9, terbentang firman Allah s.w.t. ehwal penegasan wajibnya solat Jumaat: “Hai orang-orang yang beriman! Apabila diseru [dikumandangkan azan] untuk solat pada hari Jumaat, maka bersegeralah menuju zikrullah [yakni, menghadiri solat dan khutbah Jumaat], dan tinggalkanlah jual beli. Itulah yang baik buat kamu, jika kamu mengetahui [kebaikannya].” Tak aneh, bila beribadah, berdoa dan segenap laku kebaikan untuk mendekat kepadaNya, baik untuk niat persendirian mahupun sosial [baca: sedekah] yang dikerjakan hari Jumaat selalu dipertegas kekasihNya, Nabi Muhammad s.a.w., dalam hadis-hadisnya akan menuai berkah yang berganda. Tentu saja, saya tidak ingin menghurai lebih jauh ehwal hari ini yang barangkali anda sudah teramat sering membacanya. Bagi saya, dulu, pertanyaan ini seringkali terlintas di benak: Kenapa Allah menjatuhkan pilihan hari Jumaat sebagai hari lahir saya?

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari 2012 di pasaran...

No comments: