Sunday, February 12, 2012

Muslim Fiji: Minoriti Yang Berkualiti

SISTEM pendidikan Islam adalah yang terdepan di negara kepulauan Fiji. Sistem yang dikembangkan Nadi Muslim College (NMC) ini menjadi percontohan seluruh negeri. Tidak hanya dalam nilai moralnya, NMC mengembangkan juga kemampuan moden, seperti teknologi maklumat dan sebagainya. Kelebihannya barangkali pada seriusnya komitmen melahirkan siswa dengan kemampuan yang lengkap dari segi intelektualiti, moraliti dan kemampuan berinteraksi dengan kelompok-kelompok lain di Fiji. Maklum Islam hanyalah minoriti di Fiji, sekitar 8 peratus dari sejumlah satu juta orang peduduknya. NMC memiliki motto “Pengetahuan adalah Kekuatan”. Ilmu dijunjung tinggi sebagai modal untuk membuat hidup berkualiti. Jam sekolah dimulai dari pagi hingga menjelang petang dengan termasuk waktu makan siang dan solat berjemaah. Ada jadual harian membaca al-Quran. Jadual olahraga mingguan dan pengajian rutin bagi siswa. Uniknya lagi, ada ‘hari buah’ pada setiap hari Selasa guna membiasakan gaya hidup sihat bagi siswa. “Dari awal pembentukan rasminya di tahun 1982, sekolah kami memang yang terbaik dari segi fasiliti belajar, seni dan olahraga juga prestasi,” ujar Muhammad Ali, salah seorang guru NMC, sebagaimana dilapur agensi rasmi Liga Muslim Fiji. Menurut Ali, setiap hari guru bekerja keras untuk memastikan bahawa setiap anak di masa akhir pendidikan mereka boleh siap sebagai anggota masyarakat yang bertanggungjawab. Kemampuan bertutur dalam bahasa Inggeris, Arab dan Urdu sangat diutamakan. “Selain itu, setiap tahun siswa menyelesaikan pembacaan al-Quran dan sebahagian besar menghafal Surah Yasin. Siswa miskin akan dibantu dan dipantau semua keperluannya seperti biaya, makanan, alat tulis, seragam dan kasut,” ujar Ali lagi. Di negara Kepulauan Fiji, Nadi Muslim College (NMC) memang teristimewa. Awalnya sekolah ini hanya sekolah sederhana yang hanya memiliki dua kelas. Ini siswanya berjumlah ribuan dengan siswa yang sebahagian besar muslim. Di negara kecil seperti Fiji tentu saja NMC sangat terkenal. Apalagi bekas-bekas pelajarnya dikenal aktif dan mampu bersaing dengan baik di dunia pekerjaan. NMC mendapat momentum kemajuan saat pemerintah menyerahkan tanah seluas 4 hektar di Suva, ibu kota Kepulauan Fiji, kepada Liga Muslim Fiji. Tanah itu dimanfaatkan memperluas bangunan sekolah. Pengurusan sekolah profesional dan moden lalu dikembangkan. Jadilah kemudian NMC berkembang dan berprestasi terutama di bidang teknologi maklumat, olahraga dan seni. Setelah NMC sukses di Suva, cawangan-cawangan di daerah lain dibuka. Pemerintah mendukung penuh pengembangan ini kerana pembangunan sumber daya manusia memang tengah digalakkan pemerintah Fiji. Pemerintah bahkan memperuntukkan bantuan yang mencapai ratusan juta dollar Australia. Tidak hanya itu, model pendidikan NMC menjadi percontohan sistem pendidikan di seluruh negeri tersebut. Pemerintah memang memberi sokongan penuh kepada NMC. Kini, NMC tidak hanya membuka cawangan di daerah kota, tapi juga di daerah-daerah miskin. NMC juga sangat terbuka sebab banyak siswa NMC yang berasal dari kalangan penganut ajaran animisme tradisional Fiji.

Bermula dari India
Fiji adalah negara kepulauan yang terletak di selatan Samudera Pasifik. Kepulauan ini berada di sebelah Tenggara pulau Papua. Benua Australia dan New Zealand mengapit kepulauan ini di sebelah Barat dan Selatannya. Memiliki 322 pulau, 106 di antaranya berpenghuni dan 522 pulau berukuran kecil. Pulau terbesar adalah Viti Levu dan Vanua Levu yang penghuninya meliputi 82% dari keseluruhan penduduk negara ini.
Di Fiji banyak penduduknya terdiri dari pendatang-pendatang yang berasal dari India dan Pakistan. Penghuni awal diyakini datang dari Asia Tenggara sebelum pada abad ke 17 terjadi hubungan dagang dengan orang Eropah. Ada catatan Fiji ditemukan penjelajah Belanda, Abel Tasman, ketika dia berusaha menemukan Benua Selatan Besar pada 1643. Kepulauan ini jatuh ke tangan British sebagai jajahan pada 1874. Pada 1970 Fiji mendapatkan kemerdekaannya.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari 2012 di pasaran...

No comments: