Thursday, November 7, 2013

Di Dalam Taurat Allah Ceritakan Kelebihan Umat Muhammad

DALAM sebuah kitab agama ada menerangkan mengenai dialog antara Nabi musa a.s. dengan Allah s.w.t. Dialog tersebut dimana Nabi Musa a.s. membaca Kitab Taurat yang didapatinya mengenai kelebihan kepada suatu umat. Dalam “lauh-lauh” kitab “Taurat”, Nabi Musa telah dapat membaca tentang kelebihan-kelebihan yang terdapat pada suatu satu umat yang dikurniakan oleh Allah kepada umat itu. Lalu Nabi Musa telah bertanya kepada Allah s.w.t. siapakah umat itu adakah ia umatku? Lantas Allah s.w.t. memberitahu Nabi Musa bahawa umat itu ialah “Umat Muhammad s.a.w.”. Berkata Wahab bin Munabbih Rahimullah: “Apabila Musa a.s. membaca pada lauh-lauh terlihat olehnya akan sifat-sifat kelebihan umat Muhammad,” lalu beliau berkata: “Ya Tuhanku, siapakah umat yang dibelas kasihani yang ku dapati tersebut dalam lauh-lauh ini?”.
Berfirman Allah: “Itulah umat Muhammad.” Mereka redho dengan rezeki yang sedikit yang Aku berikan kepadanya. Maka Aku pun redho dengan amalan yang sedikit dari mereka. Akan Aku masukan mereka dalam syurga dengan hanya mengucapkan “Laa Ilallaah” saja. Berkata Musa lagi: Aku dapati dalam lauh ini suatu umat yang akan dibangkitkan di Hari Kiamat, sedang wajah-wajah mereka bersinar cahaya laksana bulan purnama, jadikanlah mereka itu umatku! Berfirman Tuhan: Mereka itu umat Muhammad. Aku bangkitkan mereka itu di Hari Kiamat, sedang wajah-wajah mereka bersinar dan bercahaya disebabkan bekas-bekas dari wuduk dan sujud. Berkata Musa a.s.: Aku dapati di dalam lauh-lauh ini suatu umat yang berkain selendang di belakang masing-masing, dan bersenjatakan pedang di bahu masing-masing. Mereka itu orang-orang yang sentiasa bertawakal dan dadanya penuh keyakinan. Mereka melaung-laungkan nama Allah di hadapan tiap-tiap rumah Tuhan untuk berjihad di atas kebenaran, sehingga akhirnya mereka pun membunuh Dajjal, jadikanlah mereka itu umatku! Berfirman Tuhan: Tidak! Mereka itu umat Muhammad.
Berkata Musa a.s.: Aku dapati di dalam lauh-lauh ini suatu umat yang menyembahMu pada sehari semalam lima kali sembahyang pada lima waktu, sehingga terbukalah pintu-pintu langit untuk mereka, dan turunlah rahmat ke atas mereka, jadikanlah mereka itu umatku! Berfirman Tuhan: Mereka itu adalah umat Muhammad. Berkata Musa a.s.: Aku dapati di dalam lauh-lauh ini suatu umat yang berpuasa sebulan Ramadan untukMu, lalu Engkau mengampuni mereka terhadap segala kesalahan mereka yang sebelum itu, jadikanlah mereka itu umatKu! Berfirman Tuhan: Mereka itu umat Muhammad. Berkata Musa a.s.: Aku dapati di dalam lauh-lauh ini suatu umat yang mengunjungi Baitul Haram (Kaabah) untukMu. Mereka tiada keperluan lain untuk ditunaikan. Mereka hanya meratap menangisi diri mereka, serta mengangkat suara dengan takbir membesarkan, jadikanlah mereka itu umatKu! Berfirman Tuhan: Mereka itu umat Muhammad. Musa menambah kata: Apakah ganjaran mereka atas perbuatan itu? Jawab Tuhan: Aku akan menambah mereka maghfirah (keampunan) dan Aku akan benarkan mereka untuk memberi syafaat (jaminan) kepada sesiapa yang datang sesudah mereka. Berkata Musa a.s.: Aku dapati didalam lauh-lauh ini suatu umat yang memohon keampunan dari dosa-dosanya. Mereka menyuap suatu suapan ke dalam mulutnya, dan belum sempat ke dalam mulutnya, dan belum sempat makanan itu sampai ke perutnya, melainkan dosa-dosa itu telah diampunkan Tuhan. Mereka memulakan menyuap makanan itu dengan menyebut namaMu serta mengakhirinya dengan mengucap syukur Alhamdulillah, jadikanlah mereka itu umatku. Berfirman Tuhan: Mereka itu adalah umat Muhammad.

Selanjutnya dapatkan Hidayah November 2013 di pasaran...

No comments: