APAKAH kenikmatan tertinggi? Itulah saat kita bertuhan kepada Allah s.w.t., Tuhan Yang Rahman, Rahim, Maha Lembut dan Raab yang demikian Pemaaf. Dia juga adalah Al-Barr, yakni Zat yang sentiasa memberikan kebaikan-kebaikan kepada hambaNya. Kata “Al-Barr” terambil dari akar kata yang terdiri dari huruf Ba’ dan Ra’ . Quraish Shihab dalam tafsir Al-Misbah menyebut kata ini memiliki beberapa makna. Antara lain: kebenaran dan daratan; -bariyat bererti padang pasir. Dalam kaitan ini, Al-Barr adalah asma Allah yang bermakna Zat yang Maha Luas kebajikannya. Ibnu Manzhur menyebut Al-Barr bererti yang baik hati, lembut, yang menyayangi dan mulia. Sementara Ibnu Atsir menyebut “al-Barr” yang menjadi asma Allah adalah yang sebutannya pendek. Bukan Al-Barr yang sebutannya panjang. Maknanya tak jauh berbeda dengan Ibnu Manzhur, yakni yang baik hati kepada hambaNya. Abu Sulaiman al-Khatabi menegaskan makna asma ini bahawa Allah sentiasa baik hati kepada makhlukNya, apa pun jenis, bentuk dan warna makhluk-makhluk itu. Semuanya Dia istimewakan. Makhluk yang baik Dia beri pahala, sementara makhluk yang buruk Dia ampuni. Dalam al-Quran, kata Al-Barr hanya ditemukan sekali, iaitu pada ayat yang telah dikutip di atas. Sifat ini diiringi dengan kata “Ar-Rahim” dan merupakan ucapan para penghuni syurga. Mereka berkata, “Sesungguhnya kami dahulu sewaktu berada di tengah-tengah keluarga kami, kami bersikap lemah lembut dan takut seksa neraka, maka Allah memberikan kurnia kepada kami dan memelihara kami dari seksa neraka. Sesungguhnya kami dahulu menyembahNya. Sesungguhnya Dialah Al-Barr, Ar-Rahim, yang melimpahkan kebaikan lagi Maha Penyayang.” (QS. At-Thur (52): 27-28) Namun, kata “Barr” juga ditemui dalam ayat yang merujuk kepada manusia, tanpa huruf Alif dan Lam. Pertama adalah firmanNya yang menguraikan anugerah-Nya kepada Nabi Yahya a.s. berupa sifat yang baik. “Dia adalah seorang yang bertakwa, berbakti pada orang tuanya (barr) dan bukanlah ia orang yang sombong lagi derhaka” (QS. Maryam: (19): 13-14). Sedang firman kedua merujuk pada Nabi Isa a.s. saat baginda berkata, “Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia (juga) menjadikan aku seorang yang diberkati dimana saja aku berada dan Dia memerintahkan kepadaku mendirikan solat menunaikan zakat selama aku hidup dan berbakti (barr) kepada ibuku dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong dan celaka.” (QS. Maryam: 30-32) Menurut Quraish, asma “Al-Barr” difahami oleh banyak ulama sebagai Dia yang memberikan aneka anugerah untuk kemaslahatan makhlukNya, anugerah yang sangat luas dan tidak terbilang, yang tidak jarang ditentangi oleh makhlukya dengan kederhakaan. “Dia telah memberikan kepadamu (keperluanmu) dari segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya. Sesungguhnya manusia itu, sangat zalim dan sangat mengingkari nikmat Allah.” (QS. Ibrahim (14) : 34) Ada juga ulama yang memahami sifat Allah ini dalam erti Dia yang menepati janjiNya dan Dia yang selalu menghendaki kebaikan untuk hamba-hambaNya serta kemudahan buat mereka, “Allah menghendaki kemudahan bagimu dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.” (QS. Al-Baqarah: 185) Menurut Quraish lagi, penggandingan sifat ‘Al-Barr’ dengan ‘Ar-Rahim’ dalam surat At-Thur bertujuan untuk mengisyaratkan bahawa aneka anugerah itu diberikan Allah kerana kasih sayangNya dan bukan kerana dorongan lain. Ini berbeda dengan manusia yang kadang memberi kebaikan namun mengharapkan manfaat, kebaikan lain dari yang diberi, atau sebab ingin dipuji dan mendapat nama baik. Allah tak begitu. Dia memberi kebaikan kerana Dia mengasihi dan menyayangi makhlukNya.
Renungan Indah
Profesor Umar Sulaiman al-Asyqar dalam Al-Asma Al-Husna menyebut siapa pun yang merenungi asma ini, merenungi betapa baiknya perlakuan Allah terhadap makhlukNya, nescaya akan menyedari kenyataan bahawa Allah sangat luhur. KeluhuranNya tak terbatas. Dia demikian tetap memberi perhatian kerana kebaikanNya terus mengalir, sekalipun hamba sering tenggelam dalam keburukan. Nikmat tetap melimpah walau hamba kadang mempersembahkan angkara murka di dunia. Hujan terus turun secara berterusan. Bayi-bayi terus lahir dan manusia terus menikmati kekayaan. Sementara itu, air tetap memancar dan sungai melingkari daratan dimana manusia tinggal. Buah-buahan matang, sayur-sayuran menghijau, dan ternak terus memancarkan susu. Di luar itu, perut bumi terus mengeluarkan kekayaannya, dari minyak bumi sampai logam mulia (batu permata, emas, intan berlian dan sebagainya). Sungguh, semua kebaikan itu tak seimbang dengan amal manusia. Dan sungguh kebaikan di dunia ini hanya setitis dari kebaikanNya di syurga kelak. Segala yang diinginkan tersedia di syurga, segala yang ingin dinikmati, sedang penghuninya tak sakit, tak lelah, tak jemu atau sengsara. Seorang hamba yang ingin meneladani sifat ini, menurut Quraish lagi, seyogianya sentiasa memelihara maksud baik dan selalu memberikan yang terbaik kepada makhluk-makhluk Allah. Hamba itu haruslah menghendaki kemudahan bagi manusia dan tak pernah bermaksud menyulitkan. Bahkan kemudahan dan kebaikan ini mesti diberikan kepada orang yang sedang atau pernah menyakiti hati kita. Allah s.w.t. berfirman, “Janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahawa mereka tidak akan memberi bantuan kepada kaum kerabatnya, orang-orang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, kerana hati mereka pernah dilukai. Apakah kamu tidak ingin Allah mengampunimu? Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. An-Nur (24): 22)
Selanjutnya dapatkan Hidayah September 2011 di pasaran...
Monday, September 5, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment