Shohrukh, seorang mahasiswa berusia 20 tahun, tiba-tiba menjadi sosok yang tak dikenal. Sebabnya, si pemilik nama berkenaan mengganti namanya menjadi “Muhammad” sebagai nama awalnya mengambil sempena nama Nabi Muhammad s.a.w. Shohrukh adalah nama yang terdengar murni bagi orang-orang Tajik kerana demikianlah umumnya orang-orang Tajik memberi nama anak-anak mereka. Sementara nama ‘Muhammad’ terdengar agak asing. “Keputusan ini tak datang tiba-tiba. Namun, setelah belajar mengenai Islam, saya ingin mempunyai nama Islam yang sesuai buat diri saya. Saya diberitahu, di akhirat nanti, orang dipanggil dengan nama awalnya dan saya ingin nama depan saya adalah nama yang disenangi Tuhan,” ujar Shohrukh atau Muhammad ini. Nama Islam memang telah menjadi popular sekarang di Tajikistan. Anak-anak usia belasan hingga dua puluh tahun banyak memakai nama Islam. Ini, tak lain, terjadi sejak Tajikistan kembali menemukan identiti keislamanannya selepas Kesatuan Soviet jatuh tahun 1991. Dan semakin banyak ibu bapa memilih nama Islam untuk bayi mereka yang baru lahir. Antara nama popular bagi bayi perempuan adalah Sumayah dan Aisha yang dalam versi Tajik menjadi Asiya dan Oisha. Zebo Bobojonova, Pengarah Pejabat Kelahiran Rakyat di Dushanbe menyebut ia tak mendengar nama-nama berbau Islam itu sebelumnya. Nama-nama berbau Iran dan India lebih banyak mendominasi seperti Googoosh, Anohito, dan Indira. Nama-nama ini adalah yang diinginkan para ibu bapa bagi anak-anak mereka yang kemudian dituliskan di sijil kelahiran mereka. Nama-nama seperti Sumayah atau Asiya hampir tidak pernah terdengar di Tajikistan. Pada 1980-an dan 1990-an, nama-nama karakter dari tokoh-tokoh pahlawan Parsi abad ke-10 seperti “Shahnameh” adalah yang paling popular, baik untuk anak perempuan bayi dan anak lelaki. Ratusan ribu gadis Tajik diberi nama puteri dan ratu Parsi yang terkenal, seperti Tahmeena, Gurdofarid, dan Sudoba, sementara nama raja Parsi pra-Islam seperti Siyovush, Faridun, Jamshed, dan Bezhan adalah nama-nama yang lazim untuk anak lelaki. Aisha sendiri adalah nama salah seorang isteri Nabi Muhammad s.a.w., sedangkan Asiya adalah nama seorang tokoh yang disebutkan dalam al-Quran. Menurut ajaran Islam, Sumayah adalah wanita pertama yang mati syahid. Nama tokoh Islam terkemuka seperti Muhammad, Yusuf, Abdullah, dan Abu Bakar telah menjadi pilihan ramai untuk bayi lelaki Tajik. Beberapa ‘mullah’ tempatan dan imam mendorong orang untuk memilih nama Islam untuk anak-anak mereka. Hoji Mirzo Ibronov, seorang mullah terkemuka dan imam sebuah masjid di kota selatan Kulob, mengatakan bahawa sebagai seorang pemimpin agama ia bertugas menyampaikan ayat dan hadis. Dan mengenai nama ini juga ternyata ada hadis yang membicarakannya. “Saya memberitahu orang-orang bahawa Allah lebih suka nama-nama seperti Abdullah dan Abdurrahman, dan umumnya nama dengan kombinasi “Abdun “ yang bererti hamba dengan asma Allah, seumpama Abdul Qahhar dan Abdurrahim, sangat dianjurkan sebab Allah menyukai nama-nama itu,” kata Ibronov . Namun fenomena ini bukan tanpa masalah sebab ternyata proses hukum mengganti nama merupakan proses yang panjang, rumit, dan mahal di Tajikistan, sebab terkait dengan berbagai undang-undang. Pelamar harus menyertakan surat dari polis, sekolah asal, tempat kerja, dan permasalahan lainnya. Ini masih ditambah dengan amalan ‘rasuah’ yang membuat proses terkadang menjadi lebih mahal. Orang Tajik mesti membayar petugas jika ingin dokumennya hadir tepat pada waktu. Tapi, bagi Muhammad, itu tidak terlalu penting. “Ketika ini jika teman-teman dan keluarga saya memanggil saya dengan nama baru saya, itu sudah cukup bagi saya,” katanya dengan nada kesyukuran.
Tumbuh Kembali
Ghairah Islam memang sudah meningkat dalam kehidupan orang-orang Tajik. Pengajaran agama menerusi CD begitu menggalakkan. Penyebaran ilmu agama juga melimpah. Setelah selama beberapa dekad dalam tekanan pemerintahan Soviet, saat ini masyarakat Islam Tajikistan sudah berani menunjukkan identiti keislaman mereka. Pemeluk agama Islam di Tajikistan merupakan golongan majoriti di negaranya, sekitar 90 peratus dari 7.2 juta orang populasi Tajikistan. Tajikistan adalah salah satu negara Asia Tengah yang merdeka dari Soviet pada tahun 1991. Bermakna sudah masuk 20 tahun lebih mereka bebas dari tembok besi Russia. Selama dalam cengkaman kekuasaan Soviet, semua kegiatan keagamaan seperti berhaji atau melakukan ibadah solat merupakan kegiatan yang terlarang. “Kami adalah muslim, dan saya bebas kerana tak ada lagi pembatasan. Sekarang sudah banyak masjid dibina, dimana sebelumnya itu tak ada”, ujar Marhabo, seorang ibu tiga anak saat menyatakan keislamannya dengan bangga kepada New York Times. Kebangkitan Islam yang bersemarak di Tajikistan berkembang dengan pesat semenjak negeri ini meraih kemerdekaannya. Jumlah jemaah haji meningkat. Masjid serta sekolah-sekolah agama kini sudah menjadi sebahagian dari kehidupan sehari-hari masyarakat muslim Tajikistan. Orang lelaki bebas menyimpan janggut sebagai salah satu sunnah Nabi s.a.w. sementara wanita yang menggunakan tudung sudah menjadi pemandangan umum di negera ini. Tajikistan bahkan berencana menjadi pusat budaya dan sejarah Islam terbesar di Asia Tengah dan di dunia. Ini mereka wujudkan dengan membangun masjid besar yang mampu menampung jemaah 150 ribu orang. Projek ini dibiayai oleh Qatar dan Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dan dijadualkan siap pada tahun 2014. Masjid tersebut akan dibangunkan di atas kawasan seluas 7.5 hektar di tengah ibukota Dushanbe dan akan memiliki menara yang besar dan bergaya rekabentuk tradisional Tajik. Masjid ini juga akan dilengkapi dengan ruang-ruang persidangan untuk pertemuan tingkat tinggi. Tak ketinggalan pula sebuah perpustakaan dan muzium. Pula akan dibangun sebuah universiti Islam di samping masjid.
Hal-hal ini tentulah perkembangan positif, sebab pemerintah sekarang menerap cara sekular di Tajikistan. Kadang-kadang berlaku ‘paranoid’ mengenai Islam. Mereka melarang pemakaian jilbab di sekolah tinggi.
Pihak berkuasa bahkan melarang remaja yang usianya di bawah 16 tahun untuk bersolat di masjid. Menurut mereka, saat di masjid anak-anak lupa belajar dan tak melanjutkan sekolah selepas solat Jumaat di bulan Ramadan kerana menghabiskan masa tidur di masjid. Dalam sejarahnya, komuniti muslim Tajik memang saentiasa berhadapan dengan tekanan. Zaman Soviet tentu merupakan tekanan terbesar. Namun, mereka dapat bertahan. Selama tujuh dekad, Soviet berusaha membasmi Islam melalui kempen anti Islam. Soviet ingin satu agama dan itu adalah “komunisme”. Dalam tekanan ini Islam tetap bertahan walau banyak pegawai-pegawai muslim tewas dan pelajaran agama dan ibadah masyarakat disekat dengan tajam.
Selanjutnya dapatkan Hidayah September 2011 di pasaran...
Monday, September 5, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment