Monday, September 5, 2011

Dua Bersaudara Yang Syahid Bersama

SEBELUM Islam datang, kehidupan Jahiliah memang begitu nyata. Orang yang mempunyai kekayaan, berkuasa atas segalanya. Istilah majikan dan ‘hamba’ begitu lebar menganga perbedaannya. Orang yang menjadi hamba, seperti ‘robot’ hidup yang bebas diperintah betapa pun perintah itu keliru. Islam datang membawa perubahan yang menyeluruh. Segala bentuk ‘perhambaan’ dihapus dari muka bumi, semua orang dipandang sama, ras, suku, kedudukan sosial, yang membedakan hanyalah tingkat kedekatan seseorang dengan Allah s.w.t. Gambaran perubahan dari orang yang benar-benar berupaya mendekatkan diri kepada Allah adalah selalu berusaha mengamalkan nilai-nilai agama. Salah satu caranya adalah ‘jihad’ untuk mencapai kesyahidan. Jihad di sini perlu difahami boleh beraneka cara, bukan diertikan peperangan melawan musuh belaka apalagi berbunuhan terhadap sesama muslim yang tidak sefaham dengan kelompoknya, namun dalam erti lebih luas; boleh dengan berdakwah, membantu orang-orang yang memerlukan, mengamalkan ilmunya, mensejahterakan masyarakat sekitar dan sebagainya. Pada zaman Nabi s.a.w. seringkali memang terjadi peperangan, kerana umat Islam ditekan dan dipinggirkan. Dalam konteks ini, jihad dalam erti ‘peperangan’ menjadi sebuah kenescayaan untuk membela agama. Peperangan perlu apabila harga diri dan kehormatan Islam diinjak-injak. Perang sebagai pertahanan diri [pembelaan diri] bukan untuk menindas atau untuk membantai orang yang tak sefaham dengan kelompoknya.
Jika alasannya untuk menunjukkan ‘kejaguhan’ kelompoknya sekali pun tetapi menyakiti sesamanya, bukan jihad namanya, melainkan sebaliknya; jahat (tindakan yang melanggar ketentuan agama mahupun negara) kerana kesalahan menterjemahkan maksud ‘jihad’ sebagai jalan untuk menggapai kesyahidan.

Berjuang Bersama
Salim adalah salah seorang sahabat Nabi s.a.w. Nama lengkapnya adalah Salim Maula Abu Hudzaifah. Mulanya lelaki ini adalah ‘seorang hamba’ namun kemudian dimerdekakan oleh tuannya. Tuan yang memerdekakannya adalah Abu Huzaifah bin Utbah. Salim sendiri tidak jelas asal-usulnya, maka namanya diikatkan dengan nama tuannya sehingga lengkapnya bernama Salim bin Abu Huzaifah. Ketika kedua-duanya memeluk Islam dan menjadi pengikut Nabi s.a.w., maka hilanglah keterikatan antara kedudukan sebagai hamba dan tuan. Salim tidak menjadi hambanya pada Huzaifah dan kedudukan Huzaifah bukan lagi majikan atau ‘tuan’, melainkan keduanya adalah bersaudara sesama muslim. Islam telah menghapus semua bentuk perhambaan. Tidak ada perbedaan antara satu dengan yang lainnya. Yang membedakan hanyalah tingkat ketakwaan seorang hamba kepada Khaliknya. Jika Allah saja mengatakan bahawa semuanya sama di sisiNya, maka alangkah kelirunya seseorang yang memperagakan kesombongannya lantaran memiliki kekayaan yang berlebih atau kekuasaan tinggi.
Sejak Salim dan Huzaifah mengikuti ajaran Nabi s.a.w., keduanya secara langsung memasuki “babak baru”. Mereka sangat bersemangat sekali belajar, mengamalkan pelajaran-pelajaran yang dicontohkan langsung oleh Nabi s.a.w. Dalam perkembangan selanjutnya, keduanya termasuk barisan sahabat yang sungguh luar biasa dalam upayanya berjuang untuk Islam. Kerana itu, tak aneh, keduanya termasuk sahabat yang amat dikasihi Nabi s.a.w. Setelah keduanya menjadi muslim, mereka belajar bersama semua hal yang berkaitan dengan akidah dan keimanan. Suka duka dialami keduanya. Ancaman dan aniaya yang datang dari kaum Quraisy harus mereka terima sebagai cubaan dan ujian setelah menjadi muslim. Akan tetapi, iman sudah terpatri kuat-kuat di dalam hati mereka sehingga ikhlas menerima apa pun risikonya. Perjuangan memang berat, tetapi kebenaran haruslah tetap didahulukan. Salim termasuk yang terkemuka dalam pengetahun al-Quran. Salim beriman dengan kehendaknya sendiri. Tidak kerana pengaruh apa pun. Bukan kerana ia orang hina dan ‘hamba’ lalu masuk Islam agar memperoleh tempat berlindung; sama sekali tidak. Bahkan keterikatannya dengan Huzaifah bukan penyebab ia masuk Islam. Hidayah Allah jualah yang menghantar dia menjadi muslim, dan termasuk sahabat utama serta ahli al-Quran. Kelebihan Salim adalah sifatnya yang terbuka. Secara berterus terang dia mengemukakan yang benar sebagai kebenaran, tanpa takut dan sembunyi-sembunyi. Salim hidup mendampingi Rasulullah s.a.w. bersama sahabat lainnya. Dia juga selalu bersama saudaranya, Huzaifah. Mereka berdua tidak pernah tidak menyertai dalam setiap pertempuran dan jihad fi sabilillah semasa hayat Nbai s.a.w.

Syahid di Medan Perang
Dalam pertempuran Yamamah, keduanya maju berdampingan berhadapan musuh. Dalam pertempuran itu, Huzaifah bagaikan angin puyuh menerkam lawan. Pedangnya berkelebatan ke sana kemari. Sedangkan Salim yang membawa bendera kaum Muhajirin berada di samping Hudzaifah. Pedangnya menari-nari mencari lawan memukul mundur mereka. Walaupun dari segi jumlah, pasukan lawan jauh lebih besar, namun pasukan tentera Islam tak gentar menghadapi. Malah dengan semangat yang berkobar-kobar demi menjaga kehormatan Islam, kekuatan mereka seolah berlipat ganda. Tak ada kata takut apalagi menyerah kalah. Pertempuran makin memanas. Musuh mulai menunjukkan tajinya. Akhirnya, sekelompok orang-orang murtad mampu mengepung Salim dari semua penjuru. Semampunya, dia menangkis tiap serangan lawan yang menuju ke arahnya. Salim harus tangkas dan tak mahu menyerah. Berkali-kali badannya berkelebat membentur bumi, namun pedang masih tergenggam kuat-kuat di tangannya. Beberapa bahagian anggota tubuhnya tercedera oleh senjata musuh, namun Salim tetap berusaha menghadapi lawannya. Dengan sisa kekuatannya yang masih ada, dia memburu pimpinan pasukan lawan. Sampai dia menjumpai Musailamah al-Kadzab (Nabi Palsu). Lelaki yang gagah berani itu langsung menebaskan pedangnya dengan dahsyat. Musailamah, si Nabi Palsu itu tewas. Setelah itu, Salim jatuh tersungkur, kerana hampir seluruh badannya telah penuh dengan tusukan pedang. Selepas pertempuran selesai, ketika pimpinan pasukan Islam dan sahabat lainnya mencari korban yang syahid, mereka mendapati Salim sedang sakaratul maut. Bibirnya bergetar hebat. Dengan susah payah, dia masih sempat menanyakan saudaranya, Huzaifah.

Selanjutnya dapatkan Hidayah September 2011 di pasaran...

No comments: