Monday, September 5, 2011

Dua Kunci Memasuki 'Kota Ilahi'

ISLAM adalah agama yang mengajarkan etika yang begitu tinggi. Bahkan, kerana besarnya asas ajaran etika, Nabi s.a.w. pernah menegaskan, “Tidaklah aku diutus (menjadi Rasul di muka bumi ini) kecuali untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak.” (HR. Ahmad) Pun demikian dengan apa yang diajarkan para nabi dan rasul terdahulu. Allah memerintahkan melalui nabi dan rasulNya agar sentiasa menjunjung tinggi nilai-nilai moral. Nabi Musa a.s. juga memerintahkan kepada umatnya untuk sentiasa menjaga moraliti dan penghambaan kepada Allah s.w.t., serta tetap mensyukuri atas apa yang diberikan Allah kepada mereka. Hal ini telah terakam dalam salah satu firmanNya yang berbunyi: “Dan (ingatlah), ketika Kami berfirman: “Masuklah kamu ke negeri ini (Baitul Maqdis), dan makanlah dari hasil buminya, yang banyak lagi enak di mana yang kamu sukai, dan masukilah pintu gerbangnya dengan rendah hati, dan katakanlah: ‘Bebaskanlah kami dari dosa’, nescaya Kami ampuni kesalahan-kesalahanmu. Dan kelak Kami akan menambah (pemberian Kami) kepada orang-orang yang berbuat baik.” (QS. Al-Baqarah: 58) Ayat ini menjelaskan kepada kita bahawa ketika kaum Nabi Musa memasuki sebuah negeri bernama Baitul Maqdis, Allah memperkenankan kepada mereka untuk memasuki kota tersebut, dan menikmati hasil bumi yang terdapat di dalamnya. Namun, ingat, masukilah pintu gerbangnya dengan rendah hati dan ucapkanlah rasa syukur dan mintalah ampun kepada Allah. Ayat ini diawali dengan kata ‘idz’ (bahasa Arab), yang bererti ‘ketika’. Kata ‘idz’ ini merupakan yang ketujuh, yang Allah sebutkan dalam beberapa ayat sebelumnya yang menjelaskan tentang Bani Israel. Dalam bahasa Arab, kalimat yang didahului dengan kata idz biasanya berisi tentang sesuatu yang luar biasa. Biasanya pula, dalam hubungan ini, seorang pendengar harus memperhatikan dengan baik dan teliti. Begitu pun dengan ayat yang disebutkan tersebut. Hendaknya ayat ini kita perhatikan dengan baik, tidak hanya bagi bangsa Israel, tapi juga bagi kita selaku umat Islam.

Bani Israel dan Adam
Sebelum membahas kandungan ayat ini, mari kita bandingkan dulu dengan ayat yang benar-benar mirip yang telah kita bahas sebelumnya, iaitu ayat yang menjelaskan tentang penciptaan Nabi Adam sebagai khalifah pertama di muka bumi pada ayat ke-35 QS. Al-Baqarah: “Dan Kami berfirman: “Hai Adam berdiamlah kamu dan isterimu di taman (ini), dan makanlah daripadanya (makanan-makanan) sebanyak-banyaknya di mana saja yang kamu (berdua) sukai, dan janganlah kamu (berdua) dekati pohon ini, (kerana akan) menyebabkan kamu (berdua) termasuk orang-orang yang zalim.” Ada beberapa persamaan antara ayat ini dengan QS. al-Baqarah: 58. Persamaannya, pertama, sama-sama diawali dengan kata ‘qulnaa’, yang bererti ‘Kami berfirman’. Ada penegasan dari Allah, yang harus diperhatikan oleh segenap umatnya. Allah sendiri yang langsung menegaskannya. Kedua, permulaan isi firman Allah ini sama-sama bermakna perintah untuk menempati. Dalam ayat ke-58, Allah menyebutnya dengan kata ‘diamilah’. Sementara dalam ayat ke-35 Allah menyebutnya dengan kata ‘masukilah’. Ketiga, dua ayat tersebut sama-sama mengandung kebolehan memakan sepuasnya dan di mana saja. Bani Israel diperkenankan oleh Allah untuk memakan apa saja di Baitul Maqdis, sementara Adam dan Hawa diperkenankan oleh Allah untuk makan apa saja di syurga. Namun demikian, pada dua ayat tersebut ada pula perbedaannya. Pertama, di ayat ke-35 yang diseru adalah Adam dan isterinya, sedangkan di ayat ke-58 yang diseru adalah Bani Israel. Keduanya merupakan orang yang istimewa. Nabi Adam adalah makhluk pertama yang diciptakan Allah, dan Bani Israel adalah keturunan para nabi dan rasul yang mulia. Kedua, ayat 35 ditutup dengan ‘larangan’ (mendekati pohon) kerana akan berakibat pada ‘kezaliman’, sementara di ayat 58 ini ditutup dengan ‘perintah’ (memasuki pintu kota dengan rendah hati) kerana berakibat pada ‘pengampunan’. Secara umum, kedua ayat ini boleh kita anggap sama. Yakni sama-sama mengandung gagasan Tuhan tentang kehidupan ilahiah di dunia agar para pelakunya tetap melaksanakan tugas-tugas Ilahinya, kerana itulah tujuan penciptaannya dan hanya dengan begitulah mereka akan beroleh selamat dunia dan akhirat. Hanya dengan begitulah mereka dapat merasakan kebahagiaan sebenar, boleh menikmati kehidupan ini sepuasnya dan dengan cara apa pun yang mereka kehendaki. Hanya saja, di ayat ke-35 gagasan itu sifatnya mengingat Adam sebagai wakil manusia secara keseluruhan; sementara di ayat 58 ini sifatnya mengingat Bani Israel sebagai sebuah kelompok masyarakat.

Selanjutnya dapatkan Hidayah September 2011 di pasaran...

No comments: