Wednesday, September 12, 2012

Pusat Dakwah Masyarakat Bugis

KUMANDANG azan solat Jumaat mengiringi Hidayah, sesaat ketika memasuki gerbang masjid ini. Kesan ‘mencabar’, megah dan sejuk menghampiri fikiran. ‘Mencabar’ kerana masjid ini dihiasi menara sebagai tiang pancang yang gagah, laksana tombak seorang perajurit di medan perang. Masjid Al-Markaz Al-Islami memiliki 5 menara yang salah satu di antaranya menjulang hingga ketinggian 84 meter. Kesan megah hadir kerana masjid ini berdiri di atas kawasan yang cukup luas dan memiliki bangunan dengan simbol dan seni reka bentuk yang khas. Pada sekitar dinding-dinding masjid, luar dan dalam dipasangi batu granit berukuran 60x60 cm, berwarna putih dengan noktah coklat, diselingi granit bakar berbentuk pita horizontal selebar 10 cm. Dinding itu dilengkapi ornamentasi dan kaligrafi yang memenuhi estetika Islami. Tubuh masjid yang berwarna putih kecoklatan dengan mahkota atap hijau ‘turkois’ memberi aura bersih semulajadi. Kesan sejuk hadir kerana masjid ini didominasi oleh warna hijau, yang sangat menyejukkan mata. Ketakjuban Hidayah kian sempurna manakala kaki melangkah masuk ke dalam ruang utama masjid. Ruang utama masjid digunakan untuk solat berada di tingkat dua tidak memiliki tiang penyanggah sehingga berada di dalamnya ruangan terasa sangat lapang. Penerangan ruang utama masjid ini dari lampu kristal yang direkacipta dengan perpaduan artistik seni Islam dan ornamen tradisional Sulawesi Selatan. Sistem ventilasi udaranya menggunakan dinding kerawang berpola Islam, motif Arab (Islamic Art) dalam rekabentuk khusus.
Dinding kerawang ini dibuat berkembar, bahagian luarnya dibuat dari beton agar tempias hujan tidak merembes ke dalam masjid. Sedang bahagian dalam terbuat dari besi sehingga putaran udara yang tercipta begitu baik dan membuat hawa di dalam masjid terasa sejuk.

Arsitektur Masjid
Masjid Al-Markaz Al-Islami terletak di Jalan Masjid Raya, Kecamatan Bontala, Kota Makassar, Provinsi Sulawesi Selatan. Arsitektur Al-Markaz Al-Islami dipengaruhi oleh Masjidil Haram di Makkah dan Masjid Nabawi di Madinah Al-Munawwarah dengan menambahkan unsur arsitektur Masjid Katangka Gowa dan rumah adat Bugis-Makassar pada umumnya. Kerananya, masjid ini tidak memiliki kubah atau atap bundar, tetapi kuncup segi empat meniru kuncup Masjid Katangka dan rumah Bugis-Makassar. Arsitek masjid ini adalah Ir. Achmad Numan. Masjid Katangka adalah masjid tertua di Sulawesi Selatan. Nama lainnya adalah Masjid Al-Hilal. Masjid Katangka atau Masjid Al-Hilal adalah tempat agama Islam pertama kali menyebar di Gowa Sulawesi Selatan. Berawal dari masuknya 41 alim ulama dari Timur Tengah ke Gowa, perlahan Islam mulai menyebar sampai ke seluruh bahagian Sulawesi Selatan. Mubaligh dari Timur Tengah itulah yang membangun Masjid Katangka sebagai menyebarnya agama Islam di sana. Salah satunya adalah Syeikh Yusuf Al-Makassari. Kembali ke soal Masjid Al-Markaz Al-Islami. Sejak dibangunkan, Masjid Al-Markaz Al-Islami diharapkan menjadi salah satu pusat peradaban dan pengkajian Islam di Kawasan Indonesia Timur. Sekaligus juga menjadi kebanggaan masyarakat Sulawesi Selatan. Masjid ini mulai dibina 8 Mei 1994 dan dinyatakan selesai pada tarikh 12 Januari 1996. Bangunan utama terdiri dari tiga tingkat, diperuntukkan ruang pejabat setiausaha, ruang utama, perpustakaan, pendidikan, koperasi, dan pejabat Majlis Ugama Islam Selawesi Selatan.

Selanjutnya dapatkan Hidayah September 2012 di pasaran...

No comments: