Monday, January 13, 2014

7 Keajaiban Makkah Dan Madinah

MAKKAH dan Madinah, dua kota suci tersebut, dimana Allah jadikan sebagai sebagai tempat ibadah haji, bukanlah tanpa makna. Banyak hikmah terkandung di dua kota ini. Selain keajaiban alamiahnya dari Allah s.w.t., Makkah dan Madinah juga memiliki beberapa keajaiban yang merupakan hasil kreasi manusia. Berikut 7 keajaiban kota Makkah al-Mukarramah dan Madinah al-Munawwarah: 

1. Kaabah, ‘Zero Magnetism Area’
Para astronot telah menemukan bahawa planet Bumi itu mengeluarkan semacam radiasi. Radiasi yang berada di sekitar Kaabah ini memiliki karakteristik yang menghubungkan antara Kaabah di planet Bumi dengan Kaabah di alam akhirat.  Di tengah-tengah antara kutub utara dan kutub selatan, ada suatu area yang bernama ‘Zero Magnetism Area’, ertinya apabila kita mengeluarkan kompas di area tersebut, maka jarum kompas tersebut tidak akan bergerak sama sekali kerana daya tarik yang sama besarnya antara kedua kutub. Itulah sebabnya jika seseorang tinggal di Makkah, maka ia akan hidup lebih lama, lebih sihat, dan tidak banyak dipengaruhi oleh banyak kekuatan graviti. Dan kerana itulah juga ketika kita mengelilingi Kaabah, kita seakan-akan diri di-recharge oleh suatu energi misteri dan ini adalah fakta yang telah dibuktikan secara ilmiah. Makkah juga merupakan pusat bumi.

2. Zamzam, Mata Air Yang Tak Pernah Kering
Air zamzam yang berlimpah merupakan mukjizat yang tidak dapat diingkari. Sejak masa Nabi Ibrahim a.s. hingga kini, mata air tersebut tidak pernah kering. Padahal, jutaan liter disedut setiap masa haji tiba. Yang menakjubkan, ukuran sumur zamzam itu hanyalah 18 x 14 kaki saja (kira-kira 5 x 4 meter). Ertinya, tidak besar dan tidak pula dalam. Hasil penelitian contoh air yang dilakukan oleh Tariq Hussain, jurutera kimia yang bekerja di Instalasi Air Laut, kota Jeddah, menunjukkan bahawa zamzam mengandung zat fluorida yang punya daya efektif membunuh kuman, layaknya seperti sudah mengandung ubat. Dibandingkan air biasa di kota Makkah dan Arab, air zamzam mengandung kalsium dan garam magnesium yang lebih banyak. Itu mungkin sebabnya air zamzam membuat efek menyegarkan bagi jemaah yang kelelahan. Tambahan lagi, hasil laboratorium Eropah menunjukkan bahawa zamzam layak untuk diminum. Nabi s.a.w. bersabda, “Air zamzam bermanfaat untuk apa saja yang diniatkan ketika meminumnya. Jika engkau minum dengan maksud agar sembuh dari penyakitmu, maka Allah menyembuhkannya. Jika engkau minum dengan maksud supaya merasa kenyang, maka Allah mengenyangkan engkau. Jika engkau meminumnya agar hilang rasa hausmu, maka Allah akan menghilangkan dahagamu itu. Ia adalah air tekanan tumit Jibril, minuman dari Allah untuk Ismail.” (HR. Daruqutni, Ahmad, Ibnu Majah, dari Ibnu Abbas).

3. Hajar Aswad, Batu dari Syurga
Menurut banyak riwayat, antara lain dari Abdullah bin Umar bin Khattab, Hajar Aswad berasal dari syurga. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Hajar Aswad itu diturunkan dari syurga, warnanya lebih putih daripada susu, dan dosa-dosa anak cucu Adam-lah yang menjadikannya hitam.” Pada mulanya Hajar Aswad tidak berwarna hitam, melainkan berwarna putih bagaikan susu dan berkilat memancarkan sinar yang cemerlang. Abdullah bin Amr bin ‘Ash r.a. (7 SH-65 H) menerangkan bahawa perubahan warna Hajar Aswad dari putih menjadi hitam disebabkan sentuhan orang-orang musyrik. Menurut riwayat Ibnu Abbas dan Abdullah bin Amr bin As, dahulu Hajar Aswad tidak hanya berwarna putih tetapi juga memancarkan sinar yang berkilauan. Sekiranya Allah s.w.t. tidak memadamkan kilauannya, tidak seorang manusia pun yang sanggup memandangnya. Dalam penelitian lainnya, mereka mengungkapkan bahawa batu Hajar Aswad merupakan batu tertua di dunia dan juga boleh mengambang di air. Di sebuah muzium di negara Inggeris, ada tiga buah potongan batu tersebut (dari Kaabah) dan pihak muzium juga mengatakan bahawa bongkahan batu-batu tersebut bukan berasal dari sistem tata surya kita.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2014 di pasaran...

No comments: