Monday, January 13, 2014

Afong: Masuk Islam Kerana Tolak 'Tiga Tuhan'

SEBAGAI penganut Kristian Katolik yang taat, Johanes Paulus, yang mesra dipanggil Afong, sebenarnya dipersiapkan oleh bapanya untuk menjadi seorang paderi apabila dewasa kelak. Kerana itu, saat remajanya dia disekolahkan di sekolah teologi, yang khusus mendalami ajaran-ajaran katolik. Justeru di sinilah masalah itu muncul. Ketika menginjak kelas 3, rupanya daya kritis Afong sebagai anak remaja mulai tumbuh. Ia mulai menggugat konsep ketuhanan yang dimiliki oleh agamanya, iaitu keberadaan Tuhannya dalam tiga peribadi: Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Roh Kudus. Dalam konsep ini, Jesus kadang-kadang dianggap Tuhan dan kadang-kadang dianggap sebagai anak Tuhan. Bagi, Afong remaja, hal ini sangat membingungkan.. Menurut Afong, dalam kepercayaan Katolik, Jesus disalib dan meninggal dunia untuk menebus dosa warisan yang dilakukan oleh Nabi Adam a.s. Jadi, kehadiran Jesus untuk menyelamatkan umat manusia. Pertanyaannya: Jika Tuhan yang punya hak untuk mengampuni dosa manusia, kenapa ia harus mengutus anaknya (Jesus) dan mengorbankannya untuk mengampuni dosa-dosa umat manusia? Ini tidak logik. Kalau Tuhan berniat ingin mengampuni dosa-dosa manusia, tinggal mengampuni saja. Tidak sulit, kenapa harus ada pengorbanan – yang dikorbankan anaknya lagi? Lalu, kenapa Jesus harus mati lalu hidup lagi tiga hari kemudian? “Tuhan pula boleh buat begitu kerdilnya, begitu lemahnya,” katanya. Jika Jesus itu juga dianggap sebagai Tuhan, kenapa harus mati? Jika Tuhan mati, alam ini akan hancur. Adanya keteraturan alam yang sangat luar biasa, pasti ada yang mengaturnya, iaitu Tuhan. Jika Tuhan mati, alam akan boleh hancur. Lagi-lagi, ini tidak logik.
Belum lagi, kata Afong, sesaat sebelum meninggal, Jesus mengeluh kepada Tuhannya, “Tuhan, Tuhan, kenapa Engkau tinggalkan aku?” Jika Jesus sengaja diutus untuk dikorbankan sebagai penebusan atas dosa manusia, kenapa ia harus mengeluh kepada Tuhan. “Seperti tidak ikhlas,” ujar Afong. Sekali lagi, bagi lelaki yang dilahirkan di Jakarta pada 8 Ogos 1970 ini, konsep ketuhanan Katolik sangat tak logik. “Jadi, konsep triniti itu semakin saya fikir semakin tidak logik,”  ujarnya. Akal warasnya memberontak. Hati dan jiwanya kacau balau. Akhirnya, Afong pun keluar dari sekolahnya. Meski ditentang bapanya, tapi Afong tetap ingin keluar dari sekolah itu. Ia sendiri kemudian melanjutkan ke sekolah umum. Selama beberapa ketika ia sempat menjadi atheis (tidak percaya Tuhan). Tapi, lagi-lagi, dalam ketidakpercayaannya akan Tuhan itu, ia kembali merenung tentang alam. Matahari, bulan, bumi dan planet-planet yang lain, mengapa boleh berfungsi berjalan sesuai porosnya. Mereka sangat teratur. Semua ini tidak akan mungkin berjalan, jika tidak ada yang mengatur; dan yang mengatur itu pasti Tuhan. Akhirnya, ia mulai percaya lagi bahawa Tuhan itu sebenarnya ada.

Ke Hindu dan Buddha
Akhirnya, ia cuba mempelajari agama Hindu. Hal pertama yang ia pelajari adalah soal ketuhanan. Ternyata, ajaran Hindu juga tidak jauh berbeda dengan ajaran Katolik. Kalau di Katolik ada Tuhan tiga, sementara di Hindu ada Trimurti: Dewa Brahman (Pencipta/Utpathi), Dewa Wisnu (Pemelihara/Sthiti) dan Dewa Siwa (Penghancur/Pralina). Lagi-lagi, hal ini membingungkan Afong. “Jika Tuhan ada banyak, bagaimana boleh mengatur alam. Seorang presiden saja tidak boleh lebih dari satu dalam satu negara, apalagi Tuhan. Alam akan kacau jika dipimpin oleh lebih dari satu Tuhan. Mereka akan saling berebut kekuasaan,” ujar Afong. Bagi Afong, jelas hal ini sebuah kekeliruan. Ini tak logik. Belum lagi, di ajaran Hindu ada perbedaan kasta. Ada kasta Sudra (kasta terendah yang diisi oleh para hamba), Waisya (diisi oleh rakyat jelata, petani dan pedagang), Ksatria (diisi oleh para raja, bangsawan dan prajurit) dan Brahmana (kasta tertinggi, diisi oleh para bhrahmana). Lagi-lagi, hal ini membingungkan Afong.  “Manusia itu harus diangkat darjatnya, bukan dibuat-buat kastanya,” katanya. Merasa tidak puas dengan ajaran Hindu, Afong pun mempelajari ajaran Buddha. Lagi-lagi, ia tak menemukan apa yang dicarinya. Pada akhirnya, Buddha juga sama dengan Katolik, iaitu manusia dijadikan sebagai Tuhan. “Tuhan mereka bernama Sidharta Gautama. Awalnya, ia tak mengajarkan ketuhanan. Ia hanya mengajarkan akhlak. Kerana dianggap orang suci, ketika meninggal dunia Buddha dijadikan Tuhan,”  ujar Afong. Afong tidak puas dengan konsep ketuhanan dalam ajaran Buddha.

Lalu ke Islam    
Akhirnya, tak ada pilihan lagi, ia pun mempelajari Islam. Agama yang selama ini paling ia benci.  Selama ini, Afong ditanamkan pemikiran dalam agama Katolik bahawa Islam adalah agama orang Arab, orang pinggiran, terbelakang dan agama ‘teroris’ (pengganas). Dengan kata lain, Islam itu selalu digambarkan dengan citra yang negatif. Kerana itu, ia sebenarnya malas mempelajari Islam. Kalapun dulu ia mempelajari Islam saat di sekolah teologi, itu pun yang buruk-buruknya. Namun, kerana tak ada pilihan lagi, ia pun terpaksa mempelajari Islam. Seperti agama-agama yang pernah dipelajarinya, kali ini ia pun cuba mempelajari konsep ketuhanan dalam Islam. Ia pun mulai rajin pergi ke toko-toko buku seperti Gunung Agung, Walisongo dan Gramedia. Dalam pencariannya itu, akhirnya ia menemukan konsep syahadat, iaitu aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah Rasul Allah. Dalam syahadat ini, Afong menemukan konsep yang jelas tentang Tuhan. Tuhannya orang Islam itu hanya satu iaitu Allah.
Sementara sifat-sifat Tuhan itu adalah Asmaul-husna. Ia mempelajari sifat Wujud (Ada), Qidam (Terdahulu), Baqa (Kekal), Mukhalafatul lil-hawaditsi (Berbeda dengan makhluk) dan sebagainya.  Bagi Afong, konsep ketuhanan Islam ini sangat memuaskan dirinya. Begitu juga dalam hal penggambaran Tuhan. “Di agama lain, Tuhan ada bentuk fiziknya, dalam Islam tidak ada. Dan memang harus begitu. Sebab, Tuhan tak boleh dibayangkan,” ujarnya. Bagi Afong, Tuhan yang benar adalah Tuhan yang tak dapat digambarkan (divisualisasikan). Ini sangat logik. Sebab, membayangkan makhlukNya saja sangat sulit, apalagi penciptanya. “Cuba Kita bayangkan saja matahari, bumi, bulan, galaksi dan tata surya kita. Betapa besarnya mereka. Dan itu terus-menerus tak dapat kita bayangkan, apalagi yang menciptakannya. Jadi, Tuhan itu tak boleh dibayangkan,” ujarnya.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2014 di pasaran...

No comments: