Monday, January 13, 2014

Pulang Haji Bawa Beg Berisi Batu

SUARA rebana bergema, menyambut kepulangan Haji Samin (bukan nama sebenarnya). Dia baru saja tiba dari Tanah Suci bersama isterinya. Kelompok hadrah mendendangkan lantunan selawat mengiringi kepulangan Haji Samin. Keluarga, kerabat dan tetangga menyambut kepulangan Haji Samin dengan penuh ceria. Haji Samin dan isterinya menunaikan ibadah haji sudah dua kali. Kali ini merupakan haji yang ketiganya. Tetangga mengenal Haji Samin sebagai orang yang sangat gemar mengunjungi Tanah Suci. Hampir setiap dua tahun sekali ia ke Tanah Suci sejak tahun 1990. Dia kerap melakukan umrah. Haji Samin memang terkenal sebagai saudagar yang berjaya di daerahnya. Dia adalah seorang pengusaha berjaya di bidang perniagaan. Dia memiliki beberapa restoran, yang kesemuanya berjalan sukses. Dia memiliki para pekerjanya termasuk tukang-tukang masaknya lebih dari 200 orang. Bayangkanlah kehebatannya... Kepergiannya ke Tanah Suci kali inipun konon ‘niat’nya adalah untuk jalan-jalan saja “Bu, tahun ini kita pergi haji saja...” kata Haji Samin, kepada isterinya. “Kenapa haji? Pergi Umrah sajalah bang haji. Lebih munasabah, singkat, dan tidak bersesak-sesak sangat,” jawab isterinya. “Tahun ini saya mahu pergi haji saja. Saya mahu beli permaidani Raudhah Kirmaniya (satu jenama permaidani)). Saya juga mahu beli sejadah yang bagus di sana.” “Ah, di kedai-kedai di Jakarta juga banyak. Kenapa harus pergi haji?” “Beda, Bu. Kalau di Jakarta itu saya tidak yakin aslinya,” kata Haji Samin yang panggil isterinya dengan panggilan manja “Bu”. Dia memang suami romantis  “Tapi kenapa harus pergi haji? Kan kita boleh umrah saja, lebih singkat. Mengurusnya juga tidak susah-susah.” “Justeru itu. Kalau haji kita boleh lebih lama-lama. Kita boleh jalan-jalan di sana. Lagi pula, kita kan sudah dua kali pergi haji. Jadi, kalau pun kita tidak ikut syarat dan rukun haji, ya tidak apa-apa. Tidak ada bebannya.” “Ya, terserah abang haji sajalah,” jawab isteri Haji Samin. Demikianlah perbualan antara Haji Samin dan isterinya setahun sebelum keberangkatannya ke Tanah Suci pada tahun 2000. Haji Samin berencana berangkat haji untuk jalan-jalan dan belanja. Ia tidak berfikir bahawa haji adalah ibadah yang penuh dengan nilai kerohaniannya, yang penuh dengan rukun dan adabnya sebagai ‘tetamu’ ke Rumah Allah. Yang ada dalam benaknya adalah pergi ke Tanah Suci untuk jalan-jalan dan berbelanja.

Oleh-Oleh...
Turun dari keretanya, Haji Samin langsung disalami keluarga, kerabat dan tetangga. Dia terlihat ceria dan senang dapat kembali ke Tanah Air. Ia lalu bergegas masuk ke dalam rumahnya yang megah itu. Untuk ukuran di daerahnya, rumah Haji Samin tergolong paling mewah, luas dan bergaya. Tetangga menggelar Haji Samin laksana ‘Tuan Takur’, yakni tokoh orang kaya raya dalam filem Bollywood yang popular di kala itu.
Beg-beg dan barangan berisi oleh-oleh dari tanah suci mulai diturunkan dari kereta. Boleh dibilang bahawa oleh-oleh haji yang dibawa Haji Samin memang banyak. Dia sengaja membeli banyak oleh-oleh di Tanah Suci, kerana memang niatnya adalah untuk jalan-jalan dan belanja. Dia orang ‘kaya’. Apa sangatlah oleh-oleh itu dengan segala kekayaannya yang ada. “Abang haji, mana oleh-olehnya?” celoteh salah seorang tetamunya yang tak lain adalah seorang tetangganya. “Ya, nanti. Masuk saja dulu ke dalam rumah. Nanti oleh-olehnya dibahagikan di dalam rumah,” kata Haji Samin. Mendengar jawapan Haji Samin tersebut, para tamu langsung masuk ke dalam rumah. Mereka sudah mafhum benar bahawa Haji Samin pasti akan membahagikan oleh-olehnya dari Tanah Suci. Hal ini memang sudah menjadi amalannya manakala ia baru pulang dari tanah suci sebelumnya.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2014 di pasaran...

No comments: