Monday, January 13, 2014

Iblis Boleh Menyamar Anjing Hitam

MUSUH utama manusia ialah Iblis. Allah s.w.t. ciptakan iblis dari unsur api. Ia memiliki pelbagai kelebihan dan kekurangannya. Diantara kelebihan iblis dapat berubah wajahnya menurut kemahuan yang disesuaikan dengan mesejnya dalam menyesatkan manusia di dunia ini. Rasulullah s.a.w. menyebutkan iblis ini memiliki paras rupa dan wajah yang sangat buruk, hodoh dan mengerikan. Sehingga apabila manusia melihat iblis dalam bentuk asalnya, manusia boleh jatuh pengsan kerana tidak sanggup menatap rupanya yang hodoh itu.
Iblis juga berbau busuk yang sangat menusuk hidung kita di samping mempunyai cita-cita keji yang menjerumuskan anak Adam ke lembahan yang banyak kepada fitnah. Dalam kitab-kitab agama ada dijelaskan tentang iblis atau syaitan ini. Orang Arab menamakan sebagai “lar” kepada Syaitan, kerana ia membangkang, cepat bergerak dan amat membahayakan. Allah s.w.t. menyebutkan bahawa pohon “Zaqqum” sebagai kepala Syaitan. Pohon Zaqqum adalah pohon yang tumbuh di dasar neraka sebagaimana firman Allah dalam surah Ash-Shaffat ayat 65 yang maksudnya: “Muncungnya bagaikan kepala syaitan.”
Imam Farra pula menyatakan: Ada tiga sebab hubungan dengan pohon zaqqum iaitu:
• Allah s.w.t. membuat perumpamaan muncung Zaqqum dengan kepala syaitan kerana rupanya buruk dan hodoh.
• Orang Arab menamakan sebagai ular kerana ia mempunyai perangai yang sangat buruk.
• Konon kerana pohon Zaqqum itu amat jelik, maka ia disamakan seperti kepala syaitan.
Para ulama telah membuat banyak takrif tentang iblis. Di antara para ulama ini ada yang kena tipu dengan iblis. Tetapi ulama-ulama ini lebih kuat iman dan tahu tentang sifat dan wajah-wajah iblis itu. Di antaranya termasuklah Syeikh Abdul Kader Jailani, seorang ulama yang terkemuka. Beliau pada suatu hari pernah melihat satu cahaya dimana sinarnya begitu hebat. Tiba-tiba dalam  sinar itu terdengar satu suara tanpa rupa. Suara itu mengatakan: “Hai Syeikh akulah Tuhanmu. Aku telah menghalalkan kepadamu segala perkara yang telah dihukum haram.” Tetapi Pak Syeikh kita ini tahu bahawa suara itu adalah suara iblis yang cuba memperdayakannya. Syeikh Abdul Kader membaca Istighfar meminta perlindungan dari Allah dari godaan Iblis. Syeikh Abdul Kader berkata: “Hai iblis yang dilaknat! Hai Iblis yang dijauhkan dati Rahmat Allah, jauhkanlah dirimu dariku dan jangan mendekatiku.”  Cahaya yang tadinya terang benderang tiba-tiba hilang berubah menjadi gelap gelita, di mana gumpulan awan hitam di mana iblis lari ketakutan. Lalu iblis berseru: “Hai Syeikh Abdul Kader, kau selamat dari tipu dayaku. Engkau termasuk orang-orang yang tahu tentang hukum-hukum Allah.” Syeikh Abdul Kader sangat bersyukur kepada Allah kerana terlepas dari godaan iblis itu. Seorang ulama lain, Syeikh Mohammad Bin Himyar, seorang ‘abid. Dia sentiasa menjauhkan dirinya dari perkara-perkara haram dan syubahat. Dia berpuasa pada siang hari dan bersolat pada malam hari.
Pada suatu hari dia pergi berburu. Di tengah jalan tiba-tiba muncul seekor ular. Sebenarnya, ular itu adalah iblis yang cuba merosakkan Pak Syeikh itu.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2014 di pasaran...

No comments: