Monday, January 13, 2014

Kutu Dan Ulat Menggeliat Di Kepala 'Ah Long"

ORANG-ORANG mengerumuni rumah Ijah. Mereka mulai memenuhi ruang tamu rumah itu. Sebahagian telah mengambil tempatnya masing-masing sementara menunggu jenazah Ijah selesai dimandikan. Semua mereka turut menziarahi atas meninggalnya Ijah di usianya yang ke-55 tahun. Sementara itu, di tepi rumah, beberapa wanita sudah siap memandikan jenazah. Tempat itu ditutup selembar kain. Di antara mereka ada Shalehah, wanita yang sering ditugaskan memandikan jenazah di kampung itu. Tibalah saatnya jenazah yang akan dimandikan datang. Shalehah yang sudah berpengalaman mengurus pemandian bersikap biasa-biasa dan tenang saja ketika jenazah berada di depannya dalam keadaan masih tertutup kain di sekujur tubuhnya.
Kain penutup di bahagian kepala jenazah mulai disibak. Betapa terkejutnya perempuan itu saat melihat pemandangan yang aneh itu. Sebabnya kelihatan kutu-kutu dan ulat-ulat kecil muncul dan merayap di kepala jenazah. Ternyata, makin lama makin banyak, sumbernya berasal dari dalam rambut kepala jenazah. Dari situlah muncul kutu-kutu dan ulat-ulat itu berasal. “Astaghfirullah...” seru Shalehah. “Memang ada apa, Lehah?” Darmi menimpali. “Cuba kau lihat ini!” kata Shalehah sambil jari telunjuknya menunjuk ke kepala.
Yang lain ikut beranjak mendekati bahagian kepala jenazah. Masing-masing mereka turut terkejut. Mereka tercekat. Tak mampu berkata-kata. Malahan ada yang langsung mundur beberapa langkah kerana terkejut setelah melihat banyak kutu dan ulat menggerayangi kepala jenazah itu. Kemudian mengurut dada seakan tak percaya pada pemandangan yang dilihatnya. Ucapan istighfar terlontar dari mulut mereka. Mereka cuba menguasai diri. Akan tetapi dari raut muka masing-masing yang tampak tercengang, dapat diteka jika muncul tanda tanya dalam diri mereka; kenapa boleh terjadi hal demikian? Sungguh sulit diterima akal yang waras, ada kutu-kutu dan ulat menggeliat-geliat di sekitar kepala. Bukan satu dua saja haiwan menjijikkan itu menjalar di kepala jenazah, tetapi banyak, menyebar hingga ke wajah. Di balik penutup kain di tempat pemandian jenazah itu ada kegemparan kecil yang mungkin tak diketahui oleh para hadirin lainnya.
Bagi Shalehah selaku wanita yang diberi tanggungjawab memandikan jenazah, peristiwa ini tak biasa. Seumur-umur memandikan jenazah belum pernah dirinya melihat pemandangan seperti itu. Namun hari itu, dengan mata kepalanya sendiri, ia saksikan semuanya. Setelah mereka dapat menguasai diri, akhirnya proses pemandian jenazah pun dilangsungkan. Mahu tidak mahu, satu demi satu binatang menjijikkan tersebut disingkirkan pelan-pelan dari kepala jenazah. Sampai tidak ada lagi yang tersisa yang menempel di kepala.

MENJADI RAHASIA UMUM
Awalnya, memang kejadian ganjil ini dirahsiakan oleh mereka yang mengetahui saja. Lambat laun, berita heboh ini tersebar juga dari satu mulut ke mulut lain, entah siapa yang memulai, yang jelas hampir sebahagian besar penduduk di kampung itu akhirnya mendengar peristiwa tersebut. Tak dinafikan, berita kurang sedap ini merebak dengan cepat. Tiap ada kerumunan orang di sudut-sudut kampung, hampir tak luput memperkatakannya. Di pematang-pematang sawah, di warung-warung kopi hingga di majlis kenduri kendara, ada saja yang mengulik-ulik dan memanjang-manjang khabar ini.  Keluarga si mati resah mendengar celotehan warga soal keaiban si mati. Tapi mahu bagaimana lagi, khabar yang berhembus itu tak mampu dicegahnya. Mereka memang boleh menutup telinganya rapat-rapat dari berita songsang itu di dalam rumah, namun mereka tak mampu menegah pembicaraan yang terjadi di luar manakala mereka keluar dari rumah. Khabar-khabar angin pun berkembang. Ada yang beranggapan bahawa peristiwa ini adalah sebuah kebetulan belaka. Kerana Ijah sudah beberapa lama menderita suatu penyakit dan sudah barang tentu kebersihan tubuh dan tempatnya kurang terperhatikan. Meskipun sebenarnya di rumahnya masih ada anak perempuan tunggalnya yang menguruskannya. Akan tetapi banyak pula orang yang menganggap bahawa peristiwa itu adalah sebuah isyarat akan kekuasaan Allah s.w.t. yang sengaja ditampakkan sebagai sebuah pelajaran berharga bagi orang yang masih hidup. Banyak orang menduga, termasuk Shalehah, Darmi dan ibu-ibu lain yang turut dalam proses pemandian jenazah bahawa keganjilan yang mengiringi saat pemandian itu adalah berkaitan dengan kebiasaan tidak baik Ijah sewaktu hidupnya.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2014 di pasaran...

No comments: