Monday, January 13, 2014

Bila Meninggal Dunia Ketika Tunai Haji

HAJI itu ibadah khusus. Sangat istimewa. Sebabnya, tidak semua orang boleh menjalaninya. Hanya mereka yang mampu dan mendapatkan hidayah Allah saja yang boleh menunaikan rukun Islam kelima tersebut. Kerana itu, suatu kehormatan bagi muslim yang boleh berhaji; ia mendapatkan kesempatan untuk masuk syurga. Tentu saja, syaratnya, ia beroleh meraih haji mabrur. Dari Abdullah bin Mas’ud r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Ikutilah antara Haji dan Umrah (melakukan ibadah Haji dan Umrah), kerana sesungguhnya keduanya boleh membersihkan dari kefakiran dan beberapa dosa sebagaimana membersihkannya selongsong pada kotoran besi, emas, perak dan tiada pahala  bagi orang yang haji mabrur (yang diterima) kecuali syurga.” (HR. Termizi) Dengan segala keistimewaannya dari Allah tersebut, tidak sedikit jemaah haji yang berharap boleh meninggal dunia di sana. Alasannya sederhana: mereka ingin mendapatkan syurganya Allah. Pertanyaannya: Apakah jemaah haji yang meninggal di Makkah atau Madinah sudah pasti masuk syurga? Tidak ada dalil yang jelas mengulas soal ini. Andaipun ada, hanya membahas soal balasan haji mabrur, iaitu syurga. Sementara itu tidak semua jemaah haji itu boleh mendapatkan gelar haji mabrur, termasuk orang yang meninggal dunia. Pada titik ini, satu jawapan sebenarnya sudah terungkap bahawa jemaah haji yang meninggal dunia tidak ada jaminan akan masuk syurga. Secara logik, hal ini boleh dianalisa sebagai berikut: Pertama, tidak semua dana yang dipakai jemaah haji adalah dana yang halal. Boleh jadi, ada di antara mereka yang menggunakan dana korupsi, hasil wang tidak halal, wang riba dan sebagainya. Pertanyaannya: apakah layak mereka yang menggunakan dana haram boleh masuk syurga ketika meninggal dunia, meski itu berada di waktu yang mulia, iaitu saat haji?
Kedua, teks hadis secara jelas mengatakan bahawa syurga hanya diperuntukkan untuk jemaah haji yang mabrur (hidup atau meninggal), bukan untuk setiap jemaah haji. Ketiga, niat haji orang berbeda-beda. Ada yang kerana ‘prestij’ dan ada pula kerana mengharapkan redho Allah. Kerana itu, syurga hanya diperuntukkan bagi jemaah haji yang punya niat tulus dalam berhajinya, bukan untuk tujuan yang lain.
Sementara tidak semua jemaah haji memiliki niat semacam ini. Kerana itu, tidak layak jika syurga sudah pasti milik jemaah haji yang meninggal di sana, tanpa melihat segala kualiti hajinya.  Keempat, ada jemaah haji yang bunuh diri dari hotelnya. Apakah orang yang bunuh diri, meski sedang haji, langsung masuk syurga? Tentu saja tidak, sebab bunuh diri sangat dicela Allah. Betul bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda (riwayat Abu Hurairah), “Barangsiapa yang keluar untuk ibadah haji lalu mati maka Allah menulis baginya pahala (amalan) haji sampai hari Kiamat, dan barangsiapa yang keluar untuk ibadah umrah lalu mati maka Allah menulis baginya pahala (amalan) umrah sampai hari Kiamat, dan barang siapa yang keluar untuk perang lalu mati maka Allah menulis baginya pahala (amalan) perang sampai hari kiamat.” (HR. Thabrani)
Tetapi, hadis ini hanya menjelaskan soal nilai pahala untuk pelaku jemaah haji. Pahala bukanlah syurga. Berdasarkan hadis ini, orang yang keluar untuk haji lalu meninggal dunia, maka ia akan mendapatkan pahala hingga hari Kiamat. Ketika perhitungan di hari Mahsyar nanti, pahala haji itu akan dihitung (sejak kematiannya hingga hari Kiamat) lalu ditimbang. Apakah hasilnya lebih banyak pahala ataukah dosa? Jika banyak pahala, maka balasannya adalah syurga. Sebaliknya, jika banyak dosanya, maka ia akan disiksa dulu di akhirat.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2014 di pasaran...

No comments: