Monday, January 13, 2014

Lelaki Miskin Dan Seekor Ikan Yang Busuk

PAGI masih menyelimuti perkampungan. Kala itu, seorang lelaki beranjak dari rumahnya, melangkahkan kaki menuju pasar. Tangannya menatang benang tenun yang akan dijual. Nantinya hasilnya akan dibelikan keperluan harian. Hanya dengan cara itulah, dia dapat menyambung hidup menyara keluarganya. Setelah menunggu beberapa lama, ia pun mendapatkan wang yang akan dibelikan sekampit tepung. Dengan hati yang gembira dia segera pulang. Namun di tengah jalan, dia melihat ada dua orang laki-laki yang saling berbalahan. Rupanya kedua orang tersebut berkelahi gara-gara merebut wang satu dirham. “Maaf, ada apa kalian saling bertengkar?” kata lelaki penjual benang tenun itu meleraikan. Salah seorang dari mereka memberitahukan bahawa keduanya bertengkar kerana wang satu dirham. Tahu bahawa pangkal persoalannya adalah wang, maka dengan serta-merta sipenanya segera merogoh sakunya. Wang satu dirham dari hasil jualan benang tenun, dia serahkan kepada mereka. Keduanya sangat senang dan kembali berdamai. Sementara lelaki penderma tadi melenggang, melanjutkan perjalanan pulang. Tanpa hasil di tangan. Sebab wang untuk membeli tepung sudah habis dia serahkan kepada mereka yang berseteru tadi.
Si isteri yang menunggu di rumah tampak kurang ceria melihat suaminya pulang tanpa hasil. Tapi lelaki itu segera menghampiri isterinya, dia jelaskan peristiwa yang dialaminya di sepanjang perjalanan itu. Mendengar penuturan suaminya, si isteri menjadi mengerti. Ia menerimanya dengan berlapang dada. Tapi perempuan itu tak kekurangan akal. Masih ada beberapa perkakas yang boleh ditukar untuk mendapatkan keperluan hidupnya. Lalu ia kumpulkan beberapa perkakas rumah dan menyerahkan kepada suaminya untuk dijual. Laki-laki itu pun berangkat. Harapannya kali ini pulang dengan sekampit tepung di tangan.

MUTIARA DALAM PERUT IKAN
Sungguh malang, barang-barang jualannya tidak ada sesiapa yang mahu membelinya di pasar. Beruntunglah lelaki itu beriringan dengan seorang laki-laki yang membawa ikan yang menebar bau busuk. “Engkau membawa sesuatu yang tidak laku, demikian pula dengan yang aku bawa ini. Apakah engkau mahu menukarnya dengan barang (daganganku)?” orang itu berkata kepadanya. Ia pun mengiyakan tanda setuju. Dan ikan itu pun dibawanya pulang. Meski hanya membawa seekor ikan yang mulai berbau busuk pula, tapi hati lelaki itu tetap senang. Pasalnya kali ini ada hasilnya. “Isteriku, segeralah masak ikan ini! Aku sudah sangat lapar, begitu pun engkau juga mesti lapar juga!” kata lelaki itu pada isterinya. Perempuan itu segera mengurus ikan tersebut. Lalu dibelahnya perut ikan tersebut. Pada saat ikan terbelah, tampaklah pemandangan yang sangat elok. Perempuan itu terkejut bukan kepalang. Namun demikian, ada rona gembira di wajahnya. Dia menduga bahawa benda kecil di perut ikan itu adalah mutiara.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2014 di pasaran...

No comments: