Monday, January 13, 2014

"Jika Tidak, Nyawamu Akan Dicabut!"

SEORANG usahawan yang berjaya telah mengalami perubahan hidup dari yang tidak baik kepada terbaik. Dari sifat yang buruk, menjadi insan yang salih. Usahawan tersebut kini dalam lingkungan setengah abad.
Segala-galanya bermula apabila ia mengalami ‘stroke’ dan koma selama tiga hari. Dia kemudiannya mendapat rawatan di wad kecemasan sebuah hospital swasta di Lembah Kelang. Sewaktu ‘koma’ itulah seorang malaikat mendatanginya dan memberitahunya: “Nyawa kamu akan dicabut dalam tempoh 12 jam dari sekarang kecuali jika kamu dapat mencari 40 orang yang ikhlas mendoakan keselamatanmu...”
Usahawan itu panik. Mana mahu cari 40 orang yang ikhlas mendoakannya. Dia cuma dapat menjamin tiga orang saja yang dapat mendoakannya dengan ikhlas iaitu, isterinya dan dua orang anaknya. 37 orang lagi dia buntu untuk mencarinya.. Walaupun dia seorang usahawan berjaya, mempunyai sebilangan pekerja-pekerja bawahannnya, namun hubungannya dengan para pekerjanya tidaklah baik. Dia bukanlah majikan yang prihatin. Dia tidak mesra pekerja. Itulah kelemahannya. Mengharapkan para pekerja mendoakannya dengan ikhlas, jangan harap! Dia merasa ego bahawa kejayaannya selama ini adalah hasil usaha dan kerja gigihnya. Dia menganggap para pekerjanya itulah yang ‘menumpang kejayaannya’. Walaupun dia membayar gaji pekerjanya, namun ianya tidak setimpal dengan usaha mereka. Malah kebajikan pekerjapun diabaikan. Malah pernah wang KWSP pekerjanyapun dia ‘sapu’. Walaupun dia membayarnya semula, itupun setelah pihak berkenaan memberi amaran untuk menyaman syarikatnya kerana gagal menunaikan tanggungjawab membayar potongan KWSP. Usahawan itu panik. Tempoh yang diberikan oleh malaikat kini tinggal setengah jam saja. Dia sudah berputus asa. Bayangan ajal sudah berada diambang pintu hospital... Tergambarlah segala kekesalannya dengan apa yang telah dilakukannya selama ini. Terbayanglah seorang demi seorang pekerja-pekerja yang ditindasnya. Dia tidak akan sempat meminta ampun dan maaf atas salah silapnya selama ini. Terbayanglah dia dengan beberapa pemungut derma yang datang ke pejabatnya dan yang datang memetik-metik loceng dipintu pagar rumahnya yang tak dipedulikannya. Malah dia sendiri mengarahkan pengawal keselamatan di syarikatnya tidak membenar para peminta derma masuk ke pejabatnya.
Terbayanglah dia, surau yang berdekatan dengan kediamannya sudah bertahun-tahun tidak dijejakinya kerana kesibukannya. Malah dia merasakan tidak layak ‘berjemaah’ di situ. Mana ada tempat untuk ‘parking’ kereta Mercedesnya di kawasan sempit itu. Memandang surau itupun dia terasa lekeh sangat. Tiap-tiap malam asyik “kuliah maghrib’ memanjang. Usahawan itu benar-benar buntu. Tempoh setengah jam nyawanya akan dicabut telah memasuki minit yang ke 25. Tapi atas kehendak Allah Taala masuk minit ke 26 berlakulah keajaiban...malaikat yang memberi amaran kepadanya datang dengan wajah yang ceria dan memaklumkan berita gembira kepadanya. “Nyawa kamu dilanjutkan oleh Allah Taala. Kamu baru saja dapat 37 orang yang benar-benar ikhlas mendoakan keselamatan kamu. Jadi termasuk isteri dan dua orang anak kamu, jumlah 40 orang itu telah kamu dapati...” beritahu malaikat itu. Usahawan itu terkejut beruk dan diapun tersedar dari ‘koma’nya. Siapa 37 orang itu...? Apabila dia mencelikkan matanya dan tersedar dengan keadaan sekeliling, didapatinya di tepi katilnya berdiri seorang ustaz berjubah putih lengkap berserban tersenyum manis mengurut-ngurut bahunya. Disamping ustaz itu berdiri isterinya dan dua orang anaknya yang dewasa itu. Mereka menunjukkan wajah gembira dan bersyukur melihat perubahan orang yang mereka sayangi itu.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2014 di pasaran...

No comments: