Sunday, November 13, 2011

Hilangnya Akhlaqul Karimah

Allah s.w.t. berfirman: “DAN kalau kami kehendaki, sesungguhnya kami tinggikan darjatnya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaukannya dijulurkan lidahnya dan jika kamu membiarkanya dia akan menjulurkan lidahnya juga. Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kepada mereka kisah-kisah ini agar mereka berfikir.” (Al-A’raf: 176). Fahamilah firman Allah Taala berikut ini pula: “Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja dengan mengharap keredaanNya dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka kerana mengharapkan perhiasan dunia ini, dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menurut hawa nafsunya dan adalah keadaanya itu melewati batas”. (Al-Kahfi: 28) Dewasa ini kita sebenarnya berada dijurang keparahan akhlak, dimana ianya amat sulit untuk kita menemukan akhlak mulia di sekitar kita, keramahtamahan menjadi curiga diantara kita, amanah kekuasaan berubah menjadi perlumbaan memupuk kekayaan, kekuasaan menjadi alat menjual beli. Kesucian diri dinodai dengan hancurnya sikap ramah tamah dalam pergaulan dan berkasih sayang diantara kita. Masjid dan surau menjadi sepi sedangkan pusat-pusat hiburan dipenuhi manusia-manusia yang tidak pernah puas menemui keperluan duniawi. Alangkah betulnya perkataan seorang pujangga, “Bahawa perut manusia tidak akan pernah kenyang, kecuali dengan segumpal tanah dari dalam kuburnya.” Akhlakul karimah adalah ciri-ciri orang beriman, para nabi dan pengikutnya adalah sekelompok manusia yang selalu mengajak manusia untuk kembali kepada jati diri agar menjadi hamba Allah yang sejati. Dalam mereka membentuk peribadi manusia yang cinta damai dan menyebarkan kesejahteraan bagi umat sejagat, mereka selalu berzikir kepada Allah siang dan malam, jiwa mereka tunduk kepada kebesaran ilahi dan dunia ini ditempatkan dibawah telapak kaki mereka. Setelah itu generasi mereka diganti dengan orang-orang yang memperuntukkan hawa nafsu. “Maka datanglah sesudah mereka sebagai penganti yang jelek yang mensia-siakan solat dan memperturutkan hawa nafsunya, maka mereka kelak akan menemui kesesatan.” (Maryam: 59).
Dewasa ini banyak kita lihat kaum muslimin yang meninggalkan solat, ingatlah bahawa meninggalkan solat itu adalah seburuk-buruk keadaan, kerana solat itu adalah tiang agama dan benteng diri dari godaan hawa nafsu. Inilah yang menyebabkan kegagalan manusia menuju puncak jaya. Ulama diperlekehkan sedangkan dukun dan bomoh dipuja, tokoh-tokoh agama dikecam hebat kerana menjalankan syariat Allah, sedangkan seorang penzina dipuja-puji. Ingatlah bahawa Allah Maha Pengatur dan Dia maha Tahu akan keperluan hamba-hambanya.
Firman Tuhan yang bermaksud: “Dan tidak satu pun makhluk yang bergerak (bernyawa) di bumi melainkan semuanya dijamin Allah rezekinya. Dia mengetahui tempat kediamannya dan tempat menyimpannya, semuanya tertulis dalam kitab yang nyata(Loh Mahfuz).” (Hud: 6).

Selanjutnya dapatkan Hidayah November 2011 di pasaran...

No comments: