AL-HAFIZ IBNU QAYYIM mengatakan bahawa Ibnu Abdil Bar meriwayatkan sebuah hadis Rasulullah s.a.w. yang mengatakan: Terjemahan: Tidaklah seorang Muslim yang berziarah ke kuburan saudaranya yang dia kenal ketika masih hidup di dunia, kemudian dia memberi salam kepadanya, melainkan Allah mengembalikan roh si mayat itu sehingga dia membalas salam tersebut. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari-Muslim melalui pelbagai sumber disebutkan bahawa Rasulullah memerintahkan untuk menguburkan para korban perang Badar di sebuah kuburan umum, kemudian baginda datang dan berdiri di perkuburan itu, serta memanggil nama mereka satu persatu seraya bersabda, mafhumnya: “Apakah kalian telah mendapatkan apa yang yang telah dijanjikan Tuhan kamu kepada kamu? Sungguh aku telah mengetahui bahawa janji Tuhanku benar adanya.” Kemudian Umar r.a. bertanya: “Ya Rasulullah, mengapa engkau bercakap dengan orang-orang yang telah menjadi bangkai itu?” Rasulullah menjawab: “Demi zat yang telah mengutus aku dengan benar, tidaklah kamu lebih mendengar daripada mereka terhadap apa yang telah aku katakana ini, cuma mereka tidak dapat menjawab.” Hal ini juga telah diterangkan oleh Rasulullah s.a.w. bahawa mayat itu mendengar gesekan kasut saudaranya yang ikut menghantarnya, ketika mereka pulang meninggalkan kuburan. Di samping itu Rasulullah telah memerintahkan kepada umatnya agar memberi salam kepada ahli kubur sebagaimana mereka memberi salam kepada orang yang mereka ajak bercakap. Kemudian Rasulullah bersabda: “Semoga keselamatan tetap terlimpah atas kalian, wahai kaum Muslimin.” Cara memberi salam seperti yang dicontohkan oleh Rasulullah ini tentu saja ditujukan kepada orang yang mendengar dan berfikir. Sebab kalau tidak begitu, bererti mereka diperintahkan untuk bercakap dengan orang yang tidak ada atau dengan benda-benda yang tidak bernyawa. Dan jika orang-orang yang sudah mati itu tidak merasakan adanya salam dari orang yang menziarahinya, maka jelas orang tersebut tidak berhak menamakan dirinya sebagai penziarah. Demikian juga halnya dengan seseorang yang tidak merasa bahawa dirinya diziarahi oleh orang lain, maka apa pun alasannya tidaklah dapat orang lain itu mengatakan bahawa ia telah menziarahi orang tersebut. Demikianlah yang biasa berlaku dalam kehidupan masyarakat sepanjang zaman. Maka adalah suatu hal yang mustahil apabila ada salam yang diperintahkan oleh Rasulullah untuk diucapkan kepada seseorang yang tidak merasa bahawa dirinya adalah seorang Muslim. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. telah mengajarkan umatnya yang hendak menziarahi kuburan orang-orang Mukmin supaya mengucapkan salam sebagai berikut: Terjemahan: Semoga keselamatan tetap terlimpah atas kalian, wahai ahli kubur dari kaum Muslimin dan Mukminin. InsyaAllah kami semua akan menyusul kamu. Semoga Allah merahmati orang-orang yang terdahulu dan yang datang belakangan dari kami dan kamu semua. Kami mohon afiat kepada Allah, bagi kami dan kamu semua. Tentu salam dan ucapan seperti ini ditujukan kepada orang yang mendengar, berfikir, berbicara dan dapat membalas sekalipun Muslim yang masih hidup tidak dapat mendengarnya. Hal ini telah disepakati ulama salaf secara bulat. Di samping itu athar-athar (hadis) mutawatir banyak pula yang menerangkan bahawa mayat mengetahui siapa saja di antara kerabatnya yang masih hidup, yang telah datang menziarahinya, dan mayat itu pun merasa gembira dengan kedatangan mereka. Abu Bakar Abdullah bin Muhammad bin Ubaid bin Abuddunya dalam kitabnya perihal mayat yang mengetahui kedatangan mereka yang masih hidup mengatakan bahawa Muhammad bin ‘Aun telah bercerita kepadanya, yang didengarnya dari Yahya bin Yaman, didengarnya dari Abdullah bin Sam’an, dari Said bin Aslam, dari Aisyah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, mafhumnya: “Tidaklah seorang lelaki yang datang berziarah ke kuburan saudaranya kemudian duduk di atasnya, kecuali ia mendengar dan melihat kepadanya, sehingga ia bangun kembali.” Dalam hadis sahih juga telah diterangkan bahawa mayat itu mendengar dan melihat para pengantarnya sesudah ia dikuburkan. Dari Abdul Rahman bin Syamamah al-Mahriy berkata ia: Satu ketika kami datang kepada Amru bin Ash yang sedang sakaratulmaut. Kemudian dia menangis begitu lama sambil memalingkan wajahnya, hingga anaknya berkata: “Wahai ayahku, mengapa engkau menangis seperti ini? Bukankah Rasulullah s.a.w. telah menjamin engkau dengan jaminan yang baik.” Maka Amru terus menghadapkan wajahnya sambil berkata: Sesungguhnya yang paling utamanya sesuatu itu ialah bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu adalah utusanNya...dan seterusnya...hingga akhirnya ia berkata: Jika aku mati janganlah aku diiringi dengan tangisan dan api, dan jika engkau hendak menguburku, maka tuangkanlah tanah ke atas jasadku dengan lemah-lembut, kemudian dirikanlah di sekitar kuburanku suatu tanda, dan sembelihlah sekadar satu sembelihan kambing, kemudian bahagikanlah dagingnya. Aku akan mendengar dan melihat apa yang kamu lakukan, sehingga aku mengetahui apa yang kelak hendak aku kembalikan kepada rasul-rasul Allah sebagai balas jasa. Demikianlah dan banyak lagi yang menunjukkan bahawa mayat dapat mendengar dan melihat setiap orang yang datang berziarah kepadanya, bahkan merasa gembira dengan kedatangan mereka itu. Hal ini banyak juga nampak tercermin dalam peristiwa yang terjadi pada para sahabat, para tabiin dan tabiit, seperti yang terjadi dalam kisah Su’ab bin Jusamah yang sudah mati, ketika ia dilihat di dalam mimpi oleh Auf bin Malik. Auf bin Malik bertanya: Bagaimana keadaan kamu sekarang ini? Syu’ab menjawab: Kami telah diampuni kerana kami berlaku sabar dalam menghadapi musibah. Auf berkata: Tetapi mengapa aku melihat tanda hitam di lehermu? Syu’ab menjawab: Ini adalah tanda dari wang sepuluh dinar yang aku pinjam dari seorang Yahudi, dan belum sempat aku kembalikan. Padahal wang itu ada di satu tempat di tengah-tengah keluargaku, maka tolonglah aku...mintalah wang itu dan kembalikan kepada pemiliknya. Kemudian ia melanjutkan: Ketahuilah wahai saudaraku, bahawa sekalipun aku telah mati, tetapi semua peristiwa yang terjadi di tengah-tengah keluargaku, aku mengetahuinya dengan pasti. Sampai peristiwa kematian kucingku beberapa waktu yang lalu, semuanya itu aku ketahui. Keesokan harinya Auf datang keluarga Syu’ab dan menceritakan apa yang telah dilihatnya. Kemudian mereka pergi bersama-sama mencari wang itu, dan diketemukan di tempat yang telah ditunjukkan oleh Syu’ab, sehingga wang tersebut segera dikembalikan kepada Yahudi, pemiliknya. Kisah ini telah diterangkan oleh Ibnu Qayyim dalam bukunya al-Ruh, di samping kisah-kisah lain yang serupa itu, seperti kisah tentag Sabit bin Qais bin Syams, yang terbunuh di jalan Allah. Kemudian datang seorang lelaki Muslim dan melihat baju perang milik Sabit tercampak di sampingnya. Maka diambillah baju perang itu, kemudian disembunyikannya tanpa diketahui oleh seorang pun. Pada malam berikutnya ada seorang lelaki Muslim lain yang bermimpi didatangi oleh Sabit sambil berkata: Wahai sahabatku, dengarkanlah aku hendak memberikan satu wasiat kepadamu, yang hendaknya segera engkau laksanakan. Beberapa hari yang lalu ketika aku terbunuh di jalan dekatku, kemudian orang itu mengambil baju perangku yang bagiku sangat berharga. Rumah orang itu agak terpencil dari keramaian dan di depannya ada seekor kuda yang sudah agak tua. Baju perangku itu disembunyikan di dalam sebuah lesung batu, dan di atas lesung itulah lelaki tadi bertempat tinggal. Maka datanglah kau kepada Khalid bin Walid dan katakanlah hal ini kepadanya, kemudian suruhlah ia mengambil baju perangku itu. Dan jika engkau telah sampai ke Madinah, maka sampaikanlah kepada Khalifah Abu Bakar bahawa aku mempunyai hutang kepada seseorang. Juallah baju itu dan bayarlah hutang itu, kemudian bebaskanlah salah seorang hamba sahayaku yang bernama si anu...
Selanjutnya dapatkan Hidayah November 2011 di pasaran...
Friday, November 11, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment