Friday, November 11, 2011

Mimpi Hari Pembalasan, Menyedarkan Malik Bin Dinar

MIMPI seram yang baru dilalui Malik, malam itu benar-benar menjadi titik balik baginya. Dia musnahkan botol-botol minuman keras kesukaannya yang selama ini tak pernah lepas dari hidupnya, lalu bertekad menjadikan hidupnya jauh lebih baik. Suatu hari, Malik membeli seorang budak (hamba) wanita yang cantik wajahnya. Hamba itu begitu menarik hati hingga dia pun jatuh cinta kepadanya. Dipendekkan cerita, lahirlah seorang anak perempuan dari hubungan mereka berdua. Betapa senangnya hati Malik. Sebab kini, di rumahnya telah hadir seorang bayi comel yang menambah ceria suasana di dalamnya. Dari hari ke hari, hidup Malik semakin berghairah. Tiap saat Malik boleh bermain-main dengannya sekaligus boleh memantau perkembangannya. Tatkala anak itu mulai dapat merangkak di tanah, rasa sayang Malik kepadanya semakin bertambah. Malik kian memberi perhatian, begitu pun sebaliknya. Sayangnya, meskipun di sampingnya telah hadir seorang anak yang menyenangkan, Malik tetap meneruskankan kebiasaan lamanya: minum-minuman keras. Sedikit pun dia tak boleh berpisah dengannya. Hebatnya, anak gadis Malik yang masih kecil itu “mampu” memprotes kebiasaan buruk ayahnya dengan caranya. Sebab, setiap kali Malik meletakkan minuman yang memabukkan di hadapannya, tiba-tiba, anak perempuannya mendekat dan merampas minuman itu darinya kemudian menumpahkan semua isinya ke bajunya. Tentu saja Malik bingung, pasalnya ini terjadi bukan sekali dua kali, tetapi berulang kali. Malik berfikir, kenapa anak sekecil ini terus-terusan menumpahkan minuman kesukaannya? Malik tidak mengerti. Di tengah kebahagiaan bersama anaknya itu, Allah s.w.t. rupanya berkehendak lain. Kerana baru saja anaknya genap berusia dua tahun, Allah s.w.t. memanggilnya. Peristiwa ini membuat Malik merasa sangat kehilangan dan terpukul.

Mimpi Mengerikan
Suatu malam bertepatan dengan malam Jumaat, Malik tertidur dalam keadaan tak sedarkan diri kerana mabuk, padahal ia belum menunaikan solat isyak. Dalam tidurnya, Malik bermimpi seakan-akan hari kiamat telah tiba. Sangkakala pun telah ditiup. Orang-orang yang ada di dalam kubur telah dibangkitkan. Semua makhluk telah dikumpulkan dan Malik termasuk salah seorang di antara mereka. Tiba-tiba, Malik mendengar suara mendesis dari arah belakangnya, dengan segera dia menolehnya. Ternyata desisan itu adalah suara seekor ular naga yang sangat besar, berwarna hitam kebiru-biruan seraya membuka mulutnya lebar-lebar, sedang menuju ke arahnya. Malik terkejut bukan kepalang. Secepat kilat, dia mengambil langkah seribu kerana ketakutan yang luar biasa.
Di tengah pelariannya, Malik berselisih dengan satu orang tua dengan pakaian yang bersih dan bau yang sangat harum. “Wahai Syeikh, tolong selamatkan aku dari kejaran ular naga di belakangku. Semoga Allah melindungi, tuan,” pinta Malik merayu selepas ucapkan salam lebih dulu. Orang tua itu malah menangis seraya berkata kepada Malik, “Aku ini orang yang lemah, sementara ular naga itu jauh lebih kuat daripada diriku. Aku tidak sanggup mengalahkannya. Lebih baik sekarang cepat pergi dari tempat ini, semoga Allah segera menyelamatkanmu.” Tanpa menunggu lama, Malik berlari meninggalkan orang tua itu hingga sampailah ia di tempat yang tinggi. Dari sanalah, Malik dapat menyaksikan berbagai pemandangan yang sangat mengerikan. Tempat yang penuh dengan berbagai seksaan, yakni neraka. Hampir saja Malik tergelincir dari tempat yang tinggi itu ke dalam neraka kerana rasa takutnya pada ular naga itu. Namun, mendadak Malik mendengar suara yang berseru, “Kembalilah kamu kerana kamu bukan termasuk penghuninya!” Mendengar seruan itu, hati Malik pun merasa lebih tenang dan dia segera kembali. Namun rupanya ular naga itu masih mengikutinya hingga dia bertemu kembali dengan orang tua tadi. “Wahai tuan, aku telah memohon pertolonganmu, tetapi kenapa tuan tidak memberikan pertolongan,” katanya kepada orang tua tersebut. Orang tua itu sebaliknya menangis dan berujar, “Aku ini orang lemah, tetapi cubalah pergi ke gunung itu kerana di sana ada beberapa titipan bagi orang-orang muslim. Jika di sana kamu mempunyai sebuah titipan, nescaya dia akan dapat menolongmu.”
“Titipan? Titipan apa itu?” hati Malik bertanya-tanya.

Berbuahnya Pertaubatan
Dalam ketakutannya, lelaki itu melihat ke arah gunung berbentuk bulat yang terbuat dari perak sebagaimana ditunjukkan orang tua tadi. Di gunung tersebut terdapat beberapa celah berlubang dan beberapa buah tabir bergantungan. Di setiap celah terdapat dua buah daun pintu yang terbuat dari emas merah dihiasi beberapa buah batu yaqut yang dikelilingi untaian mutiara. Di setiap daun pintunya terdapat sebuah tirai berbahan sutera.
Malik bin Dinar segera berlari ke sana, sementara ular naga masih mengikutinya dari belakang. Ketika hampir mendekati gunung tersebut, beberapa malaikat berseru, “Angkatlah tirai itu dan bukalah pintunya serta perhatikanlah! Mungkin saja orang yang celaka ini mempunyai titipan yang dapat menyelamatkannya dari musuhnya itu!” Setelah itu, semua tirai terangkat dan pintu-pintu terbuka. Melalui celah-celah lubang pintu, terlihat beberapa anak kecil sedang menatap ke arah Malik. Wajah mereka bagaikan rembulan. Sementara itu, ular naga besar itu semakin mendekatinya. Ini membuat Malik semakin kebingungan. Sebahagian anak-anak itu berteriak, “Celaka, lihatlah orang itu, musuh telah sangat dekat kepadanya!” Akhirnya semua anak kecil itu, kelompok demi kelompok, datang mendekat dan menatap ke arah Malik. Dari sekian banyaknya anak tersebut, terdapat seorang budak kecil yang ternyata adalah anak perempuan Malik. Segera saja anak perempuan Malik itu menangis seraya berkata, “Itu adalah ayahku, demi Allah.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah November 2011 di pasaran...

No comments: