Monday, December 9, 2013

Keistimewaan Tiga Jenazah Wanita Salihah

Pada tahun 1989, pihak berkuasa Daerah Kabupaten Indramayu berhasrat membangun sebuah pasar kecil di kampung Singaraja. Tempat yang akan dipergunakan sebagai pasar itu sebelumnya telah menjadi tanah perkuburan beberapa warga. Ada sekitar 50 kubur warga tempatan terdapat di kawasan tersebut.
Kerana tanah tersebut milik pihak berkuasa daerah Indramayu, maka pihak berkuasa bermaksud memindahkan kubur-kubur yang terdapat di tempat tersebut ke tempat lain. Ketika kubur-kubur itu dibongkar untuk dipindahkan, terdapat tiga kubur wanita salihah yang kain kafan mereka masih utuh dan tulang belulangnya masih bagus serta tak kurang sedikit pun. Salah seorang penduduk yang diminta menjadi penggali kubur pada waktu itu adalah Zamhari. Beliau diminta menggali dua kubur oleh ahli waris dari penghuni kubur tersebut. Dua kubur yang digali oleh Zamhari adalah kubur Siti Zahro, yang kebetulan adalah ibu saudaranya dan kubur Ruwaidah, tetangganya. Anehnya, di dalam dua kubur yang digali oleh Zamhari itu, terdapat kain kafan yang masih utuh dan tulang belulang kedua mayat tersebut tidak rosak. Bahkan tali pengikat kain kafan pun masih utuh dan kulit mayat itu masih menempel di tulang belulang. Padahal di kubur-kubur yang lain kain kafannya sudah tidak ada dan tulang belulangnya sudah hancur atau tinggal sebahagian saja. “Waktu itu saya diminta menggali kubur Siti Zahro dan Ruwaidah, yang meminta adalah keluarganya. Ketika dua kubur itu saya gali, kain kafannya masih utuh dan tulang belulangnya masih bagus, tidak rosak. Bahkan kulitnya masih menempel di tulang, hanya saja dagingnya sudah tidak ada lagi.
“Kedudukan mayat pun masih menghadap ke arah kiblat, sama seperti ketika dimasukkan pertama dulu, tetapi warna kain kafannya memang sudah tidak bersih lagi, tetapi sudah kotor dan sedikit menghitam.
“Padahal di kubur-kubur lain kebanyakkan kain kafan dan tulang belulangnya sudah hancur, kecuali tinggal sedikit rambutnya saja yang masih ada,” kenang Zamhari sambil menyebut nama penghuni kubur tersebut.
Semua kubur-kubur yang digali diserahkan kepada keluarganya untuk dikuburkan di tempat masing-masing.
Selain dua kubur yang digali oleh Zamhari, ada satu kubur lain yang juga keadaan kain kafannya masih utuh dan tulangnya masih bagus, iaitu Hajah Maimah yang tidak digali oleh Zamhari, tetapi digali oleh orang lain. Siapakah ketiga perempuan salih ini? Siti Zahro meninggal sekitar tahun 1988 dalam usia sekitar 68 tahun, ketika kuburnya digali, mayatnya memang baru dikubur selama kurang lebih satu setengah tahun. Meskipun keadaan kuburnya masih baru, tetapi keadaan kafan dan tulang belulangnya yang masih bagus itu boleh dikatakan sebagai satu keistimewaan, kerana masih ada beberapa kubur yang lebih baru lagi (belum satu tahun) tetapi keadaan kain kafan dan tulang belulangnya sudah rosak atau tinggal sebahagian saja.
Ruwaidah meninggal sekitar tahun 1979 dalam usia yang masih terbilang muda, iaitu 25 tahun. Pada waktu meninggal dunia, perempuan lulusan Pondok Pesantren Tebuireng ini sudah memiliki seorang anak perempuan berusia dua tahun dari suaminya yang kini masih hidup. Ketika kuburnya digali pada tahun 1989, mayat perempuan itu sudah sepuluh tahun tertanam di kuburnya. Sedangkan usia kubur Hajah Maimah sudah tiga tahun kuburnya dipindahkan ke tempat lain.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2013 di pasaran...

No comments: