Monday, December 9, 2013

Suami Diboleh Mandikan Jenazah Isteri

A. Hukum Memandikan Jenazah
Jumhur ulama berpendapat bahawa memandikan jenazah seorang muslim hukumnya fardu kifayah. Ertinya, jika sebahagian orang telah melakukannya, maka hal itu sudah terwakili. Apabila ada orang yang tidak ikut memandikan jenazah, sementara ada orang lain yang sudah memandikannya, maka kewajipan itu gugur dengan sendiri. Tetapi, jika dalam satu tempat tidak ada yang memandikan jenazah sama sekali, maka semua orang dalam satu tempat itu berdosa. Pada umumnya semua jenazah wajib hukumnya dimandikan. Hanya saja ada beberapa golongan yang tidak wajib dimandikan, diantaranya adalah orang yang mati syahid kerana peperangan di jalan Allah. Tapi, kata Imam Syafi’i, mayat muslim yang bukan syahid, meskipun kerana tenggelam, maka ia wajib dimandikan. Ukuran minima memandikan mayat iaitu meratakan air keseluruh jasad mayat setelah menghilangkan seluruh najis. Disunahkan saat memandikan jenazah dipakaikan baju kurung (gamis) dan diletakkan di atas papan atau ranjang di tempat tertutup dan beratap. Gunakan air dingin (bukan air ais), kerana ia dapat memperlambatkan proses pembusukkan.

B. Cara Memandikan Jenazah
Ada beberapa cara dan tahap yang harus diperhatikan ketika seseorang hendak memandikan jenazah.1) Sebelum proses memandikan jenazah dilakukan, kita harus menyediakan beberapa liter air sesuai dengan takaran yang diperlukan. Kemudian kita menyediakan air perasan/perahan di dalam bekas yang sudah dicampur dengan 1 gelas ukuran besar berisi perasan daun bidara sesuai dengan takaran.
Cara menyediakan perasan daun bidara:
1 Gelas besar : 4 liter
8 lt + 2 gls air perasan daun bidara
12 lt + 3 gls air perasan daun bidara
16 lt + 4 gls air perasan daun bidara
20 lt + 5 gls air perasan daun bidara
Cara menyediakan air dan kapur barus:
Setiap 4 liter air dicampur dengan 2 potong kapur barus 1

2) Kemudian mulailah memandikan. Pertama kita letakkan mayat di atas tempat pemandian dengan  melepaskan pakaiannya dengan tetap menjaga dan menutup auratnya. Dudukkan dan tekanlah perut mayat dengan tangan kanan sambil diurut-urut 3 atau 5 kali untuk mengeluarkan sisa kotoran yang ada, seperti menggunting kuku tangan dan kaki kalau panjang, mencukur bulu ketiak, kalau tidak lebat dicabut saja, merapikan kumis bila laki-laki, dan membersihkan hidung dan mulut serta menutupnya dengan kapas ketika dimandikan, lalu dibuang setelah selesai.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2013 di pasaran...

No comments: