Monday, December 9, 2013

KH. Mas Abdurrahman: Matahari Bagi Masyarakat Banten

MAKKAH telah dilipat oleh waktu dan banyak orang menjadi risau. Penulis terkemuka Indonesia, Goenawan Mohammad, dalam salah satu Catatan Pinggirnya yang terbit di akhir tahun 2012 menyebut mengunjungi Makkah saat ini boleh dikatakan seperti ‘piknik instan ke kemewahan’. Kaabah dan Masjidil Haram sudah dikelilingi bangunan-bangunan ‘super besar’: hotel, pusat perbelanjaan dan sejenis itu. Termasuk, jam “besar” yang seperti terus memelototi Baitullah. Sungguh, memandangi Kaabah yang dibayangi jam besar itu menimbulkan perasaan ganjil. Ya, waktu telah berkuasa, waktu telah (dan siap) melipat rumah Allah itu. Saat senja, tulis Goenawan, bayang-bayang bangunan-bangunan besar itu jatuh menimpa Masjidil Haram. “Saya tak boleh membayangkan, bagaimana dari posisi itu akan ada orang yang dapat menulis seperti Hamka di tahun 1938: “Di Bawah Lindungan Kaabah” sebab saat ini justeru Kaabah yang seakan-akan dilindungi gedung-gedung besar, terutama Abraj al-Bait yang begitu megah dan gemerlap,” tulis Goenawan. Sami Angawi, arkitek dan pendiri Centre for the Custodian of the two Holy Mosques Institute for Hajj Research, juga galau melihat betapa dahsyat pembangunan kawasan sekitar Masjidil Haram sekarang.  Dia menyebut projek raksasa. Kesannya, wajah Makkah kehilangan warna aslinya kerana lanskap dan gunung-gunung diratakan. Ia menilai lanskap khas Makkah harusnya dipertahankan. Bangunan-bangunan itu juga mengerdilkan Masjidil Haram. Padahal  Masjidil Haram haruslah difahami dengan filosofi pusat, bukan justeru tampak tenggelam di tengah bangunan yang tinggi-tinggi.  KH Endang Barnas, pembimbing haji yang berasal dari Bekasi, juga menyebut dahsyatnya pembangunan di sekitar Masjidil Haram. “Saya pernah melihat ada hotel dibina, tapi entah mengapa dirobohkan semula. Mungkin setelah berdiri, hotel itu tak sesuai dengan pelan, hingga dirobohkan dan dibangun lagi,” ujarnya yang terakhir mengunjungi Makkah tahun lalu. Pemerintah Arab Saudi memang sudah merobohkan ribuan bangunan di sekitar Masjidil Haram dan dalam sekejap berganti dengan bangunan baru yang megah-megah. Projek perluasan Masjidil Haram ini adalah projek panjang yang dijadualkan selesai pada tahun 2020.
Bangunan yang diruntuhkan, baik deretan kedai-kedai, hotel dan rumah warga sudah diberikan pampasan memadai oleh pemerintah Arab Saudi. Beberapa projek kini sudah berjalan yang semua berada di penjuru Masjidil Haram. Projek itu adalah projek Shamiya, Jabal Khandama, dan Jabal Omar. Saat ini, projek sudah memasuki kawasan Masjidil Haram yang membuat lokasi Tawaf menyempit. Inilah yang menjadi penyebab kekurangan kuota haji di tahun 2013 ini. Sedihnya, banyak tempat-tempat bersejarah terkena kesan projek mega ini. Tempat-tempat khusus dimana Nabi s.a.w. biasanya duduk dan berdoa di sekitar Kaabah kini sudah tak jelas lagi adanya dimana. Pun daerah tempat Nabi s.a.w. lahir, termasuk rumah Khadijah r.a., isteri Nabi s.a.w. Turut dirobohkan juga adalah Masjid Kucing atau Masjid Hurairah.

Wajah Makkah dari Waktu ke Waktu
Makkah adalah kota tua dan Kaabah diyakini sudah ada sejak zaman Nabi Adam a.s., Kaabah kemudian hancur dan dibangun kembali oleh Nabi Ibrahim a.s. dan puteranya Nabi Ismail a.s. Dalam sirah, kita mengetahui, Kaabah telah menjadi bangunan terhormat yang dikunjungi orang dari mana saja. Warga Makkah sendiri menghormati Kaabah dengan menaruh berhala dan menempel puisi-puisi terbaik di sana sebelum kemudian dibersihkan Nabi s.a.w.  Sejak kecil hingga baginda diangkat menjadi utusan Allah, Nabi s.a.w. juga kerap bertafakur di dekat Kaabah. Titik pemberangkatan Nabi saat Israk Mikraj juga adalah kawasan sekitar Kaabah. Pada masa Nabi, kawasan Kaabah tak bertembok. Adalah Khalifah Umar bin Khatab yang menembok kawasan sekeliling Kaabah setelah sebelumnya dia membeli rumah-rumah di sekitar Kaabah kerana melihat jemaah mukmin Makkah dan para peziarah semakin banyak. Khalifah Uthman bin Affan kemudian melanjutkan pembangunan dengan melakukan perluasan. Hal sama juga dilakukan pemerintah Bani Umayyah dan Abbasiyah. Ini terus berlanjut sampai ke zaman kekhalifahan Islam paling akhir, yakni Turki Uthmani dan masa kerajaan Arab Saudi sekarang. Di masa moden, perubahan pembinaan besar-besaran pertama dilakukan pada tahun 1955. Kawasan Sa’i yakni kawasan bukit Shafa dan Marwa dibersihkan dari bangunan lain. Tempat Sa’i juga dibangun dua tingkat. Pada masa ini sisi Sa’i sudah terbahagi dua hingga tak ada lagi jemaah yang bertaburan. Dibangun pula 16 pintu masjid. Melihat foto-foto lama dari tahun 1960-an, kita boleh menyaksikan kawasan Masjidil Haram masih tampak sederhana. Ada tiang-tiang pendek pembatas kawasan tawaf. Kiswah Kaabah berwarna hitam dan putih. Masih tampak juga ornamen seperti susunan bata di Kaabah. Jalan-jalan di Makkah tak semuanya beraspal, masih berbatu dan berpasir.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2013 di pasaran...

No comments: