Wednesday, June 11, 2014

Matanya Yang Buta Sembuh Berkat Doa Di Masjid Nabawi

KEAJAIBAN Kota Makkah dan Madinah memang tak diragukan lagi. Kedua tempat itu benar-benar penuh keramat. Apa saja yang terucap dari bibir kita, khususnya saat ibadah haji, kerapkali mewujud dalam kenyataan. Demikian kisah yang terjadi dengan jemaah haji berikut ini. Dia adalah wanita tua asal Sudan bernama Fatima Al Mahi. Kedua matanya buta sejak tujuh tahun yang lalu. Berbagai pengubatan dilakukannya, termasuk pembedahan mata. Namun, kesembuhan itu belum kunjung juga. Hingga dia berkesimpulan sendiri bahawa jalan satu-satunya agar kedua matanya dapat sembuh seperti sediakala adalah dengan berdoa di Makkah atau Madinah. Ia meyakini “sisi keramat” kedua kota mulia tersebut. “Saya punya harapan besar bahawa saya akan mendapatkan kembali penglihatan saya ketika saya pergi ke Arab Saudi untuk naik haji,” katanya. Singkat kata, ia pun pergi ke Tanah Suci untuk beribadah haji. Saat berada di Masjid Nabawi, Madinah, ia pun berdoa penuh khusyuk selama berjam-jam. Dari kedua bola matanya, meski tak boleh dipakai untuk melihat, tampak kesungguhannya untuk beroleh sembuh. Kerana itu, kadang ia tak kuasa untuk menangis. Ia terus bermunajat kepada Allah memohon keajaiban. Dalam penantiannya yang cukup panjang, ternyata keajaiban Tuhan itu memang datang. Matanya yang buta tiba-tiba dengan ajaib boleh sembuh sepenuhnya. Dia pun berteriak sukacita. “Saya tidak percaya apa yang terjadi pada saya,” katanya kepada harian Arab Saudi, Okza. Fatima mengatakan, dia tinggal di Masjid Nabawi ketika dia mulai melihat cahaya setelah mengalami kebutaan selama tujuh tahun terakhir. ”Saya boleh melihat anak saya untuk pertama kalinya dalam tujuh tahun dan sekarang saya boleh bergerak tanpa bantuan dari siapa pun,” tambahnya. Fatimah mengakui, “Saya menghabiskan beberapa hari di masjid, berdoa kepada Tuhan Yang Maha Kuasa untuk menyembuhkan saya. Saya sedang duduk di sebuah sudut di masjid, ketika tiba-tiba kegelapan mulai membersihkan dari mata saya dan saya mulai melihat lagi,” tambahnya. Kini, Fatimah sudah boleh melihat lagi. Di usianya yang sudah warga emas itu ia pun menjalani sisa hidupnya di dunia ini dengan penuh kebahagiaan. Dengan harapan, kedua matanya yang sudah sembuh itu membuatnya semakin khusyuk dalam beribadah kepada Allah.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Jun 2014 di pasaran...

No comments: