Wednesday, June 11, 2014

Nasib Penjual Tanah Wakaf Kubur

Tersebutlah Jumahi Abdilah. Seorang pegawai kerajaan yang bertugas di sebuah pejabat pemerintah. Tugas-tugas utamanya ialah melayani penduduk-penduduk kampung mengurus surat menyurat untuk keperluan mereka, seperti membuat “Kartu Tanda Penduduk” (kad pengenalan), “Kartu Keluarga”, pembayaran Pajak Bumi (cukai tanah) dan Bangunan dan juga keperluan lainnya. Sebagai pegawai luaran, Jumahi sangatlah lincah dan mahir selok-belok yang berkaitan tugas-tugasnya itu. Dengan kemahirannya menggunakan teknologi komputer, ditambah hubungannya yang cukup luas, membuat dirinya lebih cepat mengurus surat-surat yang diperlukan oleh penduduk kampung-kampung yang dibawah tanggungjawabnya. Semua yang dilayani oleh Jumahi merasa senang dan puas, kerana itu, warga bukan hanya memberi pujian pada Jumahi tapi memberikan upah, kadang-kadang berupa wang atau hasil penuaian yang dibawakan langsung ke rumah Jumahi. Begitulah tingginya Jumahi di mata penduduk desa. Tetapi, itu dulu! Sekarang?

JUMAHI BERUBAH PERANGAI
Kerja keras, pengabdian dan kejujuran Jumahi Abdilah berbuah baik. Bertahun-tahun ia bekerja dengan baik, kenaikan pangkatnya sebagai staf tetap pejabat pemerintahaan desa pun menjadi sebuah hadiah yang sangat menggembirakan. Kini, Jumahi sudah berhak memakai seragam kerja sebagaimana seragam yang dikenakan staf-staf senior di pejabatnya. Jumahi merasa lebih gagah dengan pakaian seragam kerja yang membalut tubuhnya. Siapa sangka, kebanggaan yang membuncah di dada lelaki berusia 40an itu, membuat dirinya lupa untuk bersyukur. Ia sudah berubah. Keramahtamahan Jumahi menghilang entah kemana. Kelincahannya dalam mengurus segala keperluan warga mendadak hilang. Kini, ia lebih senang duduk di belakang meja; bersandar sambil memainkan ‘game’ di monitor komputernya. Jika ada warga yang memerlukan tenaganya, Jumahi hanya memandang warga itu dengan sebelah mata sambil berkata: “Taruh saja suratnya di atas meja!” “Tapi tuan...”  warga itu memprotes, tapi telapak tangan Jumahi sudah melambai-lambai sebagai tanda pengusiran agar warga itu cepat pergi dari hadapannya. Apabila warga tetap berada di depannya dan kembali mengutarakan maksudnya, Jumahi berdiri dengan marah, kadang sambil menepuk meja. “Saya cakap taruh saja suratnya di situ! Apa kamu tidak tahu kalau saya sedang di depan komputer!
“Tapi tuan, saya harus memgembalikan surat ini secepatnya,” ujar seorang warga. “Kamu fikir saya tukang silap mata kah! Begitu kamu beri tugas, boleh saya siapkan langsung. Begitu, heh! Semua perlu proses, mana mungkin boleh dikerjakan secepat kilat. Apalagi kerja percuma seperti ini.” Itulah Jumahi. Semua kerja-kerja yang dilakukannya kini diukur dengan wang. Jika warga ingin surat-menyuratnya dapat diurus dengan cepat, maka ‘ufti’ tanpa perjanjian harus dibayar dimuka. Itulah model rasuah yang dilakukannya, dan warga desa yang memang memerlukan khidmat Jumahi hanya dapat menuruti permainan itu seraya menggerutu.

JUAL BELI TANAH
Dari tugas-tugas Jumahi yang mengurus segala kepentingan penduduk sekitar, hubungan Jumahi dengan banyak pihak pun semakin luas. Beberapa kegiatan usaha di luar lingkup pejabat pemerintah pun menjadi kerja sampingan yang membuat ‘kantong’ Jumahi semakin subur. Jumahi sering membantu orang-orang yang memerlukan tanah, baik untuk rumah tinggal mahupun untuk tempat berniaga. Dengan hubungannya yang cukup luas, tak begitu sulit bagi Jumahi untuk mendapatkan sebidang tanah yang mahu dijual. Dan dari bisnes inilah, ekonomi Jumahi Abdilah semakin subur. Suatu ketika, datang seorang lelaki menemuinya di ruang pejabat. Lelaki itu minta dibantu untuk mendapatkan sebidang tanah yang kedudukannya strategi sebagai tempat usaha dan menyatakan berani membeli dengan harga tinggi. Tanah tersebut letaknya tak jauh dari tempat tinggal Jumahi. “Kalau itu yang dimaksudkan ianya termasuk tanah kubur dan tanah yang sudah diwakafkan,” jelas Jumahi. “Kalau tanah kubur itu boleh dijual tidak apa-apa tuan, saya tetap berminat membelinya dan dengan harga tinggi,” balas lelaki bernama Panduh itu cukup menggiurkan. Jumahi tampak berfikir. “Saya berani membayar dua kali ganda dan tuan masih mendapatkan faedah penjualannya. Bagaimana?” suara Panduh itu agak menekan. Jumahi semakin tertarik. “Sebenarnya tanah wakaf yang sudah menjadi tanah kubur penduduk di sekitarnya itu adalah milik bapa saya, tapi kerana sudah diwakafkan, saya harus bincangkan dulu dengan saudara-saudara yang lain,” jawab Jumahi akhirnya.
Panduh tersenyum. “Pokoknya tuan yang aturlah agar tanah itu boleh dijual kepada saya.” Jumahi menganggukkan kepala. Keinginan Panduh membeli tanah kubur wakaf dibincangkan Jumahi pada dua saudara kandungnya. Mereka Badruni dan Ermas yang sudah tidak menetap sekampung dengan Jumahi.
“Kamu jangan nekad sebegitu. Tanah itu sudah diwakafkan, jadi tidak boleh dijual,” ucap Badruni setelah mendengar pemberitahuan Jumahi. “Setahu saya, menjual tanah wakaf itu berdosa, kerana di situ orang yang mewakafkan sudah tidak punya hak lagi untuk menjualnya,termasuk kita anak-anaknya,” sahut Ermas.
Jumahi diam. Nampaknya dia sedang mencari cara untuk meyakinkan saudara-saudaranya.  “Lebih baik kamu bilang sama Panduh. Kamu tidak berani menjual tanah wakaf yang sudah jadi kawasan perkuburan itu. Beritahu saja, kamu takut akibat menjual tanah yang sudah diwakaf,” saran Badruni. Jumahi masih diam. “Pandangan itu benar,” sokong Ermas. Jumahi memandangi wajah Badruni dan Ermas. “Apa kalian tidak ingin wang? Panduh itu berani membeli dengan harga yang tinggi,” ujar Jumahi kembali berusaha meyakinkan saudara-saudaranya. “Kita tidak hanya dapat membaikpulih rumah kita masing-masing jika tanah itu terjual. Tetapi boleh beli rumah baru,” lanjut Jumahi.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Jun 2014 di pasaran...

No comments: