Wednesday, March 31, 2010

Anak Bermimpi Ibunya Berada Dalam Neraka

Seorang gadis yang wajahnya sangat sedih telah menemui Rasulullah s.a.w. ketika baginda sedang bersama isterinya di rumah. Gadis tersebut datang menemui baginda Rasulullah dengan tangannya dipegang, kerana terlalu sakit. Jelas sekali tangannya itu bertanda kehitam-hitaman. Ketika sampai di hadapan baginda Rasulullah s.a.w., gadis tersebut telah mengadu. Katanya: “Rasulullah! Tolonglah saya. Tangan saya ni sakit tidak tertahan rasanya.
“Sudi apalah kiranya Tuan mendoakan semoga tangan saya ini kembali sembuh seperti sediakala.” Gadis tersebut yang datang secara mendadak itu terus diam setelah membuat aduan kepada baginda Rasulullah. Baginda Rasulullah ketika menerima aduan dari gadis tersebut, baginda pun diam sebentar. Kemudian baginda memandang kepadanya lalu bertanya: “Hai Jariah! Apa sebabnya tanganmu ini terbakar sehingga jadi demikian?”
Gadis itu tidak berlengah-lengah lagi menjawab: “Ya Rasulullah! Sesungguhnya malam tadi saya bermimpi, tetapi ketika saya sedar dan terbangun dari mimpi itu, saya dapati tangan saya ini sudah jadi begini.” Baginda Rasulullah s.a.w. lalu meminta kepada gadis tersebut menceritakan apakah mimpi yang sebenarnya yang dimimpikannya.”Malam tadi saya bermimpi seakan-akan hari kiamat sudah tiba. Dunia menjadi goncang, gunung-ganang berterbangan sangat mengerikan. “Terlihat oleh hamba neraka Jahim yang meluap-luap apinya. “Sedang di tempat lain saya lihat syurga terbuka lebar. Ketika saya menyaksikan kobaran api neraka itu saya seakan-akan pengsan kerana ngeri sekali. “Setelah saya sedar, saya lihat lagi adanya jurang-jurang neraka yang sangat menakutkan. “Alangkah terkejutnya saya menyaksikan ibu ada di dalam jurang neraka. Keadaannya sangat menyedihkan. “Tentu saya hairan sekali, kerana tempat itu tidak sesuai dengan amalnya di dunia,” demikian gadis itu mengisahkan mimpinya yang menakutkan itu kepada Rasulullah s.a.w. “Bagaimana keadaan ibumu ketika di dunia?” Tanya Rasulullah. “Ibu saya, ya Rasulullah, adalah orang yang taat beribadah, berbakti kepada suaminya, selalu sabar. Tidak pernah ayah marah-marah kerana perbuatan ibu,” sambung gadis itu. “Tetapi apa sebabnya ibumu sampai berada di dalam neraka?” Tanya baginda Rasul lagi. “Kemudian ya Rasulullah, saya pun menanyakan ibu sebab-sebabnya sampai bertempat di situ. Maka kata ibu dalam mimpi saya itu: “Anakku, inilah tempatku, tempat orang bakhil, sedang secarik kain dan sepotong lemak yang aku bawa ini adalah dulu yang pernah aku sedekahkan ketika di dunia. Sekarang hanya dengan inilah aku dapat berlindung dari panasnya api neraka.” Lalu saya pun bertanya kepadanya: “Ibu di manakah ayah?” Jawabnya: “Ayahmu ada di sana, tinggal di syurga.” “Saya lalu pergi ke syurga ke tempat ayah tinggal. Di sana saya dapati ayah sedang memberi minum kepada teman-temannya dengan gelas.

Seterusnya dapatkan Hidayah April 2010 di pasaran...

No comments: