Wednesday, March 3, 2010

Ustaz Menjual Nama Anak-Anak Yatim

MALAM belum merangkak tua ketika kisah kecil ini saya dapatkan. Kebetulan, selepas makan malam di gerai langganan saya, saya seringkali menyempatkan diri berbincang-bincang dengan beberapa orang kampung yang memang dikenali; dari situlah saya dapat memancing pahit getir pengalaman hidup mereka, untuk mengambil ilmu kehidupan yang saya tidak pernah dapatkan di bangku sekolah. Kala itu, Iwan, seorang lelaki muda bertubuh tegap dan gempal, membuka percakapan: “Abang, pernah dengar ustaz berjualan anak yatim?” “Berjualan? Apa maksud kamu?” tanya saya ingin tahu. “Menurut abang, bagaimana bila ada seorang ustaz yang sangat tahu agama, tapi mencari nafkah dengan menjual nama anak-anak yatim?” “Jangan berburuk sangka. Darimana Iwan tahu?” tanya saya. Maka berceritalah Iwan. Tersebutlah nama Ustaz Zain [nama samaran], ustaz yang menurutnya “menjual” nama anak-anak yatim itu. Usianya belum begitu tua, masih 50-an. Di kampung, Ustaz Zain kerap memberikan kuliah dan mengisi sejumlah pengajian. Dia memiliki yayasan yang terdiri dari majlis taklim, pondok pesantren, tahfiz Al-Quran dan madrasah; mulai dari tingkat Ibtidaiyah hingga Aliyah.
ara pelajarnya? Tentu saja anak-anak yatim dan kaum dhuafa’. Untuk itulah, dia membiayai secara percuma pendidikan bagi anak-anak yatim dan dhuafa yang menetap dan bersekolah di yayasannya. Bagi saya, apa yang dikerjakan Ustaz Zain itu sebenarnya sungguh mulia, dan saya cemburu kerananya. Ya, sebuah contoh yang layak ditiru kerana sikap peduli dengan nasib anak-anak yatim. Bukankah Nabi s.a.w. pernah mentamsilkan bahawa baginda dan anak yatim itu laksana telunjuk dan jari tengah; begitu dekat, begitu menyayangi anak-anak yatim? Sebagai muslim, tentu saja, kita seyugianya mengikuti jejak dan peri laku mulianya. Namun, kemuliaan itu tiba-tiba hambar saat Iwan menceritakan aksi si ustaz demi kepentingan diri sendiri; hasil minta sumbangan sana sini dari orang-orang kaya dermawan yang membantu yayasannya kerana tergugah dengan nasib anak-anak yatim yang diasuhnya. Pasalnya, dia membeli kereta baru, sementara ada anak yatim yang diasuhnya mengeluhkan tidak memakai kasut dan buku-buku untuk sekolah. Dari mana Iwan tahu? Selidik punya selidik, Iwan yang rumahnya berdekatan dengan yayasan Ustaz Zain itu menyaksikan dengan mata kepalanya sendiri keluh kesah beberapa anak-anak berumur 7-12 tahun saat mereka main bersama anaknya.

Selanjutnya dapatkan Hidayah keluaran Mac 2010 di pasaran...

No comments: