Wednesday, March 31, 2010

Proses Sakaratul Maut

Penderitaan menjelang mati memang boleh dibayangkan kalau kita boleh mengambil iktibar dari kematian orang-orang terdekat yang lebih dahulu ‘pergi’. Namun tentu saja bayangan kita hanya setitik air dari samudera penderitaan yang dialami mereka. Terlepas dari berita-berita yang ‘menyeramkan’ dari kematian seseorang, ada pula segolongan manusia yang mendapat keringanan dari Allah dengan dibebaskan dari penderitaan sakaratul maut. Mereka adalah orang-orang yang syahid di medan juang sebagaimana ditulis pengarang Tanbihul Ghofilin: “Tidak seorang pun mukmin yang mati kecuali ditawarkan kepadanya kehidupan dan kepulangan kembali ke dunia fana. Namun ia tidak mahu menerima tawaran itu kerana takutnya merasakan sakaratul maut kecuali para syuhada. Hal itu kerana mereka mati tanpa mengalami penderitaan sakaratul maut. Mereka sangat ingin kembali ke dunia untuk berperang lagi dan kembali terbunuh sebagai syuhada.”

Pembuka Tirai Keghaiban
Proses sakaratul maut memang terjadi sebelum roh benar-benar memasuki alam barzakh (alam pasca kehidupan di dunia). Dengan kata lain, sakaratul maut masih sebahagian kehidupannya di dunia fana ini. sekalipun begitu, pintu-pintu keghaiban sudah mulai terbuka padanya dan tidak boleh dirasakan orang lain sekalipun berada dekatnya. Allah menegaskan hal tersebut dalam firman Nya, “Maka mengapa ketika nyawa sampai di kerongkong. Padahal kamu ketika itu melihat. Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu. Tetapi kamu tidak melihat.” (QS. Al-Waqi’ah: 83 – 85). Menurut Ibnu Katsir, kata Kami (Nahnu) di sana bermakna malaikat. Itulah kali pertama manusia bersentuhan dengan alam ghaib iaitu dengan malaikat Allah yang bertugas mencabut nyawa. Istilah sakaratul maut digunakan berkenaan dengan situasi yang dialami si mati secara psikologi. Kata ‘sakara’ dalam bahasa Arab bererti mabuk. Sedangkan mabuk mengandung makna hilangnya kesedaran seseorang. Demikian proses lepasnya roh dari tubuh disebut dengan hilang sekarat kerana seolah-olah si penderita hilang kesedaran kerana beratnya beban yang dirasakan. Abu Zur’ah mengertikan sakaratul maut dengan ‘ikhtulaful aqli’ (kacau atau terbaliknya akal). Istilah lain yang sering digunakan adalah ‘ghamaratul maut’ dan ‘mararatul maut’.

Malaikat Pencabut Nyawa
Menurut al-Qur’an, malaikat yang bertugas mencabut nyawa dikenal dengan ‘malakul maut’. Hal ini ditegaskan dalam firman Nya, “Katakanlah: ‘Malaikat maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa)mu akan mematikan kamu; kemudian hanya kepada Tuhanmu-lah kamu dikembalikan.” (QS. As Sajdah: 11). Selanjutnya, malaikat yang dimaksud di atas mashyur dikenal dengan nama Izra’il. Ia termasuk salah satu dari sepuluh malaikat yang wajib diimani kaum muslimin. Dalam menjalankan tugasnya, Izra’il memiliki banyak ‘anak buah’. Dari hadis Rasul s.a.w. didapatkan keterangan, bila seorang manusia telah datang ajalnya, sekelompok malaikat menarik rohnya dari telapak kaki hingga dua lututnya. Setelah itu datang kelompok kedua menarik rohnya dari dua lutut hingga pusatnya. Selanjutnya kelompok ketiga menarik roh tersebut dari pusat hingga dadanya dan kelompok keempat menarik dari dada hingga kerongkongannya. Saat roh tiba di kerongkong barulah Izra’il yang menariknya hingga benar-benar berpisah dari jasad kasarnya. Demikian sebagaimana dinukil al-Khubawy dalam Durratun Nashihin.
Dalam kitab Mathali al-Anwar disebutkan bahawa dalam tugasnya, malaikat maut selalu didampingi tujuh puluh malaikat rahmat dan tujuh puluh malaikat azab. Sedangkan mengenai maut itu sendiri sebahagian ulama menyakini bahawa maut merupakan makhluk Allah tersendiri. Dengan demikian, bila kata ‘amut’ diidhafatkan [disandarkan] dengan kata ‘malak’ akan bererti malaikat yang bertugas ‘mengendalikan’ maut. Bila demikian, menurut pendapat ini, maut itulah yang paling berperan dalam proses keluarnya ruh dari tubuh. Pendapat tersebut diperkuat hadis sebagaimana dinukil Katsir ketika menjelaskan ‘yaumul hasrah’ dalam QS Maryam ayat 39. Dari Abu Sa’id al Khudry r.a, “Apabila ahli syurga telah masuk ke syurga dan hali neraka ke neraka maut didatangkan dalam rupa seekor kibas yang elok. Sampai di tempat antara syurga dan neraka diserukan:’ Tahukah kamu ahlis yurga, makhluk apa ini?’ Mereka memandanginya lalu menjawab, ‘Ya, itu maut”. Hal yang sama dilakukan pada ahli neraka. Lalu maut disembelih di hadapan mereka dan diserukan, “Hai ahli syurga, kalian kekal dan tidak ada lagi kematian, Hai ahli neraka, kalian pun kekal di neraka dan tidak ada lagi kematian!” Selanjutnya, banyak keterangan, baik al-Qur’an ataupun hadis, yang menerangkan perbezaan perlakuan malaikat dalam mencabut nyawa seseorang. Perbezaan itu didasarkan kepada keimanan atau kekafiran seseorang.

Seterusnya dapatkan Hidayah April 2010 di pasaran...

No comments: