Wednesday, March 3, 2010

Mukjizat Segelas Air Susu Dari Rasulullah

Abu Hurairah r.a. berkata: Demi Allah yang tiada Tuhan kecuali Dia, ada ketikanya aku terpaksa menekan perutku di tanah kerana lapar, dan ada ketikanya saya terpaksa mengikat batu di perutku kerana lapar. Dan pernah pada suatu malam saya terpaksa duduk di jalanan umum, maka berjalan Abu Bakar, lalu saya tanya tentang ayat dari Al-Quran, tidak ada maksud untuk bertanya, tetapi supaya dia mengajak aku pergi ke rumahnya, tetapi dia berjalan dan tidak berbuat apa-apa. Kemudian berjalan Umar juga saya tanya suatu ayat, bukan tujuan bertanya, tetapi semata-mata supaya mengajak saya ke rumahnya, tetapi dia berjalan terus dan tidak mengajak aku. Kemudian Nabi s.a.w. berjalan maka tersenyum ketika melihat aku dan mengerti isi hatiku, kemudian baginda berkata: Ya Abu Hurairah. Jawabku: Labbaika ya Rasulullah. Sabdanya: Ikutlah aku, dan terus berjalan dan aku mengikutnya sehingga masuk ke rumahnya dan aku minta izin, maka diizinkan dan ketika saya masuk kelihatan segelas susu. Nabi s.a.w. bertanya: Dari mana ini? Jawab isterinya: Fulan atau fulanah mengirim hadiah untukmu. Nabi s.a.w. berkata: Ya Abu Hurairah. Jawabku: Labbaika. Pergilah engkau kepada ahli shuffah, panggillah mereka kemari. Sungguh berat bagiku perintah ini, apakah ertinya susu itu jika kedatangan ahli shuffah, saya merasa lebih berhak untuk minum seteguk untuk mengembalikan kekuatanku, tetapi tidak boleh tidak harus taat kepada Allah dan Rasulullah. Maka saya pergi memanggil ahli shuffah, maka datanglah semuanya dan minta izin, dan sesudah mereka sama-sama duduk, Nabi s.a.w. memanggil saya: Ya Abu Hurairah terimalah gelas ini dan berikan kepada mereka satu persatu, maka saya terima gelas itu dan saya edarkan kepada mereka satu persatu meminum sehingga puas, sehingga selesai dan kembali kepada Rasulullah s.a.w.

Selanjutnya dapatkan Hidayah keluaran Mac 2010 di pasaran...

No comments: