Wednesday, March 3, 2010

Pinangan Tak Terduga

Tak pernah terlintas dalam benak Abu Sufyan bin Harb akan ada orang Quraisy yang berani keluar dari genggaman kekuasaannya, terutama mengenai masalah yang sangat prinsip, mengingatkan dia adalah penguasa dan pemimpin terkenal Makkah ketika itu. Segala peraturan yang dia gariskan, pastilah akan dilaksanakan dengan patuh tanpa seorang pun berani menentangnya. Malangnya, kenyataan berkehendak lain. Puterinya sendiri, Ramlah, yang lebih di kenal dengan nama Ummu Habibah, telah menentang kekuasaannya secara terang-terangan. Ramlah keluar dari agama berhala yang dianut si ayah. Bersama suaminya, Ubaidillah bin Jahsy, ia beriman kepada Allah dan mengakui risalah kenabian Muhammad bin Abdullah. Merasa dicabar, Abu Sufyan berupaya sekuat tenaga untuk mengembalikan puterinya ke agama nenek moyang mereka. Namun ia tidak pernah berhasil kerana iman yang terhujam ke dalam kalbu Ramlah terlalu kukuh untuk dicabut dan digoyahkan oleh apapun. Tak peduli caci maki dan upaya Abu Sufyan yang begitu kuat menghalangnya. Sebagai seorang ayah, tentulah ia tak mahu kehilangan seorang anak perempuan yang sangat dicintainya. Kerana ia sedar, dengan berpindah kepada Islam, Ramlah pasti akan meninggalkannya juga. Abu Sufyan tidak hanya resah kerana kehilangan pendukung dari keluarganya, tapi juga malu. Ia juga bingung bagaimana caranya menghadapi kaum Quraisy kerana puterinya sendiri tidak boleh ia tundukkan. Kemurkaan dan kekecewaan Abu Sufyan terhadap puterinya membuat kaum Quraisy lainnya bersimpati terhadapnya sebagai bentuk dukungan, mereka pun ikut memusuhi Ramlah dan suminya. Mereka mengejek, menghina, bahkan tanpa segan menyeksa keduanya. Tentu saja ulah mereka membuat sepasang suami isteri itu menjadi tidak selesa menetap di Makkah berlama-lama.
Kerana itu, tatkala Rasulullah mengizinkan kaum muslimin hijrah ke Habsyah, Ramlah dan puterinya, Habibah, serta suaminya, termasuk rombongan pertama hijrah tersebut. Mereka pergi meninggalkan kampung halaman, membawa iman dan agama di bawah naungan Najasyi, Raja Habsyah. Abu Sufyan bin Harb dan para pemimpin Quraisy merasa mendapatkan ancaman berat dengan lulusnya kaum muslimin dari tangan mereka. Kerana di Habsyah, kaum muslimin dapat menikmati kebebasan dan ketenteraman melaksanakan ajaran agamanya tanpa ada gangguan. Setibanya di Habsyah, Ummu Habibah, optimis akan segera menikmati masa cerah, setelah sekian lama mengalami hari-hari nan suram. Perjalanan berat penuh kesulitan telah membawanya ke tempat yang aman. Namun dia tidak mengetahui apa yang akan terjadi di hadapannya. Namun untuk menuju jalan kebenaran, seseorang perlu memiliki sikap tabah, cekal dan sabar menghadapi cabaran penuh liku dan onak yang luar biasa beratnya. Akan ada banyak cubaan untuk menguji iman Ummu Habibah dengan ujian-ujian maha berat.

Ujian Menjanda
Pada suatu malam, Ummu Habibah bermimpi. Dia melihat suaminya mendapat kecelakaan di lautan yang gelap dan bergelombang besar. Keadaannya sangat mengkhuatirkan. Ummu Habibah terbangun dari tidurnya dengan rasa takut menyelimuti tubuhnya. Namun ia tidak menceritakan mimpinya itu kepada suaminya. Tanpa menunggu waktu lama, ternyata mimpi itu menjadi kenyataan. Takwil mimpi tersebut ternyata menghurai bahawa Ubaidillah bin Jahsy keluar dari agama Islam dan memeluk agama Nasrani. Sejak itu, ia terseret ke kedai-kedai minuman keras, sehingga menjadi pemabuk yang tak kenal puas. Tidak cuma itu tindakan buruknya. Ia bahkan langsung memberikan dua pilihan pahit kepada Ummu Habibah: bercerai jika Ummu Habibah masih berpegang kukuh memilih Islam atau keluar dari agama Islam jika masih ingin mempertahankan rumah tangganya. Sungguh keputusan sulit dan teramat menyakitkan bagi wanita manapun. Ummu Habibah bahkan dihadapkan kepada tiga persimpangan jalan yang terpaksa ia pilih. Pertama, menerima ajakan suaminya yang mendesaknya masuk agama Nasrani. Dengan demikian dia murtad dari agama Islam dan kembali kepada kehinaan dunia dan seksa akhirat.
Ummu Habibah bertekad untuk tidak melakukan hal itu, sekalipun dagingnya habis terkelupas dari tulang belulangnya. Kedua, kembali ke rumah bapanya di Makkah. Itu pun tidak mungkin ia lakukan kerana Makkah adalah kubu pertahanan kaum musyrikin. Kalau ia tetap bertahan dalam agamanya, pasti akan hidup tertindas dalam seksaan kaum Quraisy. Ketiga, tetap tinggal di Habsyah seorang diri sebagai pelarian, tanpa famili dan tidak ada seorang pun yang melindunginya. Dalam himpitan persoalan yang menderanya, Ummu Habibah tetap memilih jalan yang diredhoi Allah. Buktinya dia memutuskan untuk menetap di Habsyah sampai Allah memberikan jalan keluar baginya. Masa sulit itu berani ia tanggung seorang diri di tanah rantau tanpa seorang pun yang melindunginya.

Selanjutnya dapatkan Hidayah keluaran Mac 2010 di pasaran...

No comments: