Wednesday, August 4, 2010

Ali r.a. Tidak Meneruskan Niat Berpoligami

PADA saat Ali bin Abi Thalib hendak melamar puteri Abu Jahal, Jamilah yang mana saat itu Ali sudah beristerikan Fatimah binti Nabi Muhammad, Nabi s.a.w. menyampaikan khutbah di depan para sahabat: “Fatimah adalah sebahagian dariku. Dan aku takut ia akan mendapatkan fitnah pada agamanya jika ia sampai dimadu.” Kemudian baginda s.a.w. menuturkan hubungan perbesanan baginda dengan Bani Abd as Syams dan memuji menantunya dengan berkata: “Ia berkata kepadaku dan ia menepatinya.” Menantu yang diceritakan baginda adalah Abu al-Asy bin Rabi’ bin Abdul Uzza yang mengahwini Zainab, puteri sulung Nabi s.a.w. sebelum kenabian, ia adalah anak saudara dari Khadijah. Setelah melewati masa kenabian, orang-orang kafir bersepakat menyakiti Nabi s.a.w. dengan berbagai cara, di antaranya bahawa puteri Nabi haruslah dikembalikan kepada Nabi dengan tujuan menghina Nabi dan sebagai bukti orang kafir tidak ingin mengadakan hubungan keluarga dengan baginda s.a.w. Dua puteri Nabi s.a.w., Ruqayyah dan Ummi Kultsum, telah dikembalikan kepada baginda oleh pihak suami masing-masing. Nabi s.a.w. justeru merasa senang dengan hal itu, kerana baginda dapat mencarikan suami yang seagama untuk kedua puterinya yang beragama Islam. Akan tetapi, berbeza halnya dengan Abu al-Asy, ia berkeras mempertahankan Zainab meskipun ia terus didesak orang-orang kafir, dan Nabi s.a.w. pun dalam hati sangat berharap Zainab dapat dikembalikan padanya. Abu al-Asy justeru berkata kepada orang-orang kafir: “Sungguh tidak akan kulepas Zainab binti Muhammad, meskipun aku ditawari wanita-wanita tercantik negeri ini dan kedudukan tinggi.” Tidak lama kemudian, pecahlah peperangan Badar antara orang kafir Quraisy dengan umat Islam. Abu al-Asy yang berada dalam kedudukan sulit itu, dengan perasaan kacau, mengikuti peperangan itu di barisan kafir Quraisy. Di satu segi, ia tidak ingin memerangi dan mencelakai ayah mentuanya, namun di segi lain ia tetap ingin setia dengan kaumnya. Orang-orang kafir Quraisy mengalami kekalahan pada peperangan ini. Tujuh puluh mati di medan perang, tujuh puluh orang ditawan tentera Muslim, dan yang lainnya melarikan diri dari peperangan. Abu al-Asy termasuk orang yang ditawan. Nabi s.a.w. mengumumkan bahawa para tawanan itu dapat ditebus. Zainab termasuk pihak keluarga tawanan yang akan menebus tawanan. Ia mengutus utusan dengan membawa kalung untuk menebus suaminya. Saat Nabi s.a.w. melihat kalung itu tak lain pemberian Khadijah saat perkahwinan Zainab. Nabi s.a.w. bertanya kepada para sahabat, sekiranya mereka redho, biarlah Zainab menebus suaminya dengan tetap memiliki kalung tersebut.
Dengan penuh hormat dan sepakat, para sahabat menyetujui hal itu. Kemudian Nabi s.a.w. berpesan kepada Abu al-Asy untuk segera menyerahkan Zainab ke Madinah setelah kebebasannya. Abu al-Asy kembali ke Makkah dan meminta saudaranya, Amr bin Rabi’ mengantarkan Zainab sampai ke sempadannya Makkah-Madinah sebagaimana perintah Nabi s.a.w. atas balasan kebebasannya kembali. Pada tengah hari berikutnya, Amr mengadakan perjalanan pengembalian Zainab. Namun, di tengah perjalanan, rombongannya di hadang orang-orang Quraisy, Abu Sufyan berkata kepada Amr bin Rabi’: “Kita sedang ditimpa kekalahan dan masa berkabung, maka janganlah menambah aib dan kekalahan dengan menyerahkan Zainab kepada Muhammad saat ini, terlebih di tengah hari. Tunggulah hingga suasana mereda, dan hendaklah kau pergi pada malam hari demi kehormatan kaum kita.” Amr bin Rabi’ pun kembali, dan menunda perjalanannya. Abu al-Asy yang telah memasrahkan urusan pengembalian Zainab kepada saudaranya kembali melakukan aktiviti perdagangannya. Ia mengadakan perjalanan berdagang dengan membawa banyak ternakan dan unta hingga kurang lebih seratus lima puluh sampai dua ratus ekor. Dalam perjalanannya, ia dihadang tentera Muslimin. Barang dagangan miliknya dirampas dengan dalih ia tidak menepati janjinya untuk mengembalikan Zainab. Beruntung Abu al-Asy masih dapat melarikan diri. Saat barang-barang rampasan Abu al-Asy itu sampai ke Madinah, ternyata Zainab telah sampai dengan selamat di rumah bapanya. Tengah malam, Abu al-Asy dapat menyelinap ke rumah Zainab di Madinah dan meminta jaminan perlindungan darinya. Tepat saat Nabi s.a.w. dan para sahabat berkumpul akan melakukan solat subuh, Zainab berteriak memaklumkan permintaan suaminya yang meminta perlindungannya.
Seusai berjemaah subuh, Nabi s.a.w. mendatangi Zainab dan Abu al-Asy. Nabi s.a.w. berkata: “Zainab, jamulah dan layani Abu al-Asy dengan hormat. Engkau, Abu al-Asy, kau tidak berhak lagi atas Zainab kerana kalian sudah berbeda akidah.” Nabi s.a.w. kemudian mengusulkan kepada para sahabat untuk membebaskan Abu al-Asy dan dapat kembali dengan barang-barang dagangannya. Para sahabat yang mendekati Abu al-Asy yang pada dasarnya terkenal sebagai orang yang berakhlak baik, menyarankannnya untuk masuk Islam. Ia dapat menjadikan harta dagangan itu sebagai modal hidupnya di Madinah kelak (dimana secara hukumnya, harta rampasan tersebut dapat dimanfaatkan oleh orang Islam). Abu al-Asy berakata: “Sungguh, aku berbuat khianat pada kaumku jika aku masih menanggung harta dan hak (titipan) orang kafir kaumku. Aku tidak ingin memasuki agama Muhammad dengan awal seperti ini dengan pengkhianatan.” Abu al-Asy kembali ke Makkah dengan barang dagangannya, mengembalikan dan membahagikan kepada pemiliknya yang berhak. Setelah urusannya selesai, tidak ada lagi yang kurang suatupun, ia mengumumkan: “Wahai orang-orang Quraisy, persaksikanlah bahawa aku bersyahadat kepada Muhammmad, dan telah aku selesaikan hak-hakku kepada kalian sebelum keislamamanku ini.” Abu al-Asy benar-benar menepati kata-katanya kepada Nabi s.a.w. sebelum kembali ke Makkah dengan barang dagangannya. Setelah itu, dia pun kembali mendatangi Nabi s.a.w. di Madinah dan kembali hidup bersama-sama isterinya Zainab yang dikasihinya secara sah. Kemudian Nabi s.a.w. meneruskan khutbahnya bahawa baginda tidak pernah berniat mengharamkan yang halal (dalam hal ini niat berpoligami Ali bin Abi Thalib) ataupun menghalalkan yang haram. Akan tetapi baginda tidak redho (dan menghindarkan fitnah) jika sampai puterinya dimadukan dengan puteri musuh Nabi s.a.w. dan musuh Allah.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Ogos 2010 di pasaran...

No comments: