Wednesday, August 4, 2010

Jenazah Ditimbun Batu Kerikil

SAKIYEM dan MAHMUD (bukan nama sebenarnya) adalah sepasang suami isteri yang sudah beberapa tahun berumahtangga. Mahmud sehari-harinya bekerja di sebuah pusat pelancongan yang jauh dari kampungnya. Kerana pekerjaannya ini, Mahmud terkadang hanya ada beberapa hari saja di rumah untuk bersama-sama isterinya terutama pada hujung minggu. Sebahagian besar masanya dia berada di tempat pekerjaannya. Mahmud bekerja di salah sebuah pusat pelancongan yang terkenal di pulau Jawa. Isteri Mahmud, Sakiyem, seorang wanita yang memang terkenal dengan kecantikannya. Dikatakan wajahnya iras macam aktres bollywood terkenal Kajol. Tapi Sakiyem yang merupakan suri rumah biasa saja ini sehari-hari berada di rumah. Dia dikatakan ada daya tarikan bukan kerana cantiknya saja, tapi ternyata yang dikenali warga kerana kelakuannya juga mendapat sorotan. Bertiup desas desus orang bahawa Sakiyem kerap melakukan kecurangan selama suaminya tidak ada di rumah berhari-hari. Gosip mengenai kelakuan Sakiyem tentu saja di dengar oleh keluarga Mahmud. Tapi mereka tak mahu mempercayainya kerana semua hanya desas desus. Warga juga hanya sampai pada tahap bercakap-cakap saja tanpa mahu menyelidik lebih lanjut kerana tentulah tak manis mencampuri urusan rumahtangga orang. Namun beberapa warga sempat mengkhabarkan terlihat Sakiyem melayani lelaki lain di rumahnya ketika suaminya tidak ada di rumah. Dikatakan tidak hanya seorang lelaki saja, bahkan ada yang masih tetangganya sendiri dia terima masuk ke rumahnya. Terdorong oleh rasa tidak tidak sedap hati kerana cakap-cakap orang atas rumahtangga anak menantunya, bapa Mahmud ingin membuktikan sendiri. Tak baik membiarkan menantu dalam kesalahan dan juga tak baik membuat warga terus menerus mengumpat tanpa ada bukti atas masalah itu. Segala maklumat awal sudah di terima bapa Mahmud. Segala laporan mengenai bila saja waktu-waktu Sakiyem menerima lelaki lain di rumahnya juga sudah disimpan. Sampailah kemudian bapa Mahmud membuktikan sendiri kebenaran dari khabar tak baik tersebut. Waktu itu siang hari. Sakiyem terlihat menerima seorang tetamu lelaki di rumahnya. Dari kejauhan bapa Mahmud melihat Sakiyem menutup pintu. Segeralah bapa Mahmud menyelidik. Melalui jendela yang terbuka sedikit, dia dapat melihat menantunya tengah berbuat sesuatu yang tak wajar di dalam rumahnya dengan lelaki yang menjadi tetamunya itu. Di tengah rasa marah, sedih yang menggelodak bapa Mahmud hanya mampu mengelus dada. Tapi amarahnya ternyata dapat dikendalikannya, hingga bapa Mahmud tak sampai mengamuk atau menyerang menantunya itu. Walaupun hatinya pedih dan perih sekali, bapa Mahmud meninggalkan rumah anaknya tanpa pengetahuan menantunya. Dia kini tak ragu-ragu lagi perihal cakap-cakap orang mengenai keburukan menantunya. Dia kini telah menyaksi dengan mata kepalanya sendiri.

Diperangkap suami
Bapa Mahmud segera menceritakan semua yang dia lihat kepada anaknya. Tapi Mahmud tak langsung dapat menerimanya bulat-bulat. Hatinya tak mempercayai hal itu. Isterinya terlihat mencintainya dan demikian pula dirinya. Sungguh tak mungkin isterinya tergamak serendah itu melayani lelaki lain ke rumah saat ia bekerja dan sampai melakukan hal-hal yang mengaibkan. Pendek kata Mahmud tutup telinga. Baginya semua itu hanyalah fitnah semata-mata ke atas isterinya. Namun Mahmud tetap juga tak dapat menyembunyikan kekhuatirannya. Kalau semua yang diucapkan itu betul, bagaimana? Kalau memang isteri yang cantik itu benar-benar curang, apakah yang harus ia lakukan? Hati kecilnya memang menolak semua itu kerana ia sungguh menyayangi isterinya dan tak ingin kehilangannya, tapi jika memang benar, bagaimana? Dua minggu setelah bercakap-cakap dengan bapanya, Mahmud dilanda gelisah. Terbersit niat di hatinya untuk membuktikan sendiri semua desas-desus tentang isterinya. Setelah menimbang-nimbang akhirnya dia bulatkan tekad untuk menyelidik kesahihannya.
Seperti biasa, setelah dua hari bercuti di rumah, Mahmud memaklumkan pada isterinya untuk pergi memulai pekerjaannya minggu ini. Sakiyem melepas Mahmud dengan mesra sebagaimana biasanya. Tapi Mahmud rupanya tak benar-benar pergi ke tempat kerja, dia berbelok jalan untuk kemudian kembali semula ke rumahnya setelah setengah jam kemudian. Dan demikianlah akhirnya Mahmud diperlihatkan semuanya mengenai isterinya. Awalnya Mahmud terasa aneh melihat rumahnya kelihatan sepi. Dia bertanya-tanya apakah isterinya sedang pergi atau berada di rumah. Pintu dan jendela dilihat tertutup rapat dan tak ada apapun pergerakan dari dalam rumah. Akhirnya Mahmud memberanikan diri masuk ke dalam rumah. Pintu rumah ternyata tidak terkunci. Tapi suasana di dalam rumah juga terlihat sepi. Mahmud kemudian beranjak ke bilik tempat dia dan isterinya biasanya tidur. Pemandangan di dalam rumah sungguh membuat jantungnya terasa terhenti. Sakiyem amat terperanjat melihat suaminya. Ia sama sekali tak menyangka suaminya akan kembali. Di atas katil Sakiyem tak sendirian, tapi bersama-sama seorang lelaki. Dia tak dapat mengelak atau membantah. Mahmud segera naik pitam. Hatinya hancur. Dia mengamuk sejadi-jadinya memukul dan menendang semua perabotan di rumahnya. Almari, kerusi, pintu, meja dan benda lainnya tak luput dari kemarahan Mahmud. Lelaki yang melakukan curang dengan Sakiyem lari tunggang langgang menyelamatkan diri. Melihat itu semua Sakiyem hanya mampu menangis tersedu-sedu sambil memohon ampun maaf daripada suaminya. Terdorong rasa sayang yang luar biasa kepada isterinya, marah Mahmud kemudian mereda dan memaafkan kecurangan isterinya. Sakiyem juga berjanji tak akan mengulangi perbuatan curangnya. Pasangan suami isteri itupun kembali rukun damai seperti sedia kala.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Ogos 2010 di pasaran...

No comments: