Tuesday, August 24, 2010

Kisah Menyayat Hati Di Sebuah Negara Afrika

NAMA-NAMA Allah yang baik-baik kedua dan ketiga ialah “Ar-Rahman dan Ar Rahim”. Ertinya Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. “Telah Aku ciptakan rahim dan memberinya nama yang berasal dari namaKU. Barang siapa menjaganya (rahim atau persaudaraan) AKU akan menjaga ikatan dia denganKU, dan barang siapa memutuskannya, AKU akan memutuskannya dia dariKU.” Alkisah, di sebuah negara Afrika terjadi perang saudara yang merenggut puluhan ribu nyawa. Peperangan ini tidak saja menyisakan duka yang mendalam, tetapi juga meninggalkan kepedihan yang berkepanjangan. Inilah yang dialami sebuah keluarga saat kampungnya di musnahkan. Si anak harus rela melihat ayahnya dibunuh dan si ibu pun diperkosa di depan matanya. Setelah itu kedua tangan si ibu dipotong. Kemudian, dengan tanpa perasaan, tangan si anak itupun dipotong. Hanya atas kurnia Allah, mereka tidak mati. Setelah kejadian yang sangat cepat itu berlalu, seluruh sudut kampung dibakar hingga tidak meninggalkan rumah satupun. Semua penduduk tewas kecuali mereka berdua. Demi menyelamatkan diri dan anaknya, dengan tangan terputus dan masih mengeluarkan darah, si ibu berusaha mengendong anaknya dari tempat itu. Sambil menahan rasa sakit yang luar biasa, si ibu terus berjalan. Setelah beberapa hari, tibalah keduanya di sebuah kampung yang cukup besar. Perjuangan mereka tidak sia-sia, penduduk di kampung tersebut membawa mereka ke sebuah klinik dan akhirnya nyawa mereka dapat diselamatkan. Apa yang menyebabkan si ibu mampu berjalan sejauh itu? Padahal, ia harus menggendong anaknya dalam keadaan yang tidak normal. Tangannya terputus dan darahnya masih keluar, yang tentu saja sakitnya tidak terperikan. Kekuatan apa yang mendorong si ibu melakukan hal yang di luar fikiran itu? Kekuatan itu adalah kekuatan cinta. Atas dasar kasih sayanglah, si ibu rela berjalan jauh demi menyelamatkan anak kesayangannya. Kisah serupa pernah diungkapkan pula oleh Rasulullah s.a.w. Pernah, suatu hari Rasulullah bersama para sahabat dalam perjalanan kembali dari perang melihat seorang ibu lari menyerbu ke tengah-tengah bekas pertempuran. Ia gelisah, wajahnya menyimpan kekhuatiran yang mendalam. Ia sedang mencari anaknya. Ia berlari dihadang debu yang berterbangan disapu angin. Akhirnya, ia menemukan anaknya tersebut. Didekapnya si anak penuh kerinduan bercampur kecemasan. Diberinyalah minum air susu. Matahari menyengat panas mengenai kulit anak itu. Dengan perlahan, ibu tersebut menggerakkan tubuhnya, dihadangnya sengatan matahari itu dengan belakangnya. Rasulullah menyaksikan kejadian itu lalu ia berkata kepada sahabat yang lain: “Lihat, betapa sayangnya ibu itu kepada anaknya. Mungkinkah ibu yang sedemikian itu akan melemparkan anaknya ke api neraka?” Para sahabat menjawab: “Tidak mungkin, ya, Rasulullah.” Lalu, Rasulullah berkata: “Kasih sayang Allah jauh lebih besar daripada kasih sayang ibu itu.”

• Allah sebagai Ar Rahman dan Ar Rahim
Sudah menjadi fitrah bahawa setiap ibu memiliki kasih sayang yang amat besar kepada buah hatinya seperti yang ditunjukkan oleh si ibu dalam kisah di atas. Demikian pula makhluk yang lain. Sejak lahir, mereka dianugerahi rasa kasih sayang. Perasaan ini tidak datang sendiri, tetapi dipancarkan dari sumber kasih sayang yang amat besar. Kasih sayang ini terpancar dari rahmat Allah s.w.t. Dialah Ar Rahman dan Ar Rahim. Zat Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa kasih sayang yang kita miliki berasal dari satu bahagian dari seratus bahagian yang dimilikiNya. Baginda bersabda: “Allah s.w.t. menjadikan rahmat itu seratus bahagian, disimpan di sisiNya Sembilan puluh Sembilan dan diturunkanNya di bumi ini satu bahagian: yang satu bahagian inilah yang dibahagi kepada seluruh makhluk, yang tercermin antara lain pada seekor binatang yang mengangkat kakinya dari terpijak anaknya, terdorong oleh rahmat dan kasih sayang, khuatir jangan sampai menyakitinya.” (HR. Muslim). Dilihat dari banyaknya penyebutan dalam Al-Quran, kedua nama ini termasuk yang paling sering disebut. Ar Rahman disebut sebanyak 57 kali, sedangkan Ar Rahim sebanyak 95 kali.
Oleh kerana itu, ada ulama yang menyatakan bahawa banyaknya penyebutan menunjukkan bahawa kedua nama sekaligus sifat inilah yang paling dominan dibanding sifat-sifat Allah yang lain, bahkan semua sifat Allah merujuk pada Ar Rahman dan Ar Rahim. Dalam bahasa Arab, kedua kata ini berbentuk kata sifat tertinggi. Ar Rahman digunakan khusus untuk Allah. Para penterjemah memberikan beberapa erti, di antaranya ‘Pemurah’ dan ‘Penyayang’, ‘Pengasih’, serta ‘Yang Maha Penyayang lagi Maha Pengasih’. Kedua kata tersebut berasal dari kata yang sama, yakni rahim, yang secara umum bererti ‘rahmat’ atau ‘belas kasih’. Dari akar kata yang sama, muncul kata rahim ‘kandungan’. Menurut Ibnu Faris, seorang ahli bahasa semua kata yang terdiri atas huruf, mengandung makna ‘kelemah lembutan, kasih sayang dan kehalusan’. Kata ar rahman setanding dengan fa’lan yang menunjukkan pada kesempurnaan atau kesementaraan, sedangkan rahim setimbang dengan fiil (kata kerja) yang menunjukkanpada kesenimbungan dan kemantapan.

Selanjutnya dapatkan Hidayah September 2010 di pasaran...

No comments: