Wednesday, August 25, 2010

Salam Kami September 2010


ASSALAMUALAIKUM WR.WBT.
SEGALA puji dan syukur kita ke hadapan Allah s.w.t. serta salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Entah mengapa, sudah jadi semacam tradisi bila masuk saja Ramadan, sebilangan kita sudah bersiap sedia untuk menyambut raya. Malah ada yang sebelum puasa lagi dah sibuk-sibuk cakap pasal sambut raya. Seolah kedatangan Ramadan tidak sah kalau tidak cakap pasal raya. Musim inilah dikatakan banyak yang berbelanja lebih. Lebih berbelanja untuk juadah berbuka puasa. Lebih berbelanja untuk urusan balik kampung, lebih persiapan untuk siap ‘duit raya’ dan sebagainya. Ramadan seolah-olah bulan habis-habisan berbelanja.
Habis Ramadan dan selepas seminggu saja beraya, masing-masing ‘poket kering’. Sepatutnya kita janganlah begitu... Islam mengajar kita supaya bersederhana dalam segala hal. Malah puasa itu sendiri mengajar agar kita lebih bersifat sabar menahan hawa nafsu untuk berbelanja lebih. Sepatutnya kita tidak perlu berbelanja lebih pun... Sewajarnya kita lebih menumpukan kepada menghayati amal ibadat sepanjang Ramadan. Seharusnya bulan Ramadan kita dapat berjimat cermat. Belanja makan waktu siang hari dapat dijimatkan. Malam pula kita sibuk dengan amalan sunat bersolat terawih dan beriktikaf di masjid dan surau. Jadi tidak ada masa untuk kita boros berbelanja. Hendaknya kita mengajar diri kita, anak-anak kita dan ahli keluarga kita agar menjadikan bulan Ramadan sebagai bulan muhasabah, bulan memeriksa diri masing-masing... Hendaknya apabila kita keluar dari Ramadan, kita akan menjadi ‘orang baru’ dengan mendapat keampunan dari Allah Taala. Abul-Laits Assamarqandi meriwayatkan dari ayahnya, dari Ibnu Mas’ud r.a. berkata: “Tiada seorang hamba yang puasa Ramadan dengan tenang dan diam, selain berzikir, dan melaksanakan yang halal dan meninggalkan yang haram, dan tidak membuat kekejian, melainkan ia akan keluar dari bulan Ramadan sudah diampun semua dosa-dosanya, dan dibangunkan untuk tasbih dan tahlil(nya) sebuah rumah di syurga dari zamrud yang hijau di dalamnya ada yaqut yang merah, sementara didalam yaqut itu ada khemah dari permata yang berlubang dan didalamnya ada bidadari yang memakai dua gelang emas bertaburkan yaqut merah yang dapat menerangkan bumi semuanya.”
Pembaca budiman, mahunya kita begitulah. Dan ianya bukanlah sesuatu yang mustahil untuk dicapai. Tunggulah imbuhannya apabila kita sudah berada di bawah bumi dan memasuki alam barzakh dan alam akhirat. Hidayah kali ini terus menemui anda untuk sekian kalinya. Bacalah dan hayatilah setiap rencana yang dipaparkan. Beritahulah kami sekiranya ada kelemahan dan salah silap kami, sementara itu beritahulah apa baiknya Hidayah kepada saudara mara, rakan handai, sahabat taulan agar mereka juga sama-sama dapat menjadi pembaca Hidayah. Amal kebaikan anda itu akan terbalas juga di akhirat kelak, InsyaAllah. Wassalam.

Pengarang

Shahimisaifulislam@yahoo.com.my

No comments: