SEDIKIT masa dulu, kita dihebohkan dengan cerita mengenai “ajaran sesat”. Maksud ajaran sesat ialah ajaran yang berlawanan dengan ajaran Islam yang suci. Di antara contohnya ialah ajaran yang dibawa oleh “Ayah Pin” dan kumpulannya yang terang-terang berlawanan dengan ajaran Islam. Kedua: Ajaran yang disebarkan oleh “Haji Kahar”. Ini juga dianggap sebagai berlawanan dengan ajaran Islam yang suci. Pihak-pihak yang berkuasa nampaknya sudah pun “membenterasnya” dan mereka yang terlebih sudah dihukum. Itu pun mengambil masa yang agak lama, barulah dapat diatasi. Selesai cerita “ajaran sesat”, maka timbul pula cerita “menyesatkan orang”. Cerita menyesatkan orang timbul setelah kisah ajaran sesat sudah reda dan tidak timbul lagi. Cerita menyesatkan orang ini wujud bila pandangan mengenai agama tidak selari dengan pendapat umum. Sedangkan pendapat itu bukannya dari masalah “pokok”, tetapi hanya soal “cabang” sahaja. Soal “cabang” kalau buat pun tidak salah atau pun tidak “sesat”, kalau kita tidak buat pun tidak dapat dosa dan tidak jadi kafir atau pun “sesat”. Tetapi oleh kerana soal itu boleh menjejaskan “income” dan kepentingan pihak tertentu, maka pandangan itu orang yang “sesat” dan perlu bertaubat. Kemunculan ilmuan-ilmuan Islam dalam negara kita ialah hasil dari ramainya para penuntut kita yang sudah menghabiskan pengajian mereka di luar negara dan pulang membawa ilmu yang dimiliki itu. Para penuntut kita ini belajar di merata tempat dan negara Islam yang pusat-pusat pengajian dan juga para pengajarnya diiktiraf oleh pemimpin-pemimpin Islam yang bertaraf ulama dan memiliki ilmu Islam yang tinggi dan luas. Diantara negara-negara dan tempat yang para penuntut kita belajar itu termasuk negara Arab Saudi iaitu di Makkah, Madinah, dan beberapa ibu kota di negara Islam itu. Ada sebahagian yang lain pula belajar di Mesir, Jordan, Yaman, dan beberapa buah negara lain di timur Tengah. Universiti-universiti tempat mereka menuntut ilmu ini diiktiraf oleh dunia Islam seluruh dunia Islam. Tenaga-tenaga pengajar disediakan untuk mengajar para penuntut kita ini adalah ilmuan-ilmuan Islam yang mempunyai ilmu yang luas dan pakar dalam bidang masing-masing. Kitab-kitab yang diajar kepada para penutut kita itu adalah kitab-kitab dari para ulama tersohor dan terkenal dalam dunia Islam. Selain dari mempelajari ilmu yang terkandung dalam kitab-kitab yang dikarang oleh para Imam mazhab yang empat yang terkenal itu, mereka juga membaca dan mempelajari ilmu dari kitab-kitab yang ditulis oleh para ulama terkini. Sumber ilmu dan hukum yang terkandung dari kitab-kitab karya para ulama itu adalah dari “Al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w.”. Para ulama ini lebih mengutamakan sumber hukum itu dari kedua-duanya dari sumber lain iaitu “qiyas” dan “ijmak”. Kalau hukum-hukum itu sudah ada nas-nasnya “Quran” dan sunnah, para ulama ini tidak akan mengambil kedua-dua jalan ini, kerana mereka mendahulukan wahyu Al-kitab dan Wahyu As-sunnah dari akal. Inilah ilmu yang di pelajari para penuntut itu yang menghabiskan masa bertahun-tahun atas biasiswa Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri, dan ilmu inilah dibawa pulang. Para ulama kita yang ada di kampung-kampung dan Bandar yang sudah pun memegang jawatan-jawatan penting ditempat tertentu merasa terkejut apabila ada pandangan pandanganyang seolah-olah macam “menongkah arus” yang dilontarkan oleh para penuntut kita itu. Oleh kerana ilmu dan pandangan itu berlawanan, dengan ilmu yang mereka miliki, maka mereka membuat tuduhan bahawa penuntut kita “kurang beradab”, dan ada sebahagian darinya mengatakan mereka ini “Sesat” dan perlu bertaubat segera. Hakikatnya, kitab-kitab yang dibaca dan dipelajari oleh para penuntut kita itu bukan sahaja belum dibaca oleh tokoh-tokoh agama lama kita di sini, malah barang kali melihatnya pun belum lagi. Sepatutnya apa yang harus dilakukan ialah kalau ada padangan-pandangan yang berlawanan iaitu perkara yang tidak disyariatkan dianggap sebagai syariat, misalnya, soal cabang eloklah berbincang, dan masing-masing mengemukakan hujah dari nas Quran dan hadis dan kitab-kitab yang menjadi rujukan masing-masing. Bukannya kita “bertengkar” sesama sendiri, sehingga timbul “sesat menyesatkan orang lain” dan “kafir mengkafirkan” pihak-pihak lain semata-mata kita tidak setuju dengan pandangan mereka. Kalau memang ada hujah sesuai dengan nas Quran dan hadis, kita terima. Kalau tidak ada nas yang sahih dari dua sumber itu kita tolak.
Selanjutnya dapatkan Hidayah September 2010 di pasaran...
Wednesday, August 25, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment